Ik denk dan eerder aan begeleid vervoer van supporters door daartoe bevoegd personeel, met een duidelijke controle en toezicht, met als achterwacht een landelijke opvangyeam, waardoor men een beter overzicht en inzicht heeft.
Het begeleid vervoer van supporters gaat meestal al met particulier personeel, zijnde stewards en/of beveiligers. Wel gaat er in sommige gevallen politie personeel mee wat optreed als liason. Dat zijn meestal mensen uit de "thuis regio" die voetbal en hooligans in hun taken pakket hebben..
Politie eenheden zorgen dan alleen nog voor verkeers begeleiding en het handhaven van de openbare orde bij aankomst en vertrek in de plaats van de wedstrijd. (Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij bijv ME met een trein meereist.)
Zie mijn voorbeeld. Zo makkelijk ligt het dus niet. De organisator houdt het feest, de organisator wil relschoppers buiten de deur zetten, mag dit zelf niet met gepast geweld doen en vraagt de burgemeester om hulp (geweldsmonopolie bij de overheid!), en vervolgens besluit de burgemeester dat de relschoppers op het feest blijven.
Volgens mij ligt het veel makkelijker dan je voorbeeld aan geeft:
Blijkbaar misdragen mensen zich, dus zal er sprake zijn van het overtreden van huisregels of andere voorwaarden van binnentreding.
De organisator is verantwoordelijk, neemt ook die verantwoordelijkheid door mensen buiten het feest te willen zetten. Als mensen dat niet willen dan is er op dat moment sprake van een overtreding/misdrijf en dan komt de politie in beeld. Die zal dan in principe de overtreders moeten aanhouden, of vorderen om de gelegenheid te verlaten. Op dat moment zijn Politie en Justitie verantwoordelijk, niet de burgemeester. (Tenzij de groep op dat moment al de openbare orde verstoort)
Een burgemeester kan op dat moment wel beslissen, op grond van de openbare orde, om niet in te grijpen. Op dat moment neemt de burgemeester zijn verantwoordelijkheid, en is de organisator voor dit deel niet meer verantwoordelijk.
Het opent dan ook de mogelijkheid voor de organisator om de burgemeester aansprakelijk te stellen voor geleden schade naar aanleiding van dit besluit....
Nogmaals: we hebben het over feesten en evenementen die niet openbaar zijn.
In de praktijk zijn overleg en communicatie natuurlijk cruciaal op momenten dat dit soort situaties zich voordoet, maar verantwoordelijkheden zijn toch wel redelijk duidelijk.
Overigens kan een burgemeester een organisator van een niet openbaar feest nooit juridisch of bestuurlijk dwingen om mensen, die zich misdragen, toch binnen te laten. Een organisator kan wel dwang ervaren, omdat hij in de toekomst ook weer zaken wil doen met een burgemeester (direct of indirect).