Wat een wenselijke situatie is? Dat we met z'n alle gezellig naar een evenement / wedstrijd gaan, ervan genieten en s' avonds allemaal met een goed gevoel het bed induiken. Maar goed, dat is schijnbaar onmogelijk
Helaas bestaat altijd de kans dat iets gigantisch uit de hand loopt, en om die reden heb je gewoon gelijk de ME nodig.
De keren dat het goed mis gaat is er altijd toevallig net te weinig of zelfs geen ME aanwezig (Haren, Fc utrecht/twente, Hoek van Holland etc). Als er wel voldoende ME aanwezig is gebeurt er bijna nooit wat, misschien dat hooligans toch niet zo dom zijn als ze zich gedragen
Of lost de ME het gewoon goed op.
Ik ben het eens met je redenatie burger - beveiliger - politie - ME, maar dan moet deze beschermengel wel gelijk aanwezig zijn. Iets wat niet gebeurde bij bovenstaande voorbeelden en waardoor bepaalde types zich (tijdelijk) konden uitleven (en burgers, beveiligers en politie agenten doodsangsten hebben uitgestaan).
Niemand kan hier garanderen dat de maatschappij (althans een deel daarvan) zich binnenkort weer uitleeft bij een evenement / wedstrijd. Ook stadionverboden, heropvoedingskampen en ''terugstuuracties'' kunnen dit niet garanderen. Dus zul je altijd een team klaar hebben moeten staan direct te kunnen reageren met de juiste middellen. De enige groep die dit redelijk veilig kan doen is de ME.
Ik zie ook wel dat de ME in 95% van de gevallen niks te doen heeft, maar het werkt wel prima afschrikwekkend.
Ik wil absoluut geen politiestaat creëren, maar af en toe denk ik wel dat bepaalde aspecten helemaal zo gek niet zouden zijn......