Tot dusver heb ik nergens, doorheen heel mijn academische carrière, zwart op wit gelezen dat het Nederlandse politiemodel beter of efficiënter zou werken dan het Belgische.
Wat er wel gezegd kan worden is dat het huidige politiemodel van België werkt. Dat is vaak al een hele stap. Ik geloof persoonlijk niet in de nationale politie. Deze staat te ver af, kan onvoldoende rekening houden met de eigenheid van buurten en zal daardoor een kloof slaan die opgevuld gaat woorden door een zooitje (ongeregeld) van BOAs, toezicht,... Een trend overigens die zich héél sterk doorzet in Nederland, waar elke gemeente al wel een handhavingsdienst heeft. Wie zal anders het gemeentereglement handhaven daar de politie zo ver staat? Op 't einde evolueert deze BOAdienst naar een politiedienst en krijg je... tadaa.. gemeentepolitie.
De sterkte van het Belgische model is dat de politie zeer laagdrempelig aanwezig is. Dit past ook zeer sterk in het kader van community oriented policing. Het enige nadeel is dat er nog te kleinschalig gewerkt wordt. Schaalvergroting van politiezones is mijns inziens echt aangewezen.
Niet mee akkoord. Alhoewel er nu eenmaal altijd argumenten voor en tegen (de)centralisatie zijn, sluit ik mij toch aan bij Maarten.
Trouwens, ik zeg ook niet dat het Nederlandse model inderdaad beter is, maar het zou wel kunnen zo zijn.
Wat ik eveneens zei in mijn vorig bericht was dat "anderzijds ook de verdiensten van de hervorming erkend mogen worden". Dus je hebt gelijk, het huidige systeem werkt bij ons. Maar als we ons gaan afvragen hoe goed dat werkt, dan is het laatste daarover wsl nog niet gezegd... Verbetering is nu eenmaal altijd mogelijk, maar afhankelijk van hoeveel ruimte voor verbetering er is, kan je wel een nuttige discussie voeren over hoe het dan zou moeten...
Ik kan me dus niet vinden in het argument dat een nationale/federale politie te ver af staat, te weinig rekening houdt met de eigenheid van de buurten enzovoort. Persoonlijk vind ik dat hét klassieke argument dat door de tegenstanders van zo'n systeem er steeds onterecht bijgesleept wordt. Uiteraard is het mogelijk dat zo'n nationaal systeem zulke nadelen heeft, maar dan moet je je afvragen wat écht het probleem is. En dan is het antwoord duidelijk: het probleem is dat zo'n systeem dan niet wordt toegepast zoals het moet. Waarmee ik bedoel: het tweeledig gefragmenteerd systeem van tegenwoordig bij ons in België lijkt me op diverse vlakken een stuk inefficiënter en ineffectiever dan een federaal systeem waarbij je zowel een aantal zaken federaal regelt (bv. uniformen, voertuigen, operationele technieken en tactieken die over gans het land dezelfde zijn, opleiding, nationaal veiligheidsplan, etc.) als een aantal zaken toespits op de lokale eigenheden (bv. lokaal veiligheidsplan, aanpak van bepaalde fenomenen in bepaalde buurten, infogaring, etc.). Dus een soort federaal politiekorps dat het beste van een gecentraliseerd bestuur combineert met een toegewijde gedecentraliseerde werking is perfect mogelijk! En het goed functioneren daarvan hangt enkel en alleen af van de beleidskeuzes die gemaakt worden door onze beleidsmakers, als ze niet de keuze maken voor een goed functionerend federaal systeem, dan zal dat systeem ook niet goed werken.
Het tegenargument is dan misschien dat je hetzelfde kan zeggen tegen de tegenstanders van een gefragmenteerd model, maar mijn antwoord daarop is dat zo'n model -gezien de gedecentraliseerde aard ervan- bepaalde zaken niet (even goed) kan verwezenlijken als een federale politiemodel. De keuze voor een federaal systeem is voor mij dan ook de logische oplossing Kijk in het huidig systeem bij ons maar naar:
-de wildgroei van verschillende uniformstukken
-de 3 (!) verschillende kleuren voor de bumpers van de patrouillewagens om die meer te doen opvallen
-de verschillen tussen de afgestudeerde aspiranten van de verschillende politiescholen
-de tientallen verschillende merken en types onder de politievoertuigen die bv. een uniforme rijopleiding niet evident maken
Sommigen zouden zeggen dat dit kan opgelost worden door (vrijwillige) samenwerkingsverbanden tussen de politiezones, door "charters", door gezamenlijk overleg,... Maar dat zijn uiteindelijk enkel afkooksels van een goed werkend federaal systeem.
Een federaal systeem hoeft zeker niet onder te doen voor een gefragmenteerd lokaal systeem, je moet enkel de structuren en relaties inbouwen die ervoor zorgen dat je het politiebeleid ook op maat van een wijk, gemeente, zone, provincie kan afstemmen. Voor mij moet er dan ook een systeem uitgewerkt worden waarin de lokale politici en burgers duidelijk meebeslissen in het veiligheidsbeleid, maar vriendjespolitiek en onrechtmatige bemoeienissen van politici die de goede werking van de politie verstoren moeten zo goed mogelijk aan banden gelegd worden (nog meer dan nu).
Nu goed, alhoewel ik deze discussie en de verschillende meningen hier interessant vind, vrees ik dat we misschien teveel afwijken van het kledij-onderwerp
Misschien de moeite om af te splitsen? Ik vind dit persoonlijk wel een mooie discussie, ook al om de visie van zowel de Nederlanders als de Belgen te zien...