Ik zie ook verschillende tijden voorbij komen (uitruktijd, aanrijtijd etc). Zou iemand kunnen uitleggen hoe het zit met deze tijden, zoals:
"Stopafstand = Remafstand + Reactieafstand"
Alvast bedankt!
De opkomsttijd wordt berekend o.b.v. de volgende tijden:
1. Verwerkingstijd meldkamer (hulpvraag --> alarm)
2. Uitruktijd brandweer (alarm --> uitruk)
3. Rijtijd brandweer (uitruk --> ter plaatse)
De opkomsttijd komt dus neer op de tijd tussen de hulpvraag van de melder en het ter plaatse komen van de brandweer. De verschillende 'trappen' bieden inzicht in de factoren waar tijd op gewonnen kan worden. Als de verwerkingstijd van de meldkamer namelijk gemiddeld 3 minuten is, heeft de brandweer feitelijk nog maar 5 minuten om op te komen en uit te rukken (om aan de norm van 8 minuten te voldoen). Anderszijds: als een vrijwillige post binnen 3 minuten uitrukt, moet je je afvragen of een TS4 om sneller ter plaatse te zijn wel handig is. Immers win je op de uitruktijd dan niet zoveel, maar misschien is de rijtijd dan wel het grootste probleem.
Sowieso heb ik het idee dat de rijtijd de meest variabele factor is als je over een langere periode kijkt. Er komen steeds meer drempels en andere verkeersvertragende maatregelen en dat vertraagt ook de brandweer. Als je de cijfers helder in kaart brengt kan je bijvoorbeeld tegen een gemeente zeggen: de verwerkingstijd is gemiddeld 30 seconde, de uitruktijd 3 minuten, maar de rijtijd nog 7 minuten waardoor de norm overschreden wordt.
En om helemaal inzichtelijk te hebben of wordt voldaan aan de opkomsttijden zoals in de wet vermeld worden, kan je per object kijken naar de opkomsttijd. De brandweer wordt namelijk geacht sneller ter plaatse te zijn bij een object met celfunctie of met verminderd zelfredzamen dan bij een bedrijfspand....