Allereerst gaan wij bij een nieuw lid die we gaan opleiden het materiaal behandelen. Verwacht wordt dat parallel aan de onze een opleiding voor marifooncertificaat, vaarbewijs I en II wordt gevolgd (extern bij
het zeilcollege.nl). Dan beginnen we met een stuk door de vaargeul tussen de boeien varen, stuurboordswal houden om een beetje "voeling" te krijgen met de boot. Uitleggen waarom je niet meteen na het inhalen van een groter schip weer stuurboord uit mag gaan. Dan als in de vaargeul varen, inhalen en invoegen goed gaat, geven we een uitleg van het instrumentarium en de apparatuur aan boord. Waarnaar je moet kijken voor je uitvaart, hoe je losgooit en afmeert. Daarna gaan we over naar de opbouw van de "bijzondere verrichtingen". Tegen de wind in varen naar een boei, even aantikken met de neus en achteruit weer terug, langszij komen van een boei ("steken"), langzij van een groot varend schip komen en iemand over zetten, aanleggen, boxen rossen (in en uit de ligplaats varen zowel achter- als vooruit) keren, achteruit varen invloed van weeling, wind en stroom daarbij, commando's, veiligheid aan boord, letten op je mede bemanning, noodstop, snelvaren bij golfslag en daarbij letten op het golvenpatroon en daar gebruik van maken, aan boord nemen drenkeling (aanwijzen, roepen, grepen stabiliseren/fixeren) ondiep water varen, anker procedure en eraan af laten zakken (naar de dijk, strand), rescue swimmer lanceren. Slepen klein schip, groot schip met behulp van stopzak, aanmeren met sleep. Bekendheid met gebied,op kaartplotter varen, navigeren met koers/walmerk en SAR procedures en bijbehorend radioverkeer. Toepassing verschillende zoekpatronen en betekenis noodsignalen.
Iedereen volgt bij ons aanvullend in ieder geval de opleiding "Medic First Aid" en "oxygen Provider" bij
Peter AdemaDat was het wel zo een beetje, voor bemanning.
Henk