Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat

Auteur Topic: Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat  (gelezen 17632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 6 juli 2012, 17:19:33
Geen idee of ze hier ook te laat waren, maar gelukkig steken de mensen wel de handen uit de mouwen.
===============
12-05-19 Prio 1 Schuurbrand - Pepermolenerf/ Poldermolendreef (Gouda)
112goverwelle1

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 6 juli 2012, 17:32:11
Je hoort in dit filmpje een van de bewoners de brandweer bellen dus denk het niet. Maar als ik het goed zie staat er een (gas)fles te blazen, dat is het wel linke soep.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 6 juli 2012, 17:36:10
Er zijn diverse onderzoeken geweest dat met een verlaging van de uitruktijden ambulance naar bijvoorbeeld 8 minuten niet meer mensen levens geredt worden maar dat de kosten wel verdubbelen!

Aangezien de meeste kosten van de ambulancezorg betaald worden door de zorgverzekeraars zal dit dus niet gebeuren.

Klinkt als een onderzoek waar de uitkomst vooraf al bekend is, dus als de uitruktijd naar bijvoorbeeld 20 minuten verlengt word er ook niet minder mensen gered worden, aangezien de halvering van tijd ook er ook niet voor zorgt dat er meer mensen gered gaan worden.

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #33 Gepost op: 6 juli 2012, 21:53:56
Is het een wenselijke ontwikkeling dat burgers zelf hun brand gaan blussen?!

Krijgen we dus straks allemaal wijkteams met emmers zoals de middeleeuwen?! En de rijken richten dan weer een eigen brandweer op? Zelfredzaamheid is prima maar er zijn grenzen denk ik.

En wat betreft onderzoeken.....ja daar kun je altijd twijfels overhebben. Ik heb ze niet gehouden.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 30 juli 2013, 10:02:27
samenvoeging topics

Brandweer langzaamst in noordelijke provincies

In de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen heeft de brandweer de meeste tijd nodig om bij noodgevallen te komen.

In Drenthe doet de brandweer er gemiddeld* bijna 10,5 minuut over. In Zuid-Holland doet zij er het kortst over, namelijk 7 minuten. Het landelijke gemiddelde is 7 minuten en 53 seconden.

Dat blijkt uit cijfers die NU.nl bij de 25 veiligheidsregio's heeft opgevraagd. Het gaat om de zogeheten opkomsttijd voor noodgevallen. Dit is de tijd die verstrijkt tussen de melding en het tijdstip dat de brandweer ter plaatse is.

...................................................

Bekijk de data per gemeente, provincie en veiligheidsregio op NUdatablog

http://www.nu.nl/binnenland/3534739/brandweer-langzaamst-in-noordelijke-provincies.html

Een uitgebreid verhaal met de nodige informatie en cijfers.

Shire

• Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • Back to the sixties.
Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2013, 11:18:50
"Blij dat ik in Capelle woon".

Brandweer in regio meestal snel ter plaatse

De brandweerkorpsen in Rotterdam en Capelle aan den IJssel behoren tot de snelste van Nederland.
Dat blijkt uit een onderzoek door de nieuwssite Nu.nl.
In de twee gemeenten zijn brandweerlieden gemiddeld na 6 minuten ter plaatse.

Andere plaatsen in de regio scoren lager.
Zo staat de brandweer in Hellevoetsluis en Westvoorne gemiddeld pas na tien minuten voor de deur.
In Schiedam en op Goeree-Overflakkee hebben brandweerlieden na een melding zo'n 7 minuten nodig.

De slechtst scorende brandweerkorpsen bevinden zich vooral in landelijke gebieden.
Wie vreest voor brand, kan bijvoorbeeld beter niet in het Gelderse Duiven gaan wonen.
In deze laagst genoteerde gemeente arriveren brandweerlieden gemiddeld pas na 16 minuten.

Nu.nl wijst er wel op dat niet brandweerkorpsen even nauwkeurig te werk gaan bij het noteren van de aanrijtijden.
Vaak doen brandweerlieden dat nog met de hand.
Inmiddels loopt een proef om opkomsttijden automatisch vast te leggen met een gps-systeem.

Bron:  http://www.rijnmond.nl/nieuws/30-07-2013/brandweer-regio-meestal-snel-ter-plaatse
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2013, 11:31:53
Citaat van: Shire link=msg=1187472 date=1375175930
Nu.nl wijst er wel op dat niet brandweerkorpsen even nauwkeurig te werk gaan bij het noteren van de aanrijtijden.
Vaak doen brandweerlieden dat nog met de hand.
Inmiddels loopt een proef om opkomsttijden automatisch vast te leggen met een gps-systeem.

Huh, en de statusplotting via C2000 dan?

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2013, 11:50:02

Dan is de ter plaatse melding toch "handmatig", als in: een persoon veranderd de status?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Dunedain

• Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 30 juli 2013, 11:56:24
Citaat van: Hunter link=msg=1187474 date=1375176713

Dat is toch met de hand, die knop kun je al aan het begin van de straat indrukken als je dat zou willen.

Wat hier word bedoeld is het automatisch op basis van AVLS meetwaarden de status uitgerukt en ter plaatse geven. Dus uitgerukt als het voertuig bijvoorbeeld 50 meter van de kazerne is, en ter plaatse als het voertuig nog 50 meter van het incident in CityGis is.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 30 juli 2013, 12:03:27
Ik zie al wat tweets op twitter voorbij vliegen van mensen die schrijven dat "hun" korps op de  .... plaats staat van snelheid in Nederland. Ik lees dit soort nieuws altijd met een dubbel gevoel. Dat de korpsen in het noorden er een stuk langer over doen als in de rest van NL dat geloof ik ook wel ( als je ziet wat voor gebieden er soms bij een post zitten kan dat ook niet anders ) En dat de korpsen beter tot goed scoren in de plaatsen met een beroepspost vind ik ook niet vreemd, daarom zitten ze daar toch ook ? ( al lijken sommige daar niet aan te denken ).

Ik denk dat zoals de cijfers nu worden gepresteerd het wel erg zwart wit bekeken wordt, maar daar is hier al meer over gesproken.  Wat bijvoorbeeld met grote regelmaat gebeurd is bij een OMS dat deze als prio 1 de boeken in gaat, maar voor men gaat rijden als als prio 2 verder gaat, daar houd dit systeem geen rekening mee. Ook het statussen geeft echt vertekende beelden, zo weet ik dat er korpsen zijn waar al wordt gestatutst voordat de ploeg compleet is ( om de tijden te drukken en gebied te winnen ) maar ook vergeten te statussen e.d. zitten bij deze cijfers inbegrepen.

De tijden zullen echt wel afwijken van wat wij hier zijn, ik prik me er niet op vast, ook het verkeersbeeld en grote van het dorp/gemeente spelen allemaal een rol.  Kortom, voor mij leuk om het is te zien, maar ik hecht er zeker geen waarde aan.  998765 ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid