De organisator houdt het feest, de organisator wil relschoppers buiten de deur zetten, mag dit zelf niet met gepast geweld doen
In praktijk ligt het toch echt een stuk genuanceerder. Er wordt namelijk wel degelijk
soms geweld gebruikt door de beveiliging van bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd, maar ook door beveiligers van winkels. Anders zullen ze nooit iemand vast kunnen houden, als de verdachte zich verzet, om hem/haar daarna (ten spoedigste) over te dragen aan de politie.
Als je puur naar artikel 3 PW kijkt "daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven" kan je je afvragen waar dit onder gaat vallen:
- handhaving van de rechtsorde: er zijn relschoppers die aangehouden moeten worden
- hulpverlenen aan hen die dat behoeven: de beveiliging van het evenement
of - hulpverlenen aan hen die dat behoeven: de organisator van het evenement
En vooral dat laatste vind ik héél ver gaan in nederland, waardoor we voornamelijk de handhaving uit het oog verliezen. Ooit heeft men besloten ter voorkoming van problemen (preventie) zo te gaan handelen, echter dat kost zoveel capaciteit, omdat je dus ook capaciteit inzet terwijl dat absoluut niet nodig is, dat men zich af moet (gaan) vragen of dat het wel waard is. In mijn ogen leest men het artikel verkeerd: allereerst wordt de handhaving benoemd en pas daarna de hulpverlening. Dus handhaving is prio 1 en pas als er capaciteit over is of de omstandigheden dusdanig zijn dat hulpverlening essentieel is om de handhaving in stand te houden, komt de hulpverlening op plaats 1.
En vanuit dat oogpunt dus mijn standpunt: de organisator is verantwoordelijk. Pas als hij het niet meer aan kan.... dan komt de handhaving in het gedrang. En daarvoor kunnen we gewoon boeven gaan vangen, in plaats van het verkeer te gaan regelen bij een evenement als "Tros 50 jaar".
(daar stond ik dus bij als ME-er )