Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat

Auteur Topic: Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat  (gelezen 17633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2012, 22:12:06
Hulpdiensten komen altijd te laat, immers preventie wordt nooit meegenomen.  :) 998765
Maar dat is een andere discussie  :D e050


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2012, 22:29:29

Mensen, het was toch goed geregeld altijd in NL. Waarom dan al die veranderingen?
Wat in jaren opgebouwd is wordt in een jaar afgebroken, lijkt het wel.
Is dat zo? Of is dat een gevoel?
Misschien zijn de normen wel strenger geworden of wordt er meer en strenger onderzoek naar gedaan.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2012, 17:30:18
'Brandweer Drenthe vaakst te laat'
Published on Jun 22, 2012 by rtvdrenthe
ASSEN - Van alle korpsen in Nederland is de brandweer in Drenthe is het vaakst te laat. Dat blijkt uit een nog vertrouwelijk onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie dat in handen is van RTL Nieuws.

Landelijk gezien is de brandweer bij 33 procent van de branden te laat, maar het korps Drenthe is in 60 procent van de noodgevallen niet op tijd. Op de tweede plaats staat het korps Groningen met 58 procent.

Uit het rapport blijkt dat de brandweer juist bij de branden waar het risico op slachtoffers het grootst is, bijvoorbeeld in woningen en scholen, het vaakst te laat komt.

Verkeerd beeld

Volgens voorzitter Sicko Heldoorn van de Drentse Veiligheidsregio geven de cijfers uit het rapport een vertekend en eenzijdig beeld. Er wordt geen rekening gehouden met de grotere afstanden en ook worden brandpreventie en het succesvol bestrijden van branden niet meegenomen in dit onderzoek.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2012, 19:01:23
Gooise brandweer vaak te laat

HILVERSUM - De brandweer Gooi en Vechtstreek is vaker niet dan wel op tijd bij branden en calamiteiten. Uit een rapport van de Inspectie Veiligheid en Justitie blijkt dat de Gooise brandweer maar in 48,7 procent van de gevallen op tijd is. Daarmee hoort het korps bij de slechtste regio’s.

Het landelijke gemiddelde ’dekkingspercentage’ is 67 procent. Daar zit het Gooi dus ruim onder. Negatieve uitschieter is Bussum, bij slechts 23,6 procent van de alarmmeldingen weet de brandweer hier op tijd te komen. Op tijd houdt in binnen vijf tot achttien minuten, afhankelijk van de functie van een gebouw. Ook Blaricum scoort erg laag, met maar 35,4 procent binnen de norm. De gegevens zijn gebaseerd op de periode 2009-2011.

Goois brandweercommandant John van der Zwan belooft beterschap. ,,We zitten niet op onze handen.’’ Dat Bussum niet lekker ging, was bekend. ,,Daarom zijn we hier de proef gestart met de TS2 (snel uitrukken met een speciaal brandweervoertuig voor maar twee personen, red.) We zien de cijfers nu al enorm verbeteren.’’

Als verklaring voor de slechte score noemt Van der Zwan het vertrek van bedrijven uit de regio. ,,Daardoor zijn minder vrijwilligers overdag beschikbaar.’’ Om dat verlies te compenseren, zet het korps beroepskrachten in ’op locatie’. ,,Mensen die bijvoorbeeld voor preventie of planvorming werken, maar wel een brandweeropleiding hebben. We hebben één netwerk, het maakt dus niet uit of ze in Hilversum achter een computer gaan zitten of ergens in de regio.’’

http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article16352373.ece/Gooise-brandweer-vaak-te-laat


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2012, 20:05:36
Rapport Ter Plaatse, onderzoek naar opkomsttijden brandweer
22 juni 2012

De Inspectie VenJ heeft onderzocht in hoeverre de veiligheidsregio’s beschikken over een bestuurlijk vastgesteld dekkingsplan en in hoeverre de veiligheidsregio’s voldoen aan de normen uit het Besluit veiligheidsregio’s (Bvr) en (eventueel) aan eigen vastgestelde normen.
De belangrijkste conclusies van de Inspectie VenJ zijn de volgende. Alle regio’s beschikken over een bestuurlijk vastgesteld dekkingsplan. Zeven regio’s hebben na invoering van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) een nieuw dekkingsplan vastgesteld, soms met tijdnormen conform het Bvr, soms met afwijkende tijdnormen. De overige regio’s werken nog met oudere plannen.
Regio’s hanteren uiteenlopende argumenten om af te wijken van de tijdnormen uit het Bvr. Een algemene lijn die voor alle regio’s toepasbaar zou kunnen zijn valt hieruit niet te destilleren.
Het Bvr is niet eenduidig in de definitie van het begrip ‘locaties’ bij het gemotiveerd afwijken van de tijdnormen uit het Bvr. Dit behoeft volgens de Inspectie VenJ dringend nadere uitwerking/definiëring.
Verder heeft geen enkele regio de objecten waarvoor tijdnormen vastgesteld zijn die afwijken van het Bvr per object aangewezen.
De brandweerkorpsen in Nederland voldoen gemiddeld in 67% van het aantal uitrukken aan de tijdnormen uit het Bvr. De percentages verschillen sterk per regio en lopen uiteen van 43% tot 86%. In geen enkele regio wordt volledig voldaan aan de kwaliteitseisen (tijdnormen en dekkingspercentage) uit de eigen dekkingsplannen. In slechts vijf regio’s is managementinformatie over opkomsttijden beschikbaar. De Inspectie VenJ is van mening dat de verwerking en het gebruik van informatie in de regio’s kan en moet worden verbeterd. De opkomsttijd moet overigens worden bezien in de context van de gehele kwaliteit van brandweerzorg, anders dreigt overschatting van het belang van opkomsttijd. Het behalen van de tijdnormen moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van de gehele brandweerzorg.
De belangrijkste aanbevelingen van de Inspectie VenJ zijn dat helder moet worden gemaakt op basis van welke criteria gemotiveerd afgeweken kan worden van de tijdnormen uit het Bvr. Daarbij dienen de ongewenste ‘administratieve romplomp’ en ‘generieke afwijkingen’ te worden betrokken. De Inspectie VenJ beveelt ook aan om tot een nadere uitwerking van het begrip ‘locatie’ (op objectniveau of anderszins) te komen. Verder dienen de dekkingsplannen op orde te worden gebracht en bestuurlijk vast te worden gesteld. De veiligheidsregio’s wordt aanbevolen om de locaties expliciet aan te wijzen waar de tijdnormen uit het Bvr niet kunnen worden gehaald, en daarvoor nieuwe tijdnormen en de motivering daarvoor vast te stellen. Tot slot beveelt de Inspectie VenJ aan om te onderzoeken waar en hoe opkomsttijden binnen de bestaande mogelijkheden nog kunnen worden verbeterd.
rapport IOOV
ReactieMinister
Bron:www.ioov.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2012, 20:08:11
Meer brandveiligheid door verkorten ontdekkingstijd


De inzet voor het voorkomen van brand (preventie) en de inzet voor het bestrijden van brand (repressie) moeten in balans met elkaar zijn. Het Besluit Veiligheidsregio's focust slechts op een deel van de brandweerzorg, namelijk de opkomsttijden en tijdnormen voor de verschillende soorten objecten. Daardoor dreigt een overschatting van het belang van opkomsttijden. Dat concludeert de Inspectie Veiligheid en Justitie, die het afgelopen jaar op verzoek van minister Opstelten en het Veiligheidsberaad onderzoek deed naar deze thematiek. De Raad van Regionaal Commandanten is het volledig met deze conclusie eens. "Alleen sturen op het bestrijden van brand, met opkomsttijden als indicator, levert niet meer brandveiligheid op. Een situatie waarbij een brand zich soms tientallen minuten kan ontwikkelen voordat deze gemeld wordt, kan namelijk niet worden gecompenseerd met strakke opkomsttijden". Er moet volgens hen naar het totale brandveiligheidsconcept worden gekeken, inclusief de ontdekkingstijd. ‘Preventie en repressie zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden.'
Portefeuillehouder Elie van Strien stelt: "Laten we vooral niet vergeten dat al onze 30.000 brandweermensen in noodsituaties werkelijk tot het uiterste gaan om de burger te helpen. Maar in een woning ontstaat door de rook al na drie minuten een levensbedreigende situatie en is de burger op zichzelf aangewezen. Wij komen zo snel als we kunnen, maar de burger moet vooral zelf voorzorgsmaatregelen treffen. Daarmee bereiken we de meeste veiligheidswinst."


Brand ontdekken en melden

De opkomsttijd is volgens het Besluit de tijd tussen de melding van een incident en het moment dat het eerste blusvoertuig van de brandweer ter plaatse is. Deze is opgebouwd uit drie elementen: de verwerkingstijd op de meldkamer, de uitruktijd (de tijd tussen alarmering van de brandweer en het wegrijden uit de kazerne) en de rijtijd naar de brand. De tijd die een burger nodig heeft om een brand te ontdekken en te melden, de ontdekkingstijd, blijft buiten beschouwing. Juist met die ontdekkingstijd valt de meeste veiligheidswinst te behalen. Want door de huidige bouw met onder andere betere isolatie en door de huidige inrichting van huizen met veel kunststof materialen ontwikkelt een brand zich veel sneller dan vroeger. Een zo kort mogelijke ontdekkingstijd is echt van levensbelang. ‘Sturen op opkomsttijden in de wet draagt daar veel minder aan bij', zeggen de brandweercommandanten.


Herziening opkomsttijden

De Inspectie heeft alle veiligheidsregio's doorgelicht. Ten aanzien van de opkomsttijden constateert zij dat de brandweerkorpsen in Nederland gemiddeld in 67% van de gevallen aan de tijdnormen uit het Besluit Veiligheidsregio's voldoen. In 2010 heeft de NVBR een eigen onderzoek verricht. ‘Ik constateer dat de uitkomsten van ons onderzoek en dat van de Inspectie slechts marginaal verschillen. Dat herbevestigt onze eerdere standpunten dat overal in Nederland voldoen aan de gestelde opkomsttijden niet haalbaar is. Objecten met bijbehorende tijdnormen liggen lang niet altijd in de directe nabijheid van de kazerne en er zijn gebieden waar de brandrisico's niet opwegen tegen de investering om de ‘ideale' opkomsttijden te halen. Het bestuur van de veiligheidsregio moet dan wel bewust in die situaties van de tijdnormen afwijken. Daarnaast zijn de tijdnormen mede gebaseerd op oude uitgangspunten over onder andere brandontwikkeling. Gezien alle (maatschappelijke) veranderingen is het huidige normstelsel van opkomsttijden dringend aan herziening toe. De RRC zal bij de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio's deze thematiek aan de orde stellen.'

http://www.nvbr.nl/actueel/nvbr_nieuws/?ActItmIdt=32958


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2012, 20:10:42
Reactie VBV: Onderzoek Inspectie zonder consequenties
Zeer zorgwekkend is de uitslag van het onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie (voorheen Inspectie Openbare Orde en Veiligheid) naar wettelijke opkomsttijden voor de burger: geen enkele veiligheidsregio heeft de zaken voor elkaar. Daar komt nog bij dat er geen enkele werkelijk inhoudelijke toets op de verschillende dekkingplannen heeft plaatsgevonden. Het is dus goed mogelijk  dat de situatie nog veel erger is dan nu wordt voorgesteld. De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) is dan ook van mening dat het rapport onvolledig is. Daarnaast is de VBV teleurgesteld in de milde reactie van minister Opstelten. Ondanks dat de brandweer niet op tijd komt zijn er brandweerposten gesloten en staan er nog tientallen op de nominatie om gesloten te worden. De VBV wil een krachtig verbod op kazernesluitingen totdat er een kwalitatief goed nationaal dekkingsplan ligt. Geen powerplay met de veiligheid van de burger!

Loeiende sirenes: de brandweer is dagelijks honderden keren onderweg.
Snel  en adequaat optreden met voldoende slagkracht bij brand en ongevallen is van cruciaal belang en een belangrijk kwaliteitskenmerk van de brandweer. De normen voor dit optreden zijn sinds twee jaar wettelijk vastgelegd en daarmee bindend.

De Inspectie Veiligheid en Justitie heeft onderzoek gedaan naar de prestaties van de brandweer in relatie tot de vastgestelde wettelijke opkomsttijden, in hoeverre de veiligheidsregio’s de opkomsttijden bestuurlijk hebben vastgesteld en welk kader daarvoor is gehanteerd.
De uitkomsten en conclusies  zijn erg zorgelijk te noemen en schetsen een onthutsend beeld; zeker nadat het onderwerp al jarenlang bovenaan de agenda prijkt. De meest essentiële vraag:  waar de wet wordt overtreden, wordt helaas niet beantwoord; evenmin wie er iets aan gaat doen.

Deze opmerkelijk milde ‘aanpak’ van veiligheidsregio’s, die niet voldoen aan wettelijke bepalingen, baart ons dan ook grote zorgen. Vooral in het licht van de omvangrijke bezuinigingen, die ook aan de deuren van de brandweerkazernes niet meer voorbijgaan. De VBV constateert dat de meeste regio’s de oplossing voor de overschrijding van opkomsttijden zoeken in het verhogen van deze tijden. Dit ‘herzien’ van de opkomsttijden heeft tevens als gevolg dat  kazernes worden gesloten en het aantal tankautospuiten en hulpverleningsvoertuigen fors  vermindert. Snelheid en slagkracht komen voor de burger maar ook voor de rampenbestrijding, ernstig in de knel.

Burgers rekenen erop dat de brandweer snel aanwezig is wanneer dat nodig is. In het kader van de brandveiligheid bij de vergunningverlening voor gebouwen en het gebruik daarvan, wordt eveneens rekening gehouden met de slagkracht van de brandweer. Onder anderen de meest kwetsbare groepen in de samenleving;  de niet- of minder zelfredzame ouderen, kinderen en gehandicapten, zijn in het geval van brand meestal aangewezen op snel ingrijpen van de brandweer. Neem bijvoorbeeld zorginstellingen:  vaak is hier in de nachtelijke uren  maar in zeer beperkte mate personeel  beschikbaar. In sommige gevallen is er zelfs maar 1 nachtwacht op tientallen cliënten.

De VBV heeft inmiddels voldoende aanwijzingen dat de kwaliteit van de basisbrandweerzorg op veel plaatsen fors onder druk staat en onder het wettelijk niveau raakt. Hoewel de conclusies in het inspectierapport ruimschoots de focus leggen op een gevaarlijke vorm van bestuurlijke ongehoorzaamheid, strekken de aanbevelingen niet tot onmiddellijke verbetering. Sterker nog:  men grijpt niet in wanneer gemeenten of regio’s besluiten om in dichtbevolkte gebieden kazernes te sluiten en zich te ontdoen van een deel van de brandweervoertuigen.

Ondanks de vele verontrustende signalen betreffende  het sluiten van tientallen kazernes (o.a. in Friesland, Brabant- Zuidoost en Limburg-Noord) en het afstoten van hele colonnes brandweervoertuigen (o.a. in Midden en West- Brabant / Gooi en Vechtstreek) grijpt de minister niet echt in, terwijl hij een aanwijzing kan geven indien de taakuitvoering van de brandweer tekortschiet.

De ‘sanering’ van de brandweerzorg in ons land lijkt ondertussen op volle kracht te worden voortgezet. Alle stevige uitspraken van minister Opstelten over dit onderwerp in de Tweede Kamer  ten spijt.  De kans dat men  langer moet  wachten op de brandweer neemt toe. Tel daar de proeven met een lagere bezetting van brandweervoertuigen bij op en een rampscenario ligt al op de ‘plank’, de vraag is niet meer of, maar wanneer zich dat zal voltrekken.

Het verzoek in 2008 van de VBV om een nationaal dekkingsplan blijkt nu dus actueler dan ooit. Wij roepen de minister op om een duidelijk eenduidig minimumniveau aan brandweerzorg voor te schrijven en te handhaven. Daarom vragen wij de minister te komen tot een nationaal dekkingsplan, dat op een onafhankelijke wijze tot stand wordt gebracht  en een verbod op voorgenomen kazernesluitingen tot een en ander gerealiseerd is.
 

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/opkomsttijden/3230/reactie-vbv-onderzoek-inspectie-zonder-consequenties/


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2012, 20:32:08
Dus meneer Heldoorn zegt dat hij 15 min mag doen over een melding van woningbrand omdat iedere burger zulke preventieve maatregelen heeft genomen dat een langere opkomsttijd te verantwoorden is. Hoe groot is de rookmelder dichtheid in Drenthe(% per woning) hoeveel woningen hebben een huissprinkler.
Volgens mij bedoelt hij dat hij van plan is dat te gaan uitvoeren, maar vooruitlopend gaan er wel alvast posten buiten dienst en schroeven de we uitruktijd op.
En dan die opmerking aan het eind, dat hij de uitspraak schofferend vindt voor de zijn mensen van de uitrukdienst omdat zo hard hun best doen...... Ik vind het schofferend dat hij denkt dat de uitrukdienst zo dom is en de burgers ook.>:(
Citaat
Dat Bussum niet lekker ging, was bekend. ,,Daarom zijn we hier de proef gestart met de TS2 (snel uitrukken met een speciaal brandweervoertuig voor maar twee personen, red.) We zien de cijfers nu al enorm verbeteren.’’
Iedere regio TS 2, opkomsttijden worden gehaald, volgende onderzoek 95 % op tijd, iedereen gelukkig en de burger wordt in slaap gesust.
En dan wordt iemand wakker en doet een nieuw onderzoek, opkomsttijden brandweer verbeterd, brandschade verdubbeld >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2012, 20:38:24
Iedere regio TS 2, opkomsttijden worden gehaald, volgende onderzoek 95 % op tijd, iedereen gelukkig en de burger wordt in slaap gesust.
Dat vindt ik eigenlijk nog het meeste erge. Er wordt gezegt dat er sneller wordt uitgerukt door de SIV met 2 personen, of met een motor. Dus de brandweer is snel terplaatse. Maar er wordt er niet bij verteld dat als het echt foute boel is die motor of SIV met 2 personen niets uit kunnen richten totdat er een back-up TS terplaatse is met een normale bezetting.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #19 Gepost op: 23 juni 2012, 12:33:54
Citaat
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/demonstratie-brandblusbom-zuidlaren

Iedereen een blusbom, (zou hij aandelen hebben in DSPA) en uitrukken met een SIV 2. Opkomsstijden gehaald, brand wordt klein gehouden, iedereen in slaap gesust. Kijk naar de bevestigende knikjes van de zorgentrum medewerkers. Zien het helemaal zitten. Niks geen BHV cursus meer, geen herhalinglessen, gewoon een blusbom er in en klaar zijn we. Dat gaat weer een hoop centjes opleveren. >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar