GRIP 1 (ongeval gevaarlijke stoffen) Spoorlaan - Oss 19-06-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (ongeval gevaarlijke stoffen) Spoorlaan - Oss 19-06-2012  (gelezen 4075 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2012, 10:57:05
Station is reeds weer vrijgegeven..

Ben Post ‏@WijkAg_OssZuid
Omgeving NS station Oss was afgesloten ivm lekkende wagon. Gevaar voorbij, wegen vrij gegeven.

Ben Post ‏@WijkAg_OssZuid
Opschrift betreffende wagon is UN1245, bijbehorende stof is Methyl isobutyl ketone.


Citaat
Treinverkeer Oss gestremd
OSS - De politie laat weten dat er geen gevaar voor ontploffing meer is op het Centraal Station in Oss. Rond 10.15 uur kwam een goederentrein stil te staan waaruit gas lekte. De trein staat er nog maar er is geen gevaar. Het treinverkeer is nog steeds gestremd, hoe lang het gaat duren is niet duidelijk.
Bron + foto: http://oss.kliknieuws.nl/nieuws/142752/treinverkeer-oss-gestremd
Senior GGP / Oost-Brabant


brandweermanjef

  • Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 823
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2012, 11:00:02
Lekken bij goederentreinen worden uiteraard pas geconstateerd als de trein stilstaat. En dat is vaak op een station, waar de goederentrein moet wachten op de snellere personentreinen. Bij een klein lek zou je toch eenvoudig de trein bij het station weg moeten kunnen rijden? Een goederen emplacement zou namelijk een betere locatie zijn om het incident af te handelen. Oss heeft een aftakking naar het industrieterrein welke ook voor de hulpdiensten beter te bereiken is, en minder gevaar voor omwonenden oplevert dan een druk station midden in het centrum.

Het zal wel met meer factoren te maken hebben. Zodra je de trein laat reiden heb je weer meer kans op een ontstekingsbron, dan heb je nog hoe groot is de lek enz enz dus er zal heus wel gekeken worden wat de beste opties zijn en blijkbaar blijkt in dit geval is dit het beste te zijn, ga ik vanuit ?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2012, 11:48:22
Lekkende goederentrein Oss niet gevaarlijk

http://www.nu.nl/binnenland/2838831/lekkende-goederentrein-oss-niet-gevaarlijk.html
Laatste update:  19 juni 2012 11:13

AMSTERDAM - De lekkende goederentrein, die dinsdagmorgen voor problemen zorgde bij Oss, blijkt niet gevaarlijk voor de omgeving.

Dat meldde een woordvoerder van de politie. Het treinverkeer tussen Nijmegen en Den Bosch lag tijdelijk stil vanwege de lekkage.
Rond tien uur bleek dat er een trein een vloeistof lekte. Uit nader onderzoek bleek dat er wel iets had gelekt, maar dat er geen gevaar was. Het treinverkeer kan daarom weer op gang komen.
Samen sterk in de hulpverlening!


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2012, 16:49:14
Lekken bij goederentreinen worden uiteraard pas geconstateerd als de trein stilstaat. En dat is vaak op een station, waar de goederentrein moet wachten op de snellere personentreinen. Bij een klein lek zou je toch eenvoudig de trein bij het station weg moeten kunnen rijden? Een goederen emplacement zou namelijk een betere locatie zijn om het incident af te handelen. Oss heeft een aftakking naar het industrieterrein welke ook voor de hulpdiensten beter te bereiken is, en minder gevaar voor omwonenden oplevert dan een druk station midden in het centrum.
Dat is een vrij simpele aanpak, maar de realiteit ligt toch wel wat gevoeliger. Bij een heel klein lek (druppelend) dan zou dit misschien kunnen. Bij een groter lek zit je met het gevaar van ontsteking (stalen wielen op een stalen spoor met een bovenleiding bieden voldoende ontstekingsbronnen) en het probleem van verontreiniging (een paar kilometer spoorbaan saneren is vrij duur en levert meer overlast op).


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2012, 17:59:21
Een lek zal nooit meteen gedetecteerd worden. Dus hoeveel km heeft die trein al afgelegd voordat hij op de meest ongunstige situatie stil gaat staan? Wellicht al vanaf de Maasvlakte...
Mister Livingstone, I presume?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2012, 18:55:20
Een lek zal nooit meteen gedetecteerd worden. Dus hoeveel km heeft die trein al afgelegd voordat hij op de meest ongunstige situatie stil gaat staan? Wellicht al vanaf de Maasvlakte...
Alleen wist toen nog niemand dat er een lekkage was in die wagon, en dus rijdt deze gewoon door. Wordt dan op de plaats van bestemming een lekkage geconstateert wordt het incident "bevroren". En blijft dus de trein staan. Je weet immers niet wat je teweeg brengt met het weer gaan rijden met de trein. Misschien maak je dan juist de lekkage erger door het heen en weer schuiven van de vloeistof.