Grote brand na blikseminslag (boerderij) Geldersedijk - Hattem 18-06-2012

Auteur Topic: Grote brand na blikseminslag (boerderij) Geldersedijk - Hattem 18-06-2012  (gelezen 14397 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Mooie beelden, helder interview  O0

Gelukkig geen persoonlijk letsel, maar wat een fik zeg  :-X


sylvester1986

  • Gast
Hebben de automobilisten op de A28 er nog last van gehad?


brandweermanjef

  • Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 823
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Hebben de automobilisten op de A28 er nog last van gehad?

Als ik het filmpje van Stefan bekijk denk ik dat er wel wat last van de rook is geweest op de A28. Maar ik zie nou niet echt dat de voertuig vaart minderen op het filmpje. Misschien dat Stefan hier iets over weet die was tp en heeft het kunnen zien waarschijnlijk ?

Tevens mooie filmpje Stefan net zoals de foto's natuurlijk  O0


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Als ik het filmpje van Stefan bekijk denk ik dat er wel wat last van de rook is geweest op de A28. Maar ik zie nou niet echt dat de voertuig vaart minderen op het filmpje. Misschien dat Stefan hier iets over weet die was tp en heeft het kunnen zien waarschijnlijk ?

Tevens mooie filmpje Stefan net zoals de foto's natuurlijk  O0

De matrixborden zijn op 70 gezet. Maar echte overlast was er niet echt.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand verwoest woonboerderij aan de Geldersedijk in Hattem
Published on Jun 18, 2012 by rutgerpruis
Brand verwoest woonboerderij aan de Geldersedijk in Hattem
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
In het begin was de rookontwikkeling dermate dat toen ik aangereden kwam, er zoveel rook onder het viaduct hing dat het zicht daar minder dan ik gok een metertje of 2 was. Best een bizar moment. Op de snelweg zag ik toen ik aan de andere kant stond dat er behoorlijk afgeremd werd. Snelheidsbeperking zou aangevraagd zijn door de OvD-B.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Bliksem velt boerderij in Hattem
Auteur: Roel Kleine |   maandag 18 juni 2012 | 13:38 | Laatst bijgewerkt op: maandag 18 juni 2012 | 16:21


HATTEM - Een waar drama voltrok zich maandagochtend aan de Geldersedijk waar de familie Henniphof in de stromende regen verslagen stond te kijken naar hun boerderij die tot de grond toe afbrandde. Ook de twee Duitse herders van de familie leken mee te treuren met hun bazen en bazinnen die, de armen om elkaar heen geslagen, sommigen huilend, anderen ogenschijnlijk gedachtelooos starend, troost zochten bij elkaar.

Geldersedijk 85 was natuurlijk ook niet zomaar een Veluwse hoeve. De boerderij is een gemeentelijk monument met een geschiedenis die teruggaat tot het bouwjaar 1861. En altijd bewoond door de (boeren)families Henniphof, van geslacht op geslacht. Ruim anderhalve eeuw bleef de T-boerderij met hallenhuis gespaard voor de gevolgen van het ruwe natuurgeweld. Maar gisterochtend maakte tijdens het korte maar hevige onweer blikseminslag een abrupt en onverbiddelijk einde aan een monumentaal agrarisch bedrijf aan de Geldersedijk. Het echtpaar Henniphof was op dat moment niet thuis. Buren zagen na de mega electrische ontlading al snel de vlammen uit het rieten dak slaan. Zij alarmeerden de hulpdiensten die snel ter plekke waren, maar weinig meer restte dan alles op alles te zetten om de woning naast de boerderij te behouden. Daar woonde de moeder van de boerderijbewoners die op tijd haar woonhuis kon verlaten. In de hoeve zelf waren overigens geen dieren. In de schuur achter de boerderij bevond zich een schaap, maar ook dit dier kon het vege lijf redden. Brandweercommandant G. ter Heide kon met zijn bluseenheden weinig meer uitrichten. „Er valt weinig eer meer aan te behalen”, verzucht Ter Heide terwijl hij toekijkt hoe de vlammen om zich heen grijpen en zich storten op het interieur. Diverse korpsen hebben het vuur bestreden. De brandweer kon tenslotte weinig anders meer doen dan de boerderij gecontroleerd laten uitbranden. De naastgelegen woning werd wel behouden.

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/11238353/Bliksem-velt-boerderij-in-Hattem.ece