https://www.youtube.com/watch?v=V858ddBnTIIBerging Baltic Ace - animatie
Rijkswaterstaat
Gepubliceerd op 3 jun. 2014
Rijkswaterstaat bergt het wrak van het gezonken autotransportschip 'Baltic Ace'. Op 5 december 2012 zonk dit schip na een aanvaring. Met de berging van het schip verbetert Rijkswaterstaat de veiligheid voor de scheepvaart, de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en worden milieurisico's weggenomen.
Noordzee: berging Baltic Acehttp://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/noordzee/bergingbalticace/index.aspxGereed: eind 2015
Zijaanzicht Baltic AceZo’n 65 kilometer uit de kust van Goeree-Overflakkee ligt het wrak van het autotransportschip Baltic Ace. Het ligt midden in een van de drukst bevaren internationale scheepvaartroutes van de Noordzee en hindert een vlotte en veilige doorvaart voor de 16.000 schepen die hier jaarlijks richting Rotterdam varen.
Ook vormen de stookolie en de ruim 1400 auto’s aan boord van het scheepswrak een bedreiging voor het milieu. Daarom gaat Rijkswaterstaat het wrak volledig bergen. Hiermee bereiken we:
herstel van de vaardiepte en -breedte van de vaarroute en het wegnemen van hinder voor de scheepvaart
betere bereikbaarheid van de haven van Rotterdam
dat er geen schadelijke stoffen meer vrij kunnen komen in zee
De Baltic Ace kwam
op 5 december 2012 in aanvaring met het containerschip Corvus J. De Baltic Ace zonk direct. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk.
> Alle doelen en resultatenPlanningzomer 2014: verwijderen stookolie uit de tanks en olieresten uit de machinekamer halen
voorjaar/zomer 2015: schip in stukken zagen en in delen bergen
uiterlijk 31 december 2015: wrak volledig van de Noordzeebodem verwijderd
Hinder en maatregelenHet scheepvaartverkeer moet rekening houden met een verminderde vaardiepte en -breedte rond de Baltic Ace. Via navigatieberichten en markeringen in het gebied worden schepen hierop gewezen.
Laatste nieuwsAlle nieuwsberichten over dit project
Berging Baltic Ace dit jaar van starthttp://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2014/maart2014/berging_baltic_ace_dit_jaar_van_start.aspx24-03-2014 | Rijkswaterstaat Zee en Delta | persbericht
Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de berging van het wrak van de autocarrier Baltic Ace gegeven aan de bergingscombinatie Boskalis Nederland B.V./Mammoet Salvage B.V. Dit jaar start de berging met het verwijderen van de stookolie aan boord.
Volgend jaar wordt het wrak in delen gezaagd en geborgen. Uiterlijk 31 december 2015 moet het wrak volledig van de Noordzeebodem zijn verwijderd, zodat het scheepvaartverkeer weer vlot en veilig richting de Rotterdamse haven kan varen en er geen schadelijke stoffen uit de lading van het schip in zee kunnen vrijkomen.
Het 148 meter lange wrak ligt op 35 meter diepte, midden in een van de drukst bevaren scheepvaartroutes ter wereld. Het wrak hindert een veilige en snelle doorvaart van de 16.000 schepen die hier jaarlijks passeren. Ook kan de lading, onder andere zo’n 540.000 liter stookolie en ruim 1400 auto’s aan boord, een bedreiging voor het milieu vormen. Het wrak wordt daarom volledig geborgen.
Berging in delenDe berging vindt in fases plaats. Als eerste wordt de stookolie verwijderd. Door de gestolde stookolie te verhitten, is deze eenvoudiger weg te pompen. Gezien de vaak ruige (weers)omstandigheden op zee tijdens de wintermaanden, wordt de berging van het scheepswrak naar verwachting in voorjaar/zomer 2015 uitgevoerd. Het wrak wordt in delen geborgen. Eerst wordt het schip in een aantal grote stukken gezaagd, volgens dezelfde zaagmethode als bij de berging van de Tricolor. Grote drijvende hijskranen (bokken) halen vervolgens de wrakdelen inclusief de lading auto’s omhoog en plaatsen deze delen op pontons, waarna ze afgevoerd worden voor sloop aan land.
HistorieOp 5 december 2012 vond op de Noordzee een aanvaring plaats tussen autocarrier Baltic Ace en containerschip Corvus J op ongeveer 65 kilometer van Goeree-Overflakkee. De Baltic Ace zonk direct. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk. Het wrak ligt in een druk bevaren route richting de Rotterdamse haven en vormt daarmee een gevaar voor de overige scheepvaart.