http://www.rijnmond.nl/nieuws/19-06-2012/mishandelde-man-wat-niet-agressief'Mishandelde man wat niet agressief'19-06-2012 | 16:06
Onbewust heeft Giovanni Dambruck met zijn filmpje een flinke rel veroorzaakt. De Dordtenaar filmde gisteren met zijn telefoon hoe een agente een man onnodig mishandelt.
De politie benadrukt in een verklaring dat het filmpje pas halverwege de confrontatie begint. Maar uit het verhaal van Giovanni Dambruck blijkt dat de het slachtoffer ook voor het filmpje zich niet agressief gedroeg en er ook toen geen aanleiding was om zo tegen de man tekeer te gaan.
Laveloos
‘De man was laveloos,’ vertelt Giovanni. ‘Maar verder verzette hij zich niet. Hij was totaal niet agressief. Volgens mij was het een Poolse man. Het komt wel vaker voor dat Polen dronken door de Riederlaan lopen. Een aantal Polen is dan soms wèl eens agressief. Maar dat was nu absoluut niet het geval.’
Wapenstok
‘De politie wil misschien laten geloven dat er voordat ik ben gaan filmen door die man iets is gedaan maar dat klopt niet. Integendeel zelfs, de politie heeft hem toen nog met de wapenstok geslagen. Hij is in zijn lichaam gepord en daarna met een wapenstok geslagen. Hij was echt weerloos.’
Op aangesproken
‘Ik heb het allemaal gezien en het geweld was echt onnodig. Die arme man verzette zich niet en had ook op een andere manier behandeld kunnen worden. De agente is er later nog op aangesproken die mensen die alles hebben gezien.
Ze antwoordde dat de omstander daar niks mee te maken hebben.’