De vraag bij dit soort cijfers is altijd hoe belangrijk ze zijn, en hoe reëel je er conclusies uit kan trekken. Ik schok toen ik zag dat de Gemeente Barneveld een lange uitruktijd heeft vergeleken met andere gemeentes. Maar ondanks dat horen de posten Zwartebroek, Garderen en Kootwijkerbroek nog steeds tot de top van de snelste opkomsttijden in Nederland. Kootwijkerbroek is 's nachts soms binnen 2 minuten de garage uit. Dat is in mijn ogen bijna onmogelijk. Kan je dan de vrijwilligers kwalijk nemen dat zij niet op tijd bij de brand zijn? Soms moeten ze naar Kootwijk toe. Dat is gewoon een klote stuk rijden. Een end toeren door het bos heen. Er zijn wel kortere wegen, maar dat zijn vaak mulle zandpaden. Het is gewoon niet mogelijk om daar eerder te zijn. Een extra kazerne helpt ook niet, want die moet dan midden tussen de weilanden staan, ergens waar geen vrijwilligers zijn.
Hoe zou de gemeente Barneveld hun opkomsttijden dan kunnen versnellen? Niet door de vrijwilligers selectiever te kiezen, die zijn immers al snel. Het enige wat ik mij kan bedenken is het uitrukken met een SIV die door beroeps ui bezet word. Kost een hoop geld voor weinig inzetten.
Zo'n constructie staat al in Blaricum. De opkomsttijden zijn daar ineens erg snel geworden. Maar wat hebben we liever? Binnen de afgesproken tijd een SIV met 2 man voor de deur, of 120 seconde langer wachten en dan een Grote TS met 7 of 8 man, en 4000 liter water op de stoep, en een minuut later een slangenwagen en een tankwagen? Ik wacht liever iets langer.