Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012

Auteur Topic: Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012  (gelezen 41553 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
En de PVDA meent ook nog even een duit in het zakje te moeten doen  :(

http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11287591/PvdA-wil-raadsdebat-over-schoppende-agente.ece

Helemaal terecht, agenten mogen helemaal geen geweld meer toepassen, hun wapens worden ingenomen en over een paar jaar mag de politie alleen nog maar toekijken en hard wegrennen.......


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Accoord, case closed. Even aan de agenten excuus aanbieden en klaar is Clara. Iedereen weer aan het werk en op naar de volgende casus.

Ik vind dat de uitvoerende en dienende kant van de wet wel watmeer respect past mbt de nationale Ombudsman, er wordt mijns inziens wat te denigrerend gedaan over een functie die in menige bananenrepubliek ontbreekt. Professionaliteit zo u wilt.
Badinerende en bagatelliserende opmerkingen vanuit politiekring zorgen alleen maar voor meer aanleiding tot negatieve uitspraken over de politie zelf.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Helemaal terecht, agenten mogen helemaal geen geweld meer toepassen, hun wapens worden ingenomen en over een paar jaar mag de politie alleen nog maar toekijken en hard wegrennen.......

Dit is wel heel erg Calimero niveau heren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Zucht... daar kun je het niet mee eens zijn, echter de officier van justitie bepaalt nog altijd of er iets uit voortvloeit... Die beslist of er vervolging plaats vindt. Als er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan door een Bureau Interne Onderzoeken dan zijn dat over het algemeen hele objectieve en diepgravende onderzoeken. Daar baseert de OVJ zich op. Daaruit blijkt dat er kennelijk geen grond is om tot vervolging over te gaan.

Dat een Ombudsman dan mogelijk komt met een vernietigend rapport... tja heel erg boeiend en misschien dat er lering uit getrokken kan worden maar dat verandert niets aan de beslissing van de OVJ.

Laten we niet vergeten dat, behoudens in bijzondere gevallen defensie, de politie nog steeds het geweldsmonopolie heeft binnen dit land. Ergo, de politie mag geweld toepassen. Het toegepaste geweld moet worden gemeld, omschreven en wordt achteraf over geoordeeld of dit proportioneel en subsidiar was. De ombudsman kan daar wel iets over vinden maar is niet de partij die daar verder iets mee kan.

Daar heb je gelijk in, maar dat was niet wat ik bedoelde.

Wat ik bedoel is dat de burger erg vreemd zal opkijken als de ombudsman met een heel andere conclusie komt dan het eigen interne onderzoek. Er zullen dan zeker vragen gesteld gaan worden naar de onafhankelijkheid van het eigen onderzoek en de term "elkaar de hand boven het hoofd houden" zal vaak terug komen in de media. Dat dit juridisch wellicht onterecht is maakt niet uit, het zal in ieder geval een flinke discussie opleveren. Daarom is het dus nog niet "case closed"
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Oordeel Openbaar Ministerie doet recht aan politieoptreden

Datum incident: 26-06-2012 Locatie: - District/dienst: De Eilanden Feijenoord-Ridderster Korps / overig Noord Oost Rotterdam-Centrum Rotterdam-West RRD Waterweg-Noord Zeehavenpolitie Zuid
Datum publicatie: 26-06-2012 10:51

Het Openbaar Ministerie heeft geoordeeld dat er geen aanleiding is om de agente die zondag 17 juni op de Riederlaan een dronken man aanhield, te vervolgen. Het OM is van oordeel dat, gezien de omstandigheden, het daarbij gebruikte geweld rechtmatig en geoorloofd was.

Van de aanhouding is door een omstander een filmpje gemaakt dat groot nieuws werd. Op het filmpje is te zien dat één van de agenten enkele gerichte trappen uitdeelt aan de verdachte, een 29 jarige bewoner van een pand aan de Riederlaan.
 
Eenmaal geplaatst op Youtube werd het filmpje een hype die op zeer negatieve wijze is opgepakt.

Frank Paauw: “Iedereen heeft een mening over hetgeen op het filmpje te zien is, zonder de context te kennen. De media, de burgers en ook de politiek. De politiemensen hadden te maken met een zwaar beschonken man die een handboei om één hand had en zeer onvoorspelbaar en agressief was. De agressie van de verdachte tegen de politieagenten wordt echter niet getoond in het gewraakte film-pje.”

Bij de aanhouding is inderdaad geweld gebruikt. Noodzakelijk en onvermijdelijk. Dat de politie soms geweld moét gebruiken is een feit. Ook in deze situatie bleek dat de dronken ver-dachte fysiek geweld
tegen de agenten gebruikte en zich verzette tijdens zijn aanhouding. Er is snel en gedegen onderzoek verricht.

De uitkomst van dit onderzoek is door de Rotterdamse gezagsdriehoek de afgelopen dagen voorgelegd aan twee externe deskundigen. Zij onderschrijven de conclusies van het OM in Rotterdam.

Frank Paauw:”Het heeft mij verbaasd en ook geïrriteerd dat zo veel mensen zich een mening hebben gevormd zonder het hele verhaal te kennen en de betreffende agente hebben veroordeeld. Ik ben blij en vind het niet meer dan terecht dat het Openbaar Ministerie heeft besloten deze politieagente niet te vervolgen.”

BRON: Politiepersbericht Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland-Zuid
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie Korpschef F. Paauw op uitkomst onderzoek #Riederlaan

Gepubliceerd op 26 jun 2012 door  PolitieRotterdamR
Korpschef F. Paauw van Politie Rotterdam-Rijnmond reageert op uitkomst van het onderzoek naar het optreden van agente bij aanhouding #Riederlaan

Bron video-verwijzing: www.rijnmond.nl
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Goed zo,door de media bij voorbaat veroordeeld,en nu na een gedegen onderzoek zit de zaak toch wat anders in elkaar.
Dat de media maar wat zorgvuldiger te werk gaat en meer aandacht aan geweld tegen hulpverleners gaat besteden,het lijkt wel of dat elk weekend erger word.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Dat een Ombudsman dan mogelijk komt met een vernietigend rapport... tja heel erg boeiend en misschien dat er lering uit getrokken kan worden maar dat verandert niets aan de beslissing van de OVJ.


Een echt vernietigend rapport kan wel degelijk aanleiding zijn voor het Openbaar Ministerie om die beslissing te heroverwegen, als er bijvoorbeeld nieuwe feiten boven tafel komen.
Echter lijkt mij dat een "als-indien-wanneer-dan" verhaal. Aangezien er 2 onderzoeken zijn geweest (Politiekorps zelf en het OM) en beiden tot de conclusie kwamen dat er rechtmatig is gehandeld, ga ik er vanuit dat het onderzoek van de Ombudsman niet tot een geheel andere conclusie gaat komen.

Bovendien kan, in het algemeen, een onderzoek door de ombudsman niet alleen in het belang van burgers zijn, maar ook van de betrokken politie functionarissen. Hij zal ook ongetwijfeld kijken naar hoe er met hun rechten is omgesprongen door het korps en het OM. Het zou niet de eerste keer zijn geweest dat er een politie functionaris wordt "geslachtofferd" door zijn/haar eigen organisatie of het OM die, onder druk van publieke opinie, compleet voorbij lopen aan de rechten van politie personeel bij dit soort onderzoeken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Frank Paauw: “Iedereen heeft een mening over hetgeen op het filmpje te zien is, zonder de context te kennen.
De media, de burgers en ook de politiek.

De politiemensen hadden te maken met een zwaar beschonken man die een handboei om één hand had en zeer
onvoorspelbaar en agressief was. De agressie van de verdachte tegen de politieagenten wordt echter niet getoond in het gewraakte filmpje.”

Frank Paauw:”Het heeft mij verbaasd en ook geïrriteerd dat zo veel mensen zich een mening hebben gevormd zonder het
hele verhaal te kennen en de betreffende agente hebben veroordeeld.

Ik ben blij en vind het niet meer dan terecht dat het Openbaar Ministerie heeft besloten deze politieagente niet te vervolgen.”

BRON: Politiepersbericht Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland-Zuid

Met de 2 qoutes en dan met name wat ik dik gemaakt heb ben ik het helemaal eens en wil ik me bij aansluiten.
Oordeel niet als je niet het hele verhaal kent van deze situatie maar dat heb ik al eerder laten weten in dit onderwerp.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Gepubliceerd op 26 jun 2012 door  PolitieRotterdamR
Korpschef F. Paauw van Politie Rotterdam-Rijnmond reageert op uitkomst van het onderzoek naar het optreden van agente bij aanhouding #Riederlaan

Bron video-verwijzing: www.rijnmond.nl

Eerder schreef ik:

In dit geval heeft ook districtschef Anja Melis zich in de val laten lokken. Zij geeft een interview waar zij het handelen van de agante kwalificeert als "schokkend", en daarmee feitelijk al haar agente heeft veroordeeld. De politie heeft persvoorlichters in dienst, laat deze dan ook aan het woord bij actuele gebeurtenissen, wanneer nog geen onderzoek heeft plaatsgevonden. Deze voorlichters weten (als het goed is) hoe zij om moeten gaan met de pers en de suggestieve vragen.

Kennelijk kwam deze districschef er ook al snel achter dat haar optreden in de media niet zo handig was, want ik zie nu ook het volgende filmpje op internet:

Districhtschef Melis reageert op youtube filmpje Riederlaan
Published on Jun 19, 2012 by PolitieRotterdamR
http://www.politiepersberichten.nl/rotterdam-rijnmond-zuid-holland-zuid/beric...

Bron: http://www.twitvid.com/WXRYY

Dat is de enige juiste reactie vlak na een incident, eerst een onderzoek instellen alvorens ongenuanceerde kwalificaties te uiten.

Frank Paauw: “Iedereen heeft een mening over hetgeen op het filmpje te zien is, zonder de context te kennen. De media, de burgers en ook de politiek.

En dus niet te vergeten zijn eigen districtschef!