Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012

Auteur Topic: Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012  (gelezen 41568 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Aan de hand wat ik NU zie heb ik een mening, mocht daarna andere informatie komen, dan stel ik mijn mening bij mocht het nodig zijn. Het valt mij vandaag op dat je een 'uitbrander' krijgt als je negatief bent tegen over de politie, maar ben je positief over het optreden, dan hoor je niemand zeggen:
Bam, lekker oordelen over agenten zonder de aanleiding te kennen.
Ook als je postief bent geef je tenslotte een oordeel toch?


Kesu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Dit mogen ze vaker doen! Wie niet luisteren wil moet maar voelen  O0  Ik kan niet wachten op de Amerikanisering van de Nederlandse politie  :)

De ene keer is de politie te soft en nu geven ze een keer een mep en nu begint iedereen te zeiken..... Tja, Nederland he, het is ook nooit goed!


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Aan de hand wat ik NU zie heb ik een mening, mocht daarna andere informatie komen, dan stel ik mijn mening bij mocht het nodig zijn.

Mocht het gegrond geweld zijn, hoor je er waarschijnlijk weinig over! Net als bij de KMar motorrijders die zogenaamd te hard reden. Half NL vond er wat van, na de onderzoeksresultaten hoorde je er niemand over. Zo zijn er nog wel wat incidenten.

Maar ik snap de reacties op het filmpje wel. Ik hoop nog altijd dat ik niet iemand een verkeerde duw geef of geweld gebruik wat op film wordt vastgelegd en daarbij een vertekend beeld geeft. Door het kijken naar zo een filmpje kun je je niet inleven in de situatie van de agenten. Helaas vindt de media het nodig om dit zo uitgebreid te laten zien, waardoor het respect naar de politie niet bevordert. Jammer, maar helaas leven we in zo'n maatschappij.


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Ik wacht liever het onderzoeksrapport af voordat ik mijn mening geef.  Hierdoor kan ik mijn mening beter onderbouwen, iets wat ik bij weinigen zie.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Sylvester, als je in plaats van je kritiek te plaatsen nou ook nog even zou willen lezen dan zie je dat we maar 1 ding zeggen:
Citaat
Citaat van: YNPD op Gisteren om 14:19:51
Bam, lekker oordelen over agenten zonder de aanleiding te kennen.
Citaat
Citaat van: Red op Gisteren om 15:19:00
Oordelen is sowieso lastig omdat we de situatie ervoor niet op beeld hebben.

Kritiek hebben is prima, leef je vooral uit, maar doe dit dan wel nadat je op de hoogte bent van de feiten en omstandigheden en er in ieder geval gedegen onderzoek is gedaan. Als ik dit topic zo lees dan zijn de knieën en voeten van de agente overal terecht gekomen. Door het camera standpunt kan ikzelf in ieder geval niet zien waar de knietjes de man raken.

Dat is ook wat mijn medeforumgenoten zeggen, weliswaar in iets andere bewoordingen. Je eerste bijdrage aan dit topic zegt wat mij betreft het meest over de wijze waarop je de discussie in gaat.
Citaat
Niet normaal van dat w**f om zo (in het kruis) te trappen.
Dat wijf, kijk dat zijn de uitspraken waarmee je de toon zet in de discussie. Je had net zo goed kunnen zeggen: "niet normaal van deze agente" Ongeacht van wat er in deze situatie gebeurd, het is in ieder geval niet respectvol.
want als je een negatieve mening over de politie hebt, dan....Politieagenten weten blijkbaar alles... :-X
Er is volgens mij geen enkele agent die beweert alles te weten (zeker niet in dit topic). Nogmaals, is het zo gek om de zaak eerst uit te zoeken voordat je conclusies trekt?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Sylvester, als je in plaats van je kritiek te plaatsen nou ook nog even zou willen lezen dan zie je dat we maar 1 ding zeggen:
Kritiek hebben is prima, leef je vooral uit, maar doe dit dan wel nadat je op de hoogte bent van de feiten en omstandigheden en er in ieder geval gedegen onderzoek is gedaan. Als ik dit topic zo lees dan zijn de knieën en voeten van de agente overal terecht gekomen. Door het camera standpunt kan ikzelf in ieder geval niet zien waar de knietjes de man raken.

Dat is ook wat mijn medeforumgenoten zeggen, weliswaar in iets andere bewoordingen. Je eerste bijdrage aan dit topic zegt wat mij betreft het meest over de wijze waarop je de discussie in gaat.Dat wijf, kijk dat zijn de uitspraken waarmee je de toon zet in de discussie. Je had net zo goed kunnen zeggen: "niet normaal van deze agente" Ongeacht van wat er in deze situatie gebeurd, het is in ieder geval niet respectvol.Er is volgens mij geen enkele agent die beweert alles te weten (zeker niet in dit topic). Nogmaals, is het zo gek om de zaak eerst uit te zoeken voordat je conclusies trekt?

Heb hier verder niets aan toe te voegen
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


sylvester1986

  • Gast
Ik kan niet wachten op de Amerikanisering van de Nederlandse politie  :)
Daar zit ik al helemaal niet op te wachten.
Nogmaals, is het zo gek om de zaak eerst uit te zoeken voordat je conclusies trekt?
Ja, laat ik dat maar doen.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Wat zien we hier nu eigenlijk? De 2 agenten zijn bezig om deze man in de boeien te slaan. En hoewel deze niet actief verzet pleegt, werkt hij echter ook niet mee, ik zou eerder zeggen dat hij tegewerkt. Om hem op de grond te werken past de agente enig geweld toe door hem te schoppen. Dat gaat heel beheerst, en zodra de man op zijn buik met de handen op de rug ligt (ik kan niet goed zien of ze hem dan geboeid hebben) houd het geweld op.

Zowel de omstanders, die op het filmpje te horen zijn, maar ook de publieke opinie heeft echter al geoordeeld. Schokkend, zinloos geweld, etc, etc.... Daarintegen zijn de reacties van agenten hier heel anders. Want hoewel zij niet echt een oordeel vellen, valt uit hun reacties wel op te maken dat zij het het wel mee vinden vallen en ik kan mij daar ook wel in vinden. Volgens mij is echter het probleem dat politieagenten zich niet zo goed realiseren dat de gemiddelde burger ooit te maken heeft met een aanhouding waar (gepast) geweld bij gebruikt mag worden, daar waar dit voor een agent dagelijkse kost is.

Gepast geweld is voor politieagenten iets waar zij heel anders tegenaankijken kijken als burgers, die (bijna) nooit met geweld in aanraking komen. En door de vele mobieltjes met camera's en de social media, waar dit soort filmpjes in een rap tempo verspreid worden, komen dit soort filmpjes met aanhoudingen door de politie waar enig geweld bij gebruikt wordt steeds vaker voor.

Elke keer zie je dan steeds hetzelfde patroon, de publieke opinie spreekt er schande van, de media halen er allerlei "deskundigen" bij, die bijna altijd wel om een onderzoek vragen, maar tussen de regels door wel met de beschuldigende vinger wijzen, zonder dat het onderzoek heeft plaatsgevonden. Dat gaat lang niet altijd bewust, want journalisten stellen allerleid suggestieve vragen, en bovendien worden die interviews vaak ook nog zodanig geknipt dat de "deskundige" precies datgene lijkt te zeggen wat de journalist hem/haar wil laten zeggen. Hier zegt een advocaat dat hij in zijn praktijk wel 10 clienten heeft die te make hebben gehad met politiegeweld. Dat lijkt mij vrij logisch, lang niet alle verdachten zullen op het eerste verzoek van de politie de handjes op de rug doen en zich in de boeien laten slaan, daar zal ongetwijfeld regelmatig geweld i meer of mindere mate aan te pas zijn gekomen.

In dit geval heeft ook districtschef Anja Melis zich in de val laten lokken. Zij geeft een interview waar zij het handelen van de agante kwalificeert als "schokkend", en daarmee feitelijk al haar agente heeft veroordeeld. De politie heeft persvoorlichters in dienst, laat deze dan ook aan het woord bij actuele gebeurtenissen, wanneer nog geen onderzoek heeft plaatsgevonden. Deze voorlichters weten (als het goed is) hoe zij om moeten gaan met de pers en de suggestieve vragen.

Dat dit voor journalisten natuurlijk uiterst vervelende en nietszeggende interviews oplevert waarin eigenlijk de enige boodschap is dat er pas iets gezegd kan worden wanneer het onderzoek plaats heeft gevonden, dat is dan jammer. Vervolgens halen zij er allerleid deskundigen bij die zonder onderzoek lekker gaan speculeren over wat er allemaal gebeurt zou kunnen zijn, wat zodra er iets is gebeurt (groot of klein), dan moet dat op dat moment helemaal worden uitgekauwd, maar zodra er weer wat anders gebeurt is dat weer belangrijker. Waneer een onderzoek naar een gebeurtenis is afgerond, dan hoor je daar bijna nooit wat van, zeker als de conclusies anders zijn als de publieke opinie op het eerste gezicht had gedacht.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Dit mogen ze vaker doen! Wie niet luisteren wil moet maar voelen  O0  Ik kan niet wachten op de Amerikanisering van de Nederlandse politie  :)

En sommige mensen moeten maar helemaal geen mening geven.

Ik denk dat de agente het publiciteits technisch erg onhandig doet, het ziet er op zijn minst uit alsof ze er veel te hard ingaat, terecht of niet.
Je weet dat tegenwoordig iedere malloot een filmpje kan maken en op internet plaatsen voor zijn 15 minutes of fame, ook daar moet je rekening mee houden.......

Hopelijk word ze niet geslachtoffert om de naam van de politie te zuiveren in deze.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Wat mij vooral opvalt trouwens is hoe knullig ze hem aanpakt, bijna zachtjes en voorzichtig.Bij een echt grote vent had ze zelf nog wel wat klappen gekregen denk ik.