GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (man bedreigt politie met handboog en molotovcocktail) Grote Kampweg - Haelen 21-06-2012  (gelezen 54243 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Waarom niet gelijk een AT in zo'n dreigende situatie??? Vind het vrij onverantwoord in deze casus deze agenten naar binnen te sturen......


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Waarom niet gelijk een AT in zo'n dreigende situatie??? Vind het vrij onverantwoord in deze casus deze agenten naar binnen te sturen......

Geloof mij .... Elk incident van deze omvang brengt leermomenten met zich mee. Volgens mij is het gebruik van molotovcocktails tegen politiemedewerkers vrij uniek in Nederland.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
De agenten aldaar hebben volgens mij goed rekening gehouden met de emotionele toestand en het geestelijk vermogen van deze meneer.

Anders had dit ongetwijfeld een schietincident opgeleverd. In dit opzicht; goed dat de aanwezigen hun kalmte bewaard hebben.
Freude am Fahren


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Dat krijg je nu als je als gemeente je burgers het bloed onder de nagels haalt. Leudal is hier zeker mee verantwoordelijk voor en hun houding mag zekers als verzachtende omstandigheid gebracht worden in de zaak tegen deze man.
Stelletje muggezifters over een paar centimeter hek. >:(

Ja inderdaad, optreden tegen een illegaal geplaatst bouwwerk (notabene met toestemming van de rechter) is reden om zo 'te flippen'  ::). Ik snap dat de man emotioneel is, maar dit gaat natuurlijk alle perken te buiten. Erg jammer en ondoordacht dat de gemeente nu wordt neergezet als veroorzaker en muggenzifters (niet alleen hier, overigens).

Ook van mij complimenten voor de aanwezigen (volgens mij was de agent in eerste instantie alleen?!) voor hun rustige handelen. Ook ik zie als amateur mogelijke verbeterpunten, maar ga ervan uit dat men dit soort zaken intern zal oppakken.
Senior GGP / Oost-Brabant


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Geloof mij .... Elk incident van deze omvang brengt leermomenten met zich mee. Volgens mij is het gebruik van molotovcocktails tegen politiemedewerkers vrij uniek in Nederland.
Bedreigingen met molotovcocktails tegen hulpverleners komen vaker voor dan je denkt. Het gebruik komt gelukig weinig voor.

Het probleem in deze situatie is dat de eigenaar een vrij normaal en schijnbaar verstandig mens is die zich tot het uiterste getergd voelt door de oorlog met de kampers. De man wordt geterroriseerd door de kampers en bouwt een stalen verdedigingshek om de kampers van zijn terrein te houden. De kampers mogen schijnbaar alles wat bij wet verboden is (dat is de status van een kamper in Nederland meestal) en deze meneer moet zijn hek afbreken van de gemeente omdat er geen vergunning voor zou zijn. Vind je het gek dat hij door het lint gaat?

De politie zal ongetwijfeld op de hoogte zijn van de situatie en ook wel een stukje begrip hebben.
Iedereen heeft hier een mening, en hoewel ik vind dat de man veel te ver gegaan is vind ik dat de politie het maximale gedaan heeft om de man op zo geweldloze manier te stoppen. Goed gedaan dus.

Ik weet niet of de link al hier geplaatst is maar kijk deze reportage van de Telegraaf over de situatie bij deze familie eens:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11928079/__Vesting_tegen_buurtterreur__.html


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Vind je het gek dat hij door het lint gaat?
Ja, dat vind ik toch best merkwaardig  ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Tja, alles heeft zijn verhaal..  en het optreden van deze meneer is buiten proportie, dat mag duidelijk zijn..  Echter de gemeente, met al hun wijsheden en disciplines, van de sociale hulpverlening, tot vergunningverleners, tot de handhavers, wethouders, burgemeesters hebben hier lessen uit te trekken.  

Er zitten aan dit verhaal zo veel haken en ogen, dat iedereen hier alleen maar lessen uit kan leren..


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Wat er gebeurde richting politie is niet goed te praten, hierin is meneer echt te ver gegaan. Wat ik wel vind is dat bij dit verhaal de gemeente ook een grote rol speelt.  Door het zeer stroperige ambtelijke gedoe en door de woonwagenbewoners heeft dit zo kunnen escaleren. Mijn mening is dan ook dat de gemeente in dit verhaal ook een grote rol speelt, het onderzoek moet zich ook op hun richten.  De gemeente heeft immers opdracht gegeven aan meneer om het hek te verwijderen, wat mogelijk grote gevolgen had voor het stel. Als de gemeente de bewoners ook niet zo dwars had gezeten had het nooit zo uit de hand gelopen.  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
De man wordt geterroriseerd door de kampers en bouwt een stalen verdedigingshek om de kampers van zijn terrein te houden. De kampers mogen schijnbaar alles wat bij wet verboden is (dat is de status van een kamper in Nederland meestal) en deze meneer moet zijn hek afbreken van de gemeente omdat er geen vergunning voor zou zijn. Vind je het gek dat hij door het lint gaat?
Mijn mening is dan ook dat de gemeente in dit verhaal ook een grote rol speelt, het onderzoek moet zich ook op hun richten.  De gemeente heeft immers opdracht gegeven aan meneer om het hek te verwijderen, wat mogelijk grote gevolgen had voor het stel. Als de gemeente de bewoners ook niet zo dwars had gezeten had het nooit zo uit de hand gelopen.  :|
Tja, met alle respect voor de situatie van deze meneer, maar dit gedrag valt inderdaad niet goed te praten. Dat de gemeente hierin een grote rol heeft snap ik ook nog wel, maar er zijn nou eenmaal wetten en regels. Zelfs de rechter heeft zich hierover gebogen en heeft in het voordeel van de gemeente beslist. Voor deze meneer waren er nog voldoende andere mogelijkheden om de situatie op te lossen. Hoger beroep, een stap naar de ombudsman. (alsnog een vergunning aanvragen?) Het moet ook niet zo zijn dat als je maar hard genoeg schreeuwt dat je je zin krijgt, daarvoor zijn er gelukkig wetten.

Dat neemt niet weg dat de situatie heel naar is.... Hopelijk komt men tot een goede oplossing, want zo'n stalen hekje is meer symbolisch dan dat het daadwerkelijk nut heeft....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Nog wat redenen om de gemeente ook eens flink aan de tand te gaan voelen, met name de waarnemend Burgemeester
Gemeente wist van brandbom Haelenaar

Haelen
Waarnemend burgemeester Hans Smulders van Leudal wist dat Haelenaar Gijsbert Ruiter molotovcocktails had. Toch stuurde hij ambtenaren en agenten zonder extra beveiliging naar Ruiters huis om een omstreden hekwerk te verwijderen.


Kort voor 11.00 uur 's morgens, ruim drie uur voor de start van de handhavingsactie, stuurde de gemeente er zelfs een persbericht over de wereld in. Daarin werd niet gewezen op de mogelijkheid dat een gevaarlijke situatie kon ontstaan, ook voor journalisten, aan de Grote Kampweg in Haelen. Journalistenvakbond NVJ noemt deze handelwijze 'zeer slordig'.
Burgemeester Smulders bevestigt dat Ruiter hem vóór 10.00 uur 's morgens, een uur voor het versturen van het persbericht, telefonisch op de hoogte heeft gebracht van de aanwezigheid van molotovcocktails in zijn pand. Daarnaast werd Smulders daarover kort voor 8.00 uur getipt door Rob Hompe, een verslaggever bij de lokale omroep 3ML. Smulders: "We kennen de situatie al heel lang. Ruiter heeft vaker gedreigd, bijvoorbeeld dat hij zijn hond op ons af zou sturen of dat hij een geweer in huis had. Maar die dreigementen heeft hij nooit omgezet in daden. Wij hebben dat meegenomen in de afweging die we vooraf hebben gemaakt. Om niet te provoceren zijn we met een beperkt aantal mensen naar hem toe gegaan. Dit hadden we niet verwacht.”
Smulders staat volledig achter zijn handelwijze, hoewel een bergingsmedewerker een brandende stof op zich kreeg. "Ik heb nergens spijt van.” Alle ambtenaren van de gemeente die hebben meegewerkt aan de actie kregen gisteren complimenten van hem. Maandag wordt bekeken of medewerkers nog nazorg nodig hebben.
De burgemeester vindt ook niet dat hij pers en burgers in gevaar heeft gebracht door via een persbericht aandacht voor de actie te vragen. "Ruiter had de pers er zelf al bijgehaald. Met het persbericht wilden we zorgen voor een evenwichtige informatievoorziening.”
Smulders wil om tafel gaan met de familie Ruiter, om te kijken naar een oplossing. Hij laat echter doorschemeren dat een schadevergoeding, die Ruiter al jaren eist omdat door de komst van het woonwagenkamp de waarde van zijn woning is gedaald, geen reële optie is. "Vanaf het moment dat ze hier kwamen wonen wist de familie dat een woonwagenkamp naast hun huis zou komen.”


http://www.limburger.nl/article/20120623/REGIONIEUWS01/120629857/1001