De psyche van deze man is een buitengewoon interessant 'object van studie', evenals de aanleiding van dit hele verhaal. Maar wat ik vooral interessant vind, is de gepleegde inzet. Als ik de beelden zo zie mogen we volgens mij juichen dat dit relatief goed is afgelopen. Het risico is dat mijn reactie hieronder wordt bestempeld als 'beste stuurlui aan de wal', maar zo is het niet bedoeld. Ik hoop dat collega's, van wat voor discipline dan ook, als zij ooit voor zo'n situatie komen nog eens goed aan de eigen veiligheid denken.
Om te beginnen, snap ik niet dat hier (ogenschijnlijk) geen OvD-P of Chef van Dienst bij voorbaat aanwezig is. Alle respect voor de brigadier die het meest op de voorgrond treedt en de situatie enigszins onder controle weet te houden, maar er mist volgens mij sturing. Geweld is kennelijk al aangekondigd, er zijn media aanwezig en de kans op escalatie is groot. Behoorlijk afbreukrisico dus. Niet dat een officier zaligmakend is, maar ik verwacht dat er dan beter gestuurd was en er minder risico's genomen waren.
Vervolgens de persoonlijke bescherming. Meneer heeft al met molotovs lopen gooien en brandstof lopen sproeien. Later willen vier m/v het pand betreden, waarbij het niet direct lukt om de deur open te krijgen. Had de meneer op dat moment een molotov/brandstof uit het raam gegooid, was je dus flink aan de beurt geweest. Als je al naar binnen wilt, doe dat dan minimaal met een ram, onder dekking van een schild, met brandblussers stand-by. Maar liefst na de eerste molotov al terugtrekken, als je het mij vraagt. Voor dergelijke klussen kun je ook
BraTra aanvragen/oproepen, welke beschikt over brandwerende pakken, brandblussers en gereedschap, weet om te gaan met molotovs en met groepsgewijs optreden.
Daarnaast een veilige werkomgeving. Volgens mij moet eerst een veilige werkomgeving gewaarborgd worden voordat de gemeentewerkers in beeld komen. Ik snap dan ook niet dat het mogelijk is dat meneer met zijn molotovs de gemeentewerkers zo dicht kan naderen en één van hen zelf in de fik komt te staan. Was dit dan zo onverwacht? Mijns inziens had een afzetting gemaakt moeten worden, alle niet direct betrokkenen op veilige afstand en een buffer (lees politiemensen) tussen de meneer en de gemeentewerkers.
Tot slot vind ik het knap dat deze meneer niet is neergeschoten, want volgens mij waren er genoeg aanleidingen.
Nou weet ik ook wel dat je niet volledig kunt oordelen op basis van een filmpje, omdat je informatie mist en de achtergronden niet kent, maar deze opmerkingen (of noem het suggesties) wilde ik toch even kwijt. Mooie IBT casus overigens; goed voor de bewustwording.