Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012

Auteur Topic: Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012  (gelezen 41572 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077

Geenstijl maakt melding van bovenstaand stukje. Kennelijk is er dus inderdaad proportioneel gehandeld als het klopt dat de verdachte uit het niets een paar stevige hoeken uitgedeeld heeft.

Wat is het beleid in Rotterdam Rijnmond m.b.t. geweld tegen agenten? Wordt er dan altijd aangifte gedaan, en zijn er afspraken met het OM over hoe men dat verder behandeld ? (naast het landelijk beleid van het OM)?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Kortom, een onderzoek hoeft niet alleen gedaan te worden omdat iets onjuist is gegaan maar kan ook uitgevoerd worden om aan te tonen dat het wel goed gegaan is. Jij interpreteert het dus als negatief terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Ah, op die fiets. Daar kan ik niets tegenin brengen.


TuttebelXL

  • Zoekende
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Verdachte heeft toch aangifte gedaan tegen de agente.  ??? Terwijl eerder werd beweerd dat hij van niets wist. Anders gezegd, hij kon zich niets meer herinneren. Nu opeens wel.... na al die media-aandacht  ::) ik heb ook enkel het filmpje gezien maar ik geloof domweg niet dat een agente zomaar begint te trappen. Als die man niets zou hebben gedaan waarom is hij dan gepepperd?  :|


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218

Geenstijl maakt melding van bovenstaand stukje. Kennelijk is er dus inderdaad proportioneel gehandeld als het klopt dat de verdachte uit het niets een paar stevige hoeken uitgedeeld heeft.

Met geenstijl weet je het natuurlijk nooit, maar als dit waar is, is het gedrag te verklaren. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat een collega zoiets zonder reden doet. Het is altijd actie/reactie.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Citaat
Politieagenten van schopincident ziek thuis
ROTTERDAM - De twee agenten van het korps Rotterdam-Rijnmond die betrokken zijn bij het schopincident op Rotterdam-Zuid zitten ziek thuis.  
 
Foto:  NU.nl  Bekijk video

Zij zijn niet geschorst, meldt een politiewoordvoerder desgevraagd.

Eerder vandaag deed de man die geschopt was aangifte tegen de agente. De arrestatie van de man, afgelopen zondag, is door een getuige gefilmd. Het filmpje heeft veel opschudding veroorzaakt.

De man die werd geschopt is een Rotterdammer, maar geboren in de Letse hoofdstad Riga.

Politie en OM onderzoeken de zaak, de agente is als verdachte aangemerkt. Ze heeft daardoor bijvoorbeeld onder meer recht op een advocaat en ze mag zich op haar zwijgrecht beroepen. De collega die bij ook het incident aanwezig was, is niet als verdachte aangemerkt.

Door: ANP/NU.nl .
http://www.nu.nl/binnenland/2841141/politieagenten-van-schopincident-ziek-thuis.html


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
http://www.nu.nl/binnenland/2841141/politieagenten-van-schopincident-ziek-thuis.html

Logisch toch.. Die zijn er letterlijk en figuurlijk ziek van. Ik zou ook ff geen zin hebben in het werk.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Verdachte heeft toch aangifte gedaan tegen de agente.  ??? Terwijl eerder werd beweerd dat hij van niets wist. Anders gezegd, hij kon zich niets meer herinneren. Nu opeens wel.... na al die media-aandacht  ::) ik heb ook enkel het filmpje gezien maar ik geloof domweg niet dat een agente zomaar begint te trappen. Als die man niets zou hebben gedaan waarom is hij dan gepepperd?  :|

En ik geloof niet dat er brandweermensen zijn die zelf iets aansteken. Hij stond toch zelf bij het incident te blussen? En toch gebeurt het! Wat dat betreft zijn agenten niet roomser als andere hulpverleners. Nou wil ik niet de vergelijking trekken tussen de brandstichting en het verhaal van de agente, maar om nou te zeggen, ik geloof domweg niet dat een agente zomaar begint te trappen (lees: buiten haar boekje gaat)  vind ik erg kort door de bocht. Het zijn tenslotte allemaal mensen die goed werk verrichten, maar ook mensen die fouten maken en in sommige gevallen zelfs aan de verkeerde kant van de lijn staan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
En ik geloof niet dat er brandweermensen zijn die zelf iets aansteken. Hij stond toch zelf bij het incident te blussen? En toch gebeurt het! Wat dat betreft zijn agenten niet roomser als andere hulpverleners. Nou wil ik niet de vergelijking trekken tussen de brandstichting en het verhaal van de agente, maar om nou te zeggen, ik geloof domweg niet dat een agente zomaar begint te trappen (lees: buiten haar boekje gaat)  vind ik erg kort door de bocht. Het zijn tenslotte allemaal mensen die goed werk verrichten, maar ook mensen die fouten maken en in sommige gevallen zelfs aan de verkeerde kant van de lijn staan.

Heb je 100% gelijk in. Zijn zat dienders die over de schreef gaan en een hoop daarvan komt er ongestraft mee weg.  En toch geloof ik niet dat die dienders in kwestie dat doen uit verveling ofzo.  Dat de dronken man in kwestie hardhandig, waarschijnlijk overdreven hardhandig, is aangepakt is te zien in het filmpje. Daar ben ik wel van overtuigd. Maar dat er een katalysator moet zijn voor het gefilmde optreden daar ben ik ook van overtuig. Zoiets komt namelijk niet vanzelf en zoiets moet getriggerd zijn door de verdachte. Andere oorzaak kan ik me niet indenken. Ik ken namelijk geen 1 diender die aan het begin van een surveillance iets roept in de trant van.. "ZO en nu ga ik eens lekker een dronken tor in elkaar meppen. Heb ik ff zin in"

Het parool artikel wat op Geenstijl word geciteerd zie ik ook als logische verklaring voor het gedrag. Wie is er niet bekend met in het gezicht gespuugd worden door een geboeide verdachte om vervolgens naar hem uit te halen. Doe je niet omdat je het lekker vind, maar omdat je mens bent met emoties. En die emoties gaan soms te ver.


TuttebelXL

  • Zoekende
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
En ik geloof niet dat er brandweermensen zijn die zelf iets aansteken. Hij stond toch zelf bij het incident te blussen? En toch gebeurt het! Wat dat betreft zijn agenten niet roomser als andere hulpverleners. Nou wil ik niet de vergelijking trekken tussen de brandstichting en het verhaal van de agente, maar om nou te zeggen, ik geloof domweg niet dat een agente zomaar begint te trappen (lees: buiten haar boekje gaat)  vind ik erg kort door de bocht. Het zijn tenslotte allemaal mensen die goed werk verrichten, maar ook mensen die fouten maken en in sommige gevallen zelfs aan de verkeerde kant van de lijn staan.

Oké daarin heb je gelijk... dat is ook wel heel kort door de bocht. Natuurlijk maakt iedereen fouten en is niemand heiliger dan de paus ;-) ik vind het alleen jammer dat er nu een beeld wordt geschetst door de media dat wellicht helemaal niet juist is. Dat vind ik erg onrechtvaardig. Alleen zij die bij dit incident aanwezig waren weten hoe het echt zit. Ook ik kan alleen maar veronderstellen of zeggen wat ik denk. Het is alleen zo jammer dat de meeste mensen denken dat ze zomaar ging schoppen terwijl dat nog niet is bewezen.  98uiye


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Als het onderzoek dat hier gevoerd wordt bij voorbaat al een uitkomst heeft, betreft het een schijnonderzoek

En waar baseer jij op dat het onderzoek bij voorbaat al een uitkomst heeft?

en is er dringend nood aan een onafhankelijke instelling die op objectieve wijze burgerklachten verwerkt (cfr. de ombudsdienst).

En die heeft een eigen onderzoek aangekondigt

Grappig hoe je probeert vast te houden aan de stelling dat er 'niets aan de hand is',

Ik hou mij helemaal niet vast aan de steling "niets aan de hand". Ik laat het (be)oordelen van de situatie over aan de instanties die er over gaan.

Maar omdat die mening niet overeenkomt met de jouwe, is ze plots 'onverstandig' en 'ongelukkig', en als een conclusie niet dezelfde is als de jouwe is ze 'verkeerd'.

Nee, ik zeg dat zij vanuit haar functie er geen kwalificaties aan had moeten geven. Een kwalificatie als "schokkend" vind ik net zo overstandig en ongelukkig als wanneer zij bijvoorbeeld de kwalificatie "niets aan de hand" er aan had gegeven.

ik heb ook enkel het filmpje gezien maar ik geloof domweg niet dat een agente zomaar begint te trappen.

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar ook dit mag je in het onderzoek niet uitsluiten.

Als die man niets zou hebben gedaan waarom is hij dan gepepperd?  :|

En ook dit kan en mag je bij voorbaat niet uitsluiten. Zover ik het begrijp, lopen de verklaringen van getuigen die (zeggen te) hebben gezien wat er plaatsvond voor de start van dit flmpje nogal uiteen, van "hij deed helemaal niets" tot "hij was zeer agressief".

Zijn zat dienders die over de schreef gaan en een hoop daarvan komt er ongestraft mee weg.

En hoe kom jij aan deze weetenschap?