Burgemeester bezoekt Schoolstraat: ‘Wat fijn dat ik u zie!’http://www.dongen.nl/Actueel/Nieuws/Burgemeester_bezoekt_Schoolstraat_%E2%80%98Wat_fijn_dat_ik_u_zie_%E2%80%99Het is vrijdagochtend 22 juni 8.55 uur als de 90-jarige mevrouw Van Dijk de deur open doet van haar woning aan de Schoolstraat. Even schrikt ze als ze burgemeester Simone Dirven – van Aalst herkent als zijnde de bezoekster. Maar al heel snel zegt: ,,Wat fijn dat ik u zie!’’
,,Hoe is het met u? Heeft u vannacht goed kunnen slapen?’’, vraag de burgemeester. ,,Ja hoor’’, zegt mevrouw Van Dijk. ,,We zijn goed geholpen en goed opgevangen. Toen ik het nieuws gisteren hoorde, ben ik van de schrik wel gevallen. Maar ook dat is goed afgelopen.’’
Fosforgranaten gevonden en onschadelijk gemaaktOp donderdagmiddag 21 juni 2012 werden bij graafwerkzaamheden in de Schoolstraat twee explosieven gevonden. Dat was op amper tien meter van de voordeur van mevrouw Jansen. De hulpverlening werd ingeschakeld. Politie, brandweer, de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) en gemeente werkten nauw samen. Ook de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) kwam ter plaatse en aan het begin van de avond was de situatie weer veilig. Twee (Engelse) fosforgranaten uit de Tweede Wereld Oorlog werden door de EOD verwijderd, naar een gronddepot elders in Dongen getransporteerd en daar aan het begin van de avond onschadelijk gemaakt.
OpvangIn de tussentijd moest mevrouw Van Dijk, net als drie andere buurtbewoners, uit voorzorg tijdelijk verhuizen. Het klooster en verzorgingstehuis van de naastgelegen Zusters Franciscanessen bood hen opvang. ,,We kregen daar koffie en wat te eten, het was heel goed geregeld’’, aldus mevrouw Van Dijk.
Ook haar 91-jarige buurvrouw mevrouw Jansen vond het een bijzondere, spannende dag. ,,Maar we moeten het ook niet overdrijven. Vergeleken met het leed dat vele mensen is overkomen in de Tweede Wereld Oorlog, stelde dit helemaal niets voor.’’
"Kan ik nog iets voor u doen?"Als burgemeester Dirven vraagt "Kan ik nog iets voor u doen?", antwoordt mevrouw Van Dijk: ,,Graag een paar nieuwe benen! En zou u bij de gemeente kunnen vragen of ze het groen in het plantsoen hier tegenover mijn huis kunnen komen snoeien, dan kan ik verder van me afkijken. Dat zou ik erg fijn vinden!’’ Met de belofte dat de groendienst een seintje krijgt, wordt er afscheid genomen.
Bezoek Heilig Hartschool en Zusters FranciscanessenVervolgens brengt de burgemeester ook nog een bezoek aan de Heilig Hartschool en de Zusters Franciscanessen. De schooldirecteur bedankt de burgemeester dat de ouder-bedankavond donderdagavond uiteindelijk toch nog gewoon kon doorgaan, dankzij de voortvarende aanpak van de diverse hulpdiensten. Zuster Rafaël Kops vindt het vanzelfsprekend dat haar klooster een rol heeft gespeeld bij de opvang van de buurtbewoners. ,,Maar natuurlijk, we zijn er toch om elkaar te helpen? Graag gedaan, hoor!’’