Verschillen/overeenkomsten tussen de Nederlandse en Belgische politie.

Auteur Topic: Verschillen/overeenkomsten tussen de Nederlandse en Belgische politie.  (gelezen 5732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Misschien wordt het bij jullie ook eens tijd om te kijken naar een landelijke politie. Ipv 197 politiezones die zelf bepalen over het hoe en wat binnen hun eigen zones.

Echter schijnt dat nogal gevoelig te liggen in België, mede door de tweedeling van België('t Franstalige en Nederlandstalige deel) 98uiye




r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Duurt nog even, wij hebben ook pas sinds 1994 de regio politie.


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Misschien wordt het bij jullie ook eens tijd om te kijken naar een landelijke politie. Ipv 197 politiezones die zelf bepalen over het hoe en wat binnen hun eigen zones.

Echter schijnt dat nogal gevoelig te liggen in België, mede door de tweedeling van België('t Franstalige en Nederlandstalige deel) 98uiye
"Grappig" dat je het zegt, want persoonlijk ben ik (een buitenstaander met interesse) ook die mening toegedaan. En vermoedelijk ook heel wat politiemensen zelf.
Feit is dat men met de hervorming van 2001 heel duidelijk komaf wou maken met de spanningen tussen en de (soms ernstige) inefficiëntie van de toenmalige politiediensten (Gemeentepolitie, Rijkswacht en Gerechtelijke Politie bij de Parketten). Vooral de Rijkswacht was vanwege onder andere haar grote autonomie ten opzichte van de politiek en haar (vroegere) militaristisch/kordaat karakter toch wel een doorn in het oog van de politiek, sinds de hervorming lijkt men dan ook zo ver mogelijk van het beeld van de Rijkswacht te willen blijven (alhoewel een groot deel van de hervorming (gemeenschapsgerichte politiezorg bijvoorbeeld) wel uitgewerkt werd binnen de RW). Beetje onterecht, want een degelijk hervormde versie van de Rijkswacht had een beter alternatief kunnen zijn dan wat we nu hebben. Alhoewel anderzijds ook de verdiensten van de hervorming erkend mogen worden.

Tijdens de voorbereiding van die hervorming werd er trouwens nog getwijfeld tussen één federale politiedienst of toch maar een gefragmenteerd politielandschap. Na wat politiek protest -omdat de burgemeesters hun macht over "hun" politie wilden behouden of versterken - werd uiteindelijk (naar mijn aanvoelen toch) gekozen voor het huidige systeem van vele lokale korpsen en 1 federaal korps. Met een kakafonie tot gevolg. Enige verbetering was de schaalvergroting naar de politiezones, maar uiteindelijk is dat ook maar een lapmiddel (getuige daarvan de recente mogelijkheid van de politiezones om te fuseren). Even bekrompen is de kritiek van de Brusselse burgemeesters (die vaak de zuid-Europese mentaliteit aanhangen van "de burgemeester is baas in eigen stad over alles") op het willen oprichten van 1 gewestelijk lokaal politiekorps voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: "dat zou dan niet ten voordele van de burger zijn. Dat verzwakt de wijkwerking en de gemeenschapsgerichte politiezorg". Onzin, het is publiek geheim dat de ware en voornaamste reden is dat die politici "hun" korps niet kwijt willen. Sommigen wanen zich nog steeds de baas over de politie en ze willen die prestige dan ook niet kwijt. Want wat zou een burgemeester zijn zonder "zijn" politie? En misschien vrezen ze er ook voor dat Brussel -in navolging van andere hoofdsteden of metropolen- zal evolueren tot een zuiver gewest met slechts 1 politieke machthebber in plaats van 1 minister president, een hoop bestuursniveau's en nog eens 19 burgemeesters...
 
Dus ja, één Federale Politie met een mentaliteit van "globaal denken, lokaal handelen" zou effectiever en efficiënter zijn; de enige echte obstakels zijn gewoon onze eigen politici. Tot die plots doorhebben dat "onze noorderburen (jullie dus) het beter doen met hun nationale politiedienst"... dan zullen ze weer van gedacht veranderen. ::)
Of het zoveel te maken heeft met Franstaligen versus Vlamingen betwijfel ik wel. Ik zou zeggen: niet bepaald meer dan gelijk welk ander probleem in België. Feit is wel dat de Franstalige politici qua mentaliteit behoren tot de zuid-Europese manier van denken: de burgervader is en blijft de belangrijkste figuur en hoeft zich niet echt te verantwoorden. Van Vlaanderen naar het noorden van Europa toe heb je veeleer de mentaliteit dat een burgemeester zijn volk moet dienen en verantwoording moet afleggen in plaats van zuiver de macht te hebben. In de praktijk zie je natuurlijk mengvormen aan weerzijden van onze taalgrens, maar om het zwart-wit te stellen gaat dit toch wel op denk ik.
En volgens wat ik hier en daar eens opgevangen heb van politiemensen op fora wijst de praktijk idd uit dat er toch wel een mentaliteitsverschil is tussen Waalse en Vlaamse politiemensen. Ons land is effectief 2 landen voor de prijs van 1   :D Maar het is hier niet altijd zo dramatisch als je zou denken wanneer je die politici bezig ziet.


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Tot dusver heb ik nergens, doorheen heel mijn academische carrière, zwart op wit gelezen dat het Nederlandse politiemodel beter of efficiënter zou werken dan het Belgische.

Wat er wel gezegd kan worden is dat het huidige politiemodel van België werkt. Dat is vaak al een hele stap. Ik geloof persoonlijk niet in de nationale politie. Deze staat te ver af, kan onvoldoende rekening houden met de eigenheid van buurten en zal daardoor een kloof slaan die opgevuld gaat woorden door een zooitje (ongeregeld) van BOAs, toezicht,... Een trend overigens die zich héél sterk doorzet in Nederland, waar elke gemeente al wel een handhavingsdienst heeft. Wie zal anders het gemeentereglement handhaven daar de politie zo ver staat? Op 't einde evolueert deze BOAdienst naar een politiedienst en krijg je... tadaa.. gemeentepolitie.

De sterkte van het Belgische model is dat de politie zeer laagdrempelig aanwezig is. Dit past ook zeer sterk in het kader van community oriented policing. Het enige nadeel is dat er nog te kleinschalig gewerkt wordt. Schaalvergroting van politiezones is mijns inziens echt aangewezen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Wat er wel gezegd kan worden is dat het huidige politiemodel van België werkt. Dat is vaak al een hele stap. Ik geloof persoonlijk niet in de nationale politie. Deze staat te ver af, kan onvoldoende rekening houden met de eigenheid van buurten en zal daardoor een kloof slaan die opgevuld gaat woorden door een zooitje (ongeregeld) van BOAs, toezicht,... Een trend overigens die zich héél sterk doorzet in Nederland, waar elke gemeente al wel een handhavingsdienst heeft. Wie zal anders het gemeentereglement handhaven daar de politie zo ver staat? Op 't einde evolueert deze BOAdienst naar een politiedienst en krijg je... tadaa.. gemeentepolitie.

Interessant dat je dit aanhaalt, want daar was ik juist benieuwd naar :) Kent België ook gemeenten die - naast de politie - hun eigen clubs oprichten voor toezicht en handhaving? (al dan niet met opsporingsbevoegdheid)


Los daarvan ben ik overigens van mening dat een landelijk beheerde politieorganisatie wel samen zou kunnen gaan met een sterk lokaal verankerde politieorganisatie, onder gezag van lokale bestuurders. Als lokaal bestuurder maak je dan gebruik van het 'product' politie dat vanuit het land op één uniforme wijze wordt 'geleverd'. Daarbij moet dan wel de mogelijkheid bestaan voor lokale bestuurders om meer politiezorg in te kopen als de lokale situatie daarom vraagt én om te bepalen wat die politiemensen dan gaan doen. De voordelen van een eenduidig politieapparaat en de voordelen van lokaal aangestuurde politiezorg.

Wat we in Nederland proberen te doen (in mijn persoonlijke opvatting) is om het verlengd lokale (dwz regionale) politieapparaat om te turnen naar een organisatie die niet alleen landelijk wordt beheerd, maar die ook voornamelijk landelijke prioriteiten en taken gaat uitvoeren, geschoeid op justitiële leest. Voor die landelijke prioriteiten en taken is er in mijn optiek een andere politieorganisatie op rijksniveau prima geschikt, zoals de federale politie, marechaussee, gendarmerie, police nacionale, bundespolizei of wat dan ook.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Wat we in Nederland proberen te doen (in mijn persoonlijke opvatting) is om het verlengd lokale (dwz regionale) politieapparaat om te turnen naar een organisatie die niet alleen landelijk wordt beheerd, maar die ook voornamelijk landelijke prioriteiten en taken gaat uitvoeren, geschoeid op justitiële leest. Voor die landelijke prioriteiten en taken is er in mijn optiek een andere politieorganisatie op rijksniveau prima geschikt, zoals de federale politie, marechaussee, gendarmerie, police nacionale, bundespolizei of wat dan ook.

Leuke twist, van kleding naar de Nationale Politie  :)

Wat ik zie gebeuren is dat er weer een ontwikkeling plaats vindt naar de oude Rijks- en Gemeentepolitie. Zou me niks verbazen als over een paar jaar weer een dergelijke situatie ontstaan is. Zo gaan ontwikkelingen wel vaker, in golfbewegingen, waarbij het gemiddelde uiteindelijk het beste is. Maar dat zijn steeds maar korte perioden.


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Tot dusver heb ik nergens, doorheen heel mijn academische carrière, zwart op wit gelezen dat het Nederlandse politiemodel beter of efficiënter zou werken dan het Belgische.

Wat er wel gezegd kan worden is dat het huidige politiemodel van België werkt. Dat is vaak al een hele stap. Ik geloof persoonlijk niet in de nationale politie. Deze staat te ver af, kan onvoldoende rekening houden met de eigenheid van buurten en zal daardoor een kloof slaan die opgevuld gaat woorden door een zooitje (ongeregeld) van BOAs, toezicht,... Een trend overigens die zich héél sterk doorzet in Nederland, waar elke gemeente al wel een handhavingsdienst heeft. Wie zal anders het gemeentereglement handhaven daar de politie zo ver staat? Op 't einde evolueert deze BOAdienst naar een politiedienst en krijg je... tadaa.. gemeentepolitie.

De sterkte van het Belgische model is dat de politie zeer laagdrempelig aanwezig is. Dit past ook zeer sterk in het kader van community oriented policing. Het enige nadeel is dat er nog te kleinschalig gewerkt wordt. Schaalvergroting van politiezones is mijns inziens echt aangewezen.
Niet mee akkoord. Alhoewel er nu eenmaal altijd argumenten voor en tegen (de)centralisatie zijn, sluit ik mij toch aan bij Maarten.
Trouwens, ik zeg ook niet dat het Nederlandse model inderdaad beter is, maar het zou wel kunnen zo zijn.
Wat ik eveneens zei in mijn vorig bericht was dat "anderzijds ook de verdiensten van de hervorming erkend mogen worden". Dus je hebt gelijk, het huidige systeem werkt bij ons. Maar als we ons gaan afvragen hoe goed dat werkt, dan is het laatste daarover wsl nog niet gezegd... Verbetering is nu eenmaal altijd mogelijk, maar afhankelijk van hoeveel ruimte voor verbetering er is, kan je wel een nuttige discussie voeren over hoe het dan zou moeten...
 
Ik kan me dus niet vinden in het argument dat een nationale/federale politie te ver af staat, te weinig rekening houdt met de eigenheid van de buurten enzovoort. Persoonlijk vind ik dat hét klassieke argument dat door de tegenstanders van zo'n systeem er steeds onterecht bijgesleept wordt. Uiteraard is het mogelijk dat zo'n nationaal systeem zulke nadelen heeft, maar dan moet je je afvragen wat écht het probleem is. En dan is het antwoord duidelijk: het probleem is dat zo'n systeem dan niet wordt toegepast zoals het moet. Waarmee ik bedoel: het tweeledig gefragmenteerd systeem van tegenwoordig bij ons in België lijkt me op diverse vlakken een stuk inefficiënter en ineffectiever dan een federaal systeem waarbij je zowel een aantal zaken federaal regelt (bv. uniformen, voertuigen, operationele technieken en tactieken die over gans het land dezelfde zijn, opleiding, nationaal veiligheidsplan, etc.) als een aantal zaken toespits op de lokale eigenheden (bv. lokaal veiligheidsplan, aanpak van bepaalde fenomenen in bepaalde buurten, infogaring, etc.). Dus een soort federaal politiekorps dat het beste van een gecentraliseerd bestuur combineert met een toegewijde gedecentraliseerde werking is perfect mogelijk! En het goed functioneren daarvan hangt enkel en alleen af van de beleidskeuzes die gemaakt worden door onze beleidsmakers, als ze niet de keuze maken voor een goed functionerend federaal systeem, dan zal dat systeem ook niet goed werken.

Het tegenargument is dan misschien dat je hetzelfde kan zeggen tegen de tegenstanders van een gefragmenteerd model, maar mijn antwoord daarop is dat zo'n model -gezien de gedecentraliseerde aard ervan- bepaalde zaken niet (even goed) kan verwezenlijken als een federale politiemodel. De keuze voor een federaal systeem is voor mij dan ook de logische oplossing Kijk in het huidig systeem bij ons maar naar:
-de wildgroei van verschillende uniformstukken
-de 3 (!) verschillende kleuren voor de bumpers van de patrouillewagens om die meer te doen opvallen
-de verschillen tussen de afgestudeerde aspiranten van de verschillende politiescholen
-de tientallen verschillende merken en types onder de politievoertuigen die bv. een uniforme rijopleiding niet evident maken

Sommigen zouden zeggen dat dit kan opgelost worden door (vrijwillige) samenwerkingsverbanden tussen de politiezones, door "charters", door gezamenlijk overleg,... Maar dat zijn uiteindelijk enkel afkooksels van een goed werkend federaal systeem.

Een federaal systeem hoeft zeker niet onder te doen voor een gefragmenteerd lokaal systeem, je moet enkel de structuren en relaties inbouwen die ervoor zorgen dat je het politiebeleid ook op maat van een wijk, gemeente, zone, provincie kan afstemmen. Voor mij moet er dan ook een systeem uitgewerkt worden waarin de lokale politici en burgers duidelijk meebeslissen in het veiligheidsbeleid, maar vriendjespolitiek en onrechtmatige bemoeienissen van politici die de goede werking van de politie verstoren moeten zo goed mogelijk aan banden gelegd worden (nog meer dan nu).

Nu goed, alhoewel ik deze discussie en de verschillende meningen hier interessant vind, vrees ik dat we misschien teveel afwijken van het kledij-onderwerp  :P Misschien de moeite om af te splitsen? Ik vind dit persoonlijk wel een mooie discussie, ook al om de visie van zowel de Nederlanders als de Belgen te zien...


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Dat is er al de boa's van de gemeente en wij betaald door het rijk.  0098 Daarom lopen wij in een wit bloesje 0098. Gelukkig gaat die er aan het einde van het jaar uit anders volgend jaar en krijgen we eindelijk die in mijn ogen een stuk beter is .
Imeers het wordt gedeeltelijk blauw met geel. Waardoor we in het verkeer beter opvallen.


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Interessant dat je dit aanhaalt, want daar was ik juist benieuwd naar :) Kent België ook gemeenten die - naast de politie - hun eigen clubs oprichten voor toezicht en handhaving? (al dan niet met opsporingsbevoegdheid)

Praktisch niet. Het gemeentereglement wordt gehandhaafd door de lokale politie. Een kleine uitzondering daarop zijn 'Gemeenschapswachten met GAS-bevoegdheden'. Gemeenschapswachten werken altijd preventief (geen bevoegdheden), maar een klein percentage ervan kan ook in zeer beperkte gevallen (sluikstort, wildplassen, verkeerd aanbieden van afval) een administratieve sanctie van 75 euro opleggen. Geen geweldsmiddelen!

Los daarvan ben ik overigens van mening dat een landelijk beheerde politieorganisatie wel samen zou kunnen gaan met een sterk lokaal verankerde politieorganisatie, onder gezag van lokale bestuurders. Als lokaal bestuurder maak je dan gebruik van het 'product' politie dat vanuit het land op één uniforme wijze wordt 'geleverd'. Daarbij moet dan wel de mogelijkheid bestaan voor lokale bestuurders om meer politiezorg in te kopen als de lokale situatie daarom vraagt én om te bepalen wat die politiemensen dan gaan doen. De voordelen van een eenduidig politieapparaat en de voordelen van lokaal aangestuurde politiezorg.

Dat systeem bestaat, het heet: 'De geïntegreerde Belgische politie op twee niveau's' met een lokale verankering in politiezones, onder direct bestuur van de lokale bestuurlijke overheid (burgemeester of politiecollege).  0098

Trouwens, ik zeg ook niet dat het Nederlandse model inderdaad beter is, maar het zou wel kunnen zo zijn.
Wat ik eveneens zei in mijn vorig bericht was dat "anderzijds ook de verdiensten van de hervorming erkend mogen worden". Dus je hebt gelijk, het huidige systeem werkt bij ons. Maar als we ons gaan afvragen hoe goed dat werkt, dan is het laatste daarover wsl nog niet gezegd... Verbetering is nu eenmaal altijd mogelijk, maar afhankelijk van hoeveel ruimte voor verbetering er is, kan je wel een nuttige discussie voeren over hoe het dan zou moeten...

Absoluut, discussie mag en moet er zijn!

Ik denk toch ook dat de hervorming binnen de Nederlandse politie duidelijk laat zien dat er iets schortte. Zo was er erg weinig (of slechte) communicatie tussen de regio's en een eilandjesgevoel. Dus ik geloof persoonlijk niet dat het huidige systeem in Nederland, dus met de regio's en de KLPD, de BOA's op gemeenteniveau en de Marechaussee als rijkswachtdienst een efficiëntere werking kent. Nogmaals, hierover kan je eigenlijk geen uitspraken doen vermits er ook geen meetinstrument voor handen is om dit te meten.

Ik kan me dus niet vinden in het argument dat een nationale/federale politie te ver af staat, te weinig rekening houdt met de eigenheid van de buurten enzovoort. Persoonlijk vind ik dat hét klassieke argument dat door de tegenstanders van zo'n systeem er steeds onterecht bijgesleept wordt. Uiteraard is het mogelijk dat zo'n nationaal systeem zulke nadelen heeft, maar dan moet je je afvragen wat écht het probleem is. En dan is het antwoord duidelijk: het probleem is dat zo'n systeem dan niet wordt toegepast zoals het moet. Waarmee ik bedoel: het tweeledig gefragmenteerd systeem van tegenwoordig bij ons in België lijkt me op diverse vlakken een stuk inefficiënter en ineffectiever dan een federaal systeem waarbij je zowel een aantal zaken federaal regelt (bv. uniformen, voertuigen, operationele technieken en tactieken die over gans het land dezelfde zijn, opleiding, nationaal veiligheidsplan, etc.) als een aantal zaken toespits op de lokale eigenheden (bv. lokaal veiligheidsplan, aanpak van bepaalde fenomenen in bepaalde buurten, infogaring, etc.). Dus een soort federaal politiekorps dat het beste van een gecentraliseerd bestuur combineert met een toegewijde gedecentraliseerde werking is perfect mogelijk! En het goed functioneren daarvan hangt enkel en alleen af van de beleidskeuzes die gemaakt worden door onze beleidsmakers, als ze niet de keuze maken voor een goed functionerend federaal systeem, dan zal dat systeem ook niet goed werken.

Het tegenargument is dan misschien dat je hetzelfde kan zeggen tegen de tegenstanders van een gefragmenteerd model, maar mijn antwoord daarop is dat zo'n model -gezien de gedecentraliseerde aard ervan- bepaalde zaken niet (even goed) kan verwezenlijken als een federale politiemodel. De keuze voor een federaal systeem is voor mij dan ook de logische oplossing Kijk in het huidig systeem bij ons maar naar:
-de wildgroei van verschillende uniformstukken
-de 3 (!) verschillende kleuren voor de bumpers van de patrouillewagens om die meer te doen opvallen
-de verschillen tussen de afgestudeerde aspiranten van de verschillende politiescholen
-de tientallen verschillende merken en types onder de politievoertuigen die bv. een uniforme rijopleiding niet evident maken

Ik vind het persoonlijk geen al te sterke oplijsting van argumenten. Hiermee bedoel ik dat ze inderdaad allen juist en waar zijn, maar naar mijn mening niet toegeschreven kunnen worden aan de huidige politiestructuur.

De wildgroei van uniformstukken heeft te maken met de inefficiëntie op het federale niveau. De dienst die hierover gaat staat te ver, is moeilijk bereikbaar, luistert niet waardoor korpsen gefrustreerd raken. Hierdoor krijg je inderdaad niet-officiële kledingsstukken (met al juridische gevolgen) die niet-wenselijk zijn, maar wel begrijpelijk. Het huidige uniform schiet immers tekort en het zijn net de lokale politiediensten die hiervoor een oplossing wensen en ze wegens een tekort aan support zelf voorzien.

De drie verschillende kleuren zijn inderdaad een feit (oranje, lichtblauw en donkerblauw) en in mijn ogen een slechte zaak. De lokale zones gaan hier in de fout, maar als de striping onvoldoende zichtbaar blijkt, waarom krijgen dat enkel federale diensten 'het recht' om oranje bumpers te plaatsen? Deze lokale improvisatie is te wijten aan de federale tak.

Politiescholen staan hier los van. De verschillen in niveaus hebben niets te maken met de huidige politiestructuur maar moeten zeker aangepakt worden.

Dat laatste argument is terecht, al denk ik dat de Federale politie (ondanks het feit dat dit een dienst is) minstens evenveel verschillende merken in dienst heeft.


En afsplitsing lijkt mij inderdaad een goed idee!


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
De opgelijste argumenten waren ook maar voor de vuist weg, dus ik moet toegeven: niet meteen een ideale basis om te gaan vergelijken.
De wildgroei van uniformstukken is idd een probleem teweeggebracht door de FedPol, maar mag anderzijds geen argument zijn tegen een systeem van één federale politie. Want ook hier geldt voor mij het principe dat een systeem wel goed moet toepast worden om tot z'n recht te komen. Het is niet omdat er op federaal niveau te traag/slecht beslist wordt, dat het niet mogelijk is om een goed systeem in te voeren zodat alle lagen van het politieapparaat tevreden zijn.

Kleur van de bumpers: idd, door een fout of vergetelheid bij het maken van die regel over de fluo-oranje bumpers werd idd enkel gedacht aan de Federale (Weg)Politie, niet aan de lokale. Dit werd naar ik vernomen heb echter nadien rechtgezet voor de lokale korpsen. Mijn mening is echter dat die korpsen om redenen van uniformiteit gewoon hadden moeten kiezen voor hetzelfde fluo-oranje, in plaats van het erger te maken met allerlei tinten blauw. Want of ze nu blauw of oranje kozen, het was (voor de aanpassing van dat reglement in het voordeel van de LokPol) allebei even "illegaal". Waarom dan niet meteen het "juiste" kiezen. En wat opvallendheid betreft is dat oranje effectief het beste. Dat blauw werd toch gewoon gekozen om zich te onderscheiden van "de Federale"... En zeker die babyblauwe bumpers van de PZ Antwerpen zijn te belachelijk, da's puur onderscheidingsdrang en heeft niets met zichtbaarheid te maken (anders kies je wel een contrasterend kleur). Hoe dan ook: hier gaat het in de kern om een eerder "wetgevende" fout en het ontkracht ook niet mijn stelling. Want zou er dan nog een diversiteit aan bumperkleuren zijn als je maar 1 korps hebt?  0098

Uiteindelijk is inderdaad niet àlles wat fout loopt de schuld van de huidige structuur, al wordt het erdoor soms wel gefaciliteerd. Andere zaken zijn dan wel weer direct toe te schrijven aan deze structuur. Hoe dan ook zouden vele problemen (zo niet de meeste?) gemakkelijk van de baan geholpen kunnen worden met een federale structuur die -nogmaals- goed dient toegepast te worden om effectief een meerwaarde te bieden.

Citaat
Dat systeem bestaat, het heet: 'De geïntegreerde Belgische politie op twee niveau's' met een lokale verankering in politiezones, onder direct bestuur van de lokale bestuurlijke overheid (burgemeester of politiecollege).  
Heb toch mijn bedenkingen bij dit antwoord. Onze lokale politiekorpsen (= politiezones) worden aan geen kanten nationaal beheerd (hoogstens het lokaal veiligheidsplan dat moet gelijklopen met het nationaal veiligheidsplan mss?). De Geïntegreerde Politie bij ons is inderdaad lokaal verankerd door middel van de veredelde gemeentelijke politiekorpsen die wij nu de lokale politie noemen en die inderdaad onder het (bestuurlijk) gezag staan van lokale bestuurders die voor zover ik weet het allemaal mogen betalen. Steun en speciale of bovenlokale taken worden aan de FedPol toevertrouwd die uiteraard nationaal beheerd wordt.
Maar de lokale politie zelf staat volkomen los van de FedPol, er is geen enkel hiërarchisch verband tussen beide. Dus wordt de LokPol ook niet federaal beheerd. Want de Geïntegreerde Politie zelf is niet "iets", is geen overkoepelende organisatie of korps die de twee entiteiten "LokPol" en "FedPol" bestuurt. Wat Maarten volgens mij lijkt te bedoelen is een soort federale of nationale politie die uiteraard federaal bestuurd wordt, maar waarvan de eenheden daarvan op het territorium sterk gedeconcentreerd zijn (niet gedecentraliseerd, want dat zou quasi hetzelfde zijn als gemeentepolitie) en zo dus voor het zogenaamd "dagelijkse beleid en bestuur" gaan samenwerken met en luisteren naar de lokale gemeenschap, politci, veiligheidspartners, etc. De deconcentratie onderscheidt zich van decentralisatie door het feit dat alle taken en operaties binnen datzelfde korps blijven, maar op het terrein worden uitgevoerd door eenheden die vergaande autonomie krijgen, zonder te ontsnappen aan de rechtstreekse controle en beheer van "de top".
Niet om te miereneuken, maar ik zag toch een verschil tussen wat Maarten bedoelde en wat jij zei.