GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012  (gelezen 54215 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Het was bij een gaslek waar iemand aangaf dat een andere meneer zijn vuurkorf die te dicht bij stond écht niet uit zou maken. Politie erheen: meneer komt u even mee, we willen even met u praten. Man wordt meegenomen, ondertussen geeft zijn collega de brandweer een seintje. gehouden. Die man was achteraf wel boos, maar toen stond hij al achter het lint en had niets meer bij zich waar tie rare dingen mee kon doen. Dan heb je wel alles onder controle gehouden.

Misschien een ongelukkige woordkeus om de term "aanhoudig" te gebruiken. Ik bedoel te zeggen dat het mogelijk moet zijn om iemand uit zo`n situatie te halen vóór het uit de hand loopt.

Ja! Nu ga je ook appels met peren vergelijken. Vuurkorf -> gaslek = direct gevaar. Natuurlijk kan je hier op handelen! Maar een vrouw die de avond van te voren komt vertellen dat haar man morgen zal strijden om zijn hek kun je weinig mee. Dan moet je, zoals je het zelf noemt,  een truucje gaan uithalen. In juridische zin kun je niets.

Draai het eens om! Een man komt naar de hulpdiensten en vertelt: Morgen komt er een gaslek, dan zit de buurman daar ook met zijn vuurkorf en die wil dan zijn vuurkorf niet uitmaken, hoor!
OK, is wat overdreven... maar kun je dus ook niets mee!  Laten we het maar op een truucje houden dan  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
De psyche van deze man is een buitengewoon interessant 'object van studie', evenals de aanleiding van dit hele verhaal. Maar wat ik vooral interessant vind, is de gepleegde inzet. Als ik de beelden zo zie mogen we volgens mij juichen dat dit relatief goed is afgelopen. Het risico is dat mijn reactie hieronder wordt bestempeld als 'beste stuurlui aan de wal', maar zo is het niet bedoeld. Ik hoop dat collega's, van wat voor discipline dan ook, als zij ooit voor zo'n situatie komen nog eens goed aan de eigen veiligheid denken.

Om te beginnen, snap ik niet dat hier (ogenschijnlijk) geen OvD-P of Chef van Dienst bij voorbaat aanwezig is. Alle respect voor de brigadier die het meest op de voorgrond treedt en de situatie enigszins onder controle weet te houden, maar er mist volgens mij sturing. Geweld is kennelijk al aangekondigd, er zijn media aanwezig en de kans op escalatie is groot. Behoorlijk afbreukrisico dus. Niet dat een officier zaligmakend is, maar ik verwacht dat er dan beter gestuurd was en er minder risico's genomen waren.

Vervolgens de persoonlijke bescherming. Meneer heeft al met molotovs lopen gooien en brandstof lopen sproeien. Later willen vier m/v het pand betreden, waarbij het niet direct lukt om de deur open te krijgen. Had de meneer op dat moment een molotov/brandstof uit het raam gegooid, was je dus flink aan de beurt geweest. Als je al naar binnen wilt, doe dat dan minimaal met een ram, onder dekking van een schild, met brandblussers stand-by. Maar liefst na de eerste molotov al terugtrekken, als je het mij vraagt. Voor dergelijke klussen kun je ook BraTra aanvragen/oproepen, welke beschikt over brandwerende pakken, brandblussers en gereedschap, weet om te gaan met molotovs en met groepsgewijs optreden.

Daarnaast een veilige werkomgeving. Volgens mij moet eerst een veilige werkomgeving gewaarborgd worden voordat de gemeentewerkers in beeld komen. Ik snap dan ook niet dat het mogelijk is dat meneer met zijn molotovs de gemeentewerkers zo dicht kan naderen en één van hen zelf in de fik komt te staan. Was dit dan zo onverwacht? Mijns inziens had een afzetting gemaakt moeten worden, alle niet direct betrokkenen op veilige afstand en een buffer (lees politiemensen) tussen de meneer en de gemeentewerkers.

Tot slot vind ik het knap dat deze meneer niet is neergeschoten, want volgens mij waren er genoeg aanleidingen.

Nou weet ik ook wel dat je niet volledig kunt oordelen op basis van een filmpje, omdat je informatie mist en de achtergronden niet kent, maar deze opmerkingen (of noem het suggesties) wilde ik toch even kwijt. Mooie IBT casus overigens; goed voor de bewustwording.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Vervolgens de persoonlijke bescherming. Meneer heeft al met molotovs lopen gooien en brandstof lopen sproeien. Later willen vier m/v het pand betreden, waarbij het niet direct lukt om de deur open te krijgen. Had de meneer op dat moment een molotov/brandstof uit het raam gegooid, was je dus flink aan de beurt geweest. Als je al naar binnen wilt, doe dat dan minimaal met een ram, onder dekking van een schild, met brandblussers stand-by. Maar liefst na de eerste molotov al terugtrekken, als je het mij vraagt. Voor dergelijke klussen kun je ook BraTra aanvragen/oproepen, welke beschikt over brandwerende pakken, brandblussers en gereedschap, weet om te gaan met molotovs en met groepsgewijs optreden.

Nou weet ik niet hoe dat in het land geregeld is, maar de BraTra hierbij halen lijkt mij geen oplossing. Dreigend accuut geweld, met gevaar voor de politie, de burger en de verdachte. Dreiging met vuur/brand/benzine en wapens is in mijn optiek voldoende om een VAG / AT op de roepen en die hun ding te laten doen  ::)

Met onderstaande info had je die op voorhand kunnen inzetten. Als dit zich zo onverwacht ontwikkeld zoals het in het filmpje over komt is het gewoon terugtrekken, afblokken en afwachten.

Burgemeester Smulders bevestigt dat Ruiter hem vóór 10.00 uur 's morgens, een uur voor het versturen van het persbericht, telefonisch op de hoogte heeft gebracht van de aanwezigheid van molotovcocktails in zijn pand. Daarnaast werd Smulders daarover kort voor 8.00 uur getipt door Rob Hompe, een verslaggever bij de lokale omroep 3ML. Smulders: "We kennen de situatie al heel lang. Ruiter heeft vaker gedreigd, bijvoorbeeld dat hij zijn hond op ons af zou sturen of dat hij een geweer in huis had. Maar die dreigementen heeft hij nooit omgezet in daden. Wij hebben dat meegenomen in de afweging die we vooraf hebben gemaakt. Om niet te provoceren zijn we met een beperkt aantal mensen naar hem toe gegaan. Dit hadden we niet verwacht.”

Smulders staat volledig achter zijn handelwijze, hoewel een bergingsmedewerker een brandende stof op zich kreeg. "Ik heb nergens spijt van.”
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Roel5668

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
De hele situatie is duidelijk in beeld gebracht met een verborgen camera; helaas zonder geluid. :(
Deze beelden zijn te bekijken via de volgende link:
http://3ml.nl/gemist.php?id=2239


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Nou weet ik niet hoe dat in het land geregeld is, maar de BraTra hierbij halen lijkt mij geen oplossing. Dreigend accuut geweld, met gevaar voor de politie, de burger en de verdachte. Dreiging met vuur/brand/benzine en wapens is in mijn optiek voldoende om een VAG / AT op de roepen en die hun ding te laten doen  ::)

BraTra niet en VAG wel? ::) Lijkt me dan ook niet ;)
(hangt er natuurlijk ook vanaf over welke vaardigheden je BraTra en/of VAG-eenheden beschikken; de ene is de andere niet).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
De hele situatie is duidelijk in beeld gebracht met een verborgen camera; helaas zonder geluid. :(
Deze beelden zijn te bekijken via de volgende link:
http://3ml.nl/gemist.php?id=2239

Op het moment dat de arbeider in brand wordt gestoken, komen twee brandweermannen in beeld. Deze waren dus al aanwezig (omdat men wist van het molotov gevaar). Er zijn dus wel brandweermannen aanwezig, maar ik zie in het begin maar een politieman. 20 seconden later komt er alsnog een extra politiebusje aanrijden, hadden die niet beter gelijk aanwezig kunnen zijn. Men weet van het gevaar, nodigt de brandweer uit en had dus van te voren ook de BraTra of meer agenten kunnen regelen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik vermoed dat deze agenten al aanwezig waren maar uit tactisch oogpunt even buiten het zicht stonden te wachten....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Ik vermoed dat deze agenten al aanwezig waren maar uit tactisch oogpunt even buiten het zicht stonden te wachten....

Zeer tactisch, een burger in brand laten steken? Die arbeider moest daar niet onbeschermd staan, als je weet dat er dergelijk gevaar dreigt. Da's mijn mening, gebaseerd op het filmpje.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Al begrijp ik ook dat dit een situatie is waar je niet meteen op bent voorbereid.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Zeer tactisch, een burger in brand laten steken? (knip) Da's mijn mening, gebaseerd op het filmpje.
Ik zeg niet dat het hier tactisch was.....  ::) Het gebeurd wel vaker dat collega's optreden terwijl er om de hoek ondersteuning staat te wachten. Dat heeft wat te maken met de-escalerend werken.

Overigens, als je het verborgen camera filmpje bekijkt dan verstrijkt er ongeveer 5 seconden vanaf het eerste moment waarop hij met de molotovs naar buiten loopt tot het moment van gooien. Daar hadden 2 extra agenten ter plaatse niets aan veranderd. Of de arbeiders daar al aan het werk moeten zijn laat ik dan even buiten beschouwing.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.