Gebruik van rescueboards (Open Water/Beach)

Auteur Topic: Gebruik van rescueboards (Open Water/Beach)  (gelezen 14904 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Surfin

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 23 juni 2012, 17:54:48
Hoi mensen,

Via deze weg hoop ik in contact te komen met mensen/brigades die ervaring hebben met het rescueboard. We overwegen vanuit de Utrechtse reddingsbrigade om gebruik te gaan maken van rescueboards voor (enkele) binnenwater bewakingen en willen nu uit zo veel mogelijk hoeken informatie verzamelen.
Wellicht kunnen mensen op dit forum mij een persoonlijk berichtje sturen als ze info hebben, of de vraag verder doorzetten naar mensen die ons van info kunnen voorzien.
Alvast bedankt!

http://www.utrechtserb.net/

donderslag

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2012, 19:49:11
Er zijn diverse brigades en andere organisaties die rescue boards gebruiken. Ik zou zeggen, stel hier de vragen die je hebt. Nu is het een er algemene vraag en afwachten.

Er zijn diverse bedrijven waar je boards kunt bestellen waaronder Wetiz, Ocean Perf, Dolphin enz. Veel boards in NL zijn van Wetiz.

Kijk voor meer info op http://www.lifesaving.nl een goede informatieve nieuwssite over alles wat met board rescue, Ocean-, en Poolevents te maken heeft. Meedoen aan de wedstrijden als RB zorgt gelijk voor veel ervaring in het gebruik van de boards in de praktijk.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

Rickvb

• Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2012, 08:59:56
Voor Ouddorp zijn ze besteld, alleen te horen gekregen dat de levering flink uitgesteld is door problemen bij de fabrikant...

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2012, 10:44:30
Vind het ook een interessant idee om rescueboards voor binnenwater te gaan gebruiken. Op strandbaden heb je toch vaak posten waar maar 1 of 2 man zitten, en voor die een boot hebben gelanceerd duurt even. Of ze moeten er naar toe zwemmen, maar dat kost ook veel tijd en energie. Zie dit wel als een mooie tussenoplossing. Ik hoor graag het vervolg!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2012, 11:56:46
Voor aan de kust zie ik het echt als een goede aanvulling op de huidige middelen... Zo heb je voor een knappe lijnredding behoorlijk wat personeel nodig en dat is nou eenmaal vaak niet beschikbaar. Met een rescueboard kan één vrije zwemmer al behoorlijk wat meer dan een collega die alleen met een reddingsvest en/of rescuetube te water gaat. Het is daarnaast ook nog eens veiliger, omdat je wat makkelijker een "drijvend eiland" kan vormen, met meerdere drenkelingen, in afwachting van een boot die onderweg is.

Laat maar komen die handel O0 Heeft iemand een idee hoeveel zo'n plank ongeveer kost?

Rickvb

• Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2012, 12:09:39
Voor aan de kust zie ik het echt als een goede aanvulling op de huidige middelen... Zo heb je voor een knappe lijnredding behoorlijk wat personeel nodig en dat is nou eenmaal vaak niet beschikbaar. Met een rescueboard kan één vrije zwemmer al behoorlijk wat meer dan een collega die alleen met een reddingsvest en/of rescuetube te water gaat. Het is daarnaast ook nog eens veiliger, omdat je wat makkelijker een "drijvend eiland" kan vormen, met meerdere drenkelingen, in afwachting van een boot die onderweg is.

Laat maar komen die handel O0 Heeft iemand een idee hoeveel zo'n plank ongeveer kost?

Ja hoor, ze zijn in Nederland o.a. te bestellen via lifeguarding.nl. De prijzen zijn erg verschillend:

Inflatable rescue board:

€ 1450

Surftech rescue board:

(Deze zijn besteld voor Ouddorp)

€ 1250

Wetiz rescue board:

€ 890

Dit zijn dus in ieder geval de prijzen die ik gevonden heb op www.lifeguardshop.nl

guest11765

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2012, 14:23:44
Ik kan wel zeggen dat ik er enige ervaring mee heb ja.

Die eerste (inflatable) is wel fijn omdat hij vrij robuust is. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar volgens ons aller collega's uit frankrijk zijn het geen top dingen. Zij vinden in water waar golfslag staat dat de planken te flexibel zijn. Ze gaan doorbuigen met een beetje gewicht en dit kan heel onwenselijk zijn.

De tweede is mijn favoriet. Ik ben zelf nogal groot en zwaar, en deze plak is heerlijk stabiel. Helaas verkleurd de zachte toplaag heel snel door de zon. Tevens is een groot oppevlakte moeilijk mee te rennen (helemaal van de grond anders krast het op het board), de wind pakt hem namelijk snel en dan heb je moeite met hem in bedwang te houden. Groot voordeel: stabiel, hoog drijfvermogen en veel oppervlakte. Nadeel: Groot dus de wind pakt hem gemakkelijk op met dragen naar de zee, als je er een "nosedive" (op een zandbank) mee maakt in de golven met de golven mee scheurt de plank aan de zijkant van voor naar achteren. Kleine mensen kunnen moeite met de breedte hebben.

De derde: Erg fijn voor mensen die op hun knieen willen paddelen. Hoog drijfvermogen. Kleiner en wendbaarder. Ik vind deze plank niet fijn. Hij is te klein voor mij, hij is hoog//dik en instabiel en hij is glad en raakt heel snel beschadigd door krassen. Voordeel: voor kleinere mensen ideaal, hoog drijfvermogen, wendbaar. Nadeel: Hoog/dikke plank waardoor instabiel, niet fijn voor grote mensen. Glad, onze franse collega's hebben ze met een complete foam top, die lijken me een stuk beter//fijner.

Surfin

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:45:12
Dank allemaal voor jullie aanvullingen. We zijn er nog mee bezig. Ik heb er persoonlijk ondertussen ook wat meer ervaringen mee kunnen opdoen. Maar ervaringen van andere brigades zijn nog altijd zeer welkom. Lijkt me sowieso prettig om van elkaar te weten, ook voor de brigades die er al mee werken. Zowel voor de kust als voor binnenwater. Weelicht kan deze topic daar nog voor gebruikt worden, om elkaars ervaringen uit te wisselen?

Groet,
Yvonne
Utrechtse RB

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2012, 22:40:40
Dank allemaal voor jullie aanvullingen. We zijn er nog mee bezig. Ik heb er persoonlijk ondertussen ook wat meer ervaringen mee kunnen opdoen. Maar ervaringen van andere brigades zijn nog altijd zeer welkom. Lijkt me sowieso prettig om van elkaar te weten, ook voor de brigades die er al mee werken. Zowel voor de kust als voor binnenwater. Weelicht kan deze topic daar nog voor gebruikt worden, om elkaars ervaringen uit te wisselen?

Groet,
Yvonne
Utrechtse RB

Heel graag!! wij zijn ook erg geinteresseerd in deze ontwikkeling!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

IfOnly

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2012, 13:23:37
Wij gebruiken surfboards al jaren als redmiddel (kustbrigade). In de eerste instantie gewone longboards, privé eigendom van surfers die ook lid van de brigade zijn. Sinds vijf jaar gebruiken we rescue boards. De voordelen zijn het snel kunnen bereiken van een drenkeling en een groot en stabiel drijvend platform kunnen bieden voor één of meerdere drenkelingen.

Met twee van de eerder aangehaalde boards hebben wij ervaring. De inflatable niet, daar kan ik dan ook iets over zeggen.

1. Wetiz
Groot drijfvermogen, ligt hoog op het water. Is wat smaller dan een normaal longboard en in combinatie met de hoogte, daardoor ook wat minder stabiel. Het vereist enige oefening om met dit board te kunnen varen en drenkelingen op te pikken. Maar als je er eenmaal mee overweg kunt is het een fantastisch board. Bij ons wordt ie niet meer gebruikt vanwege de hoge leercurve. Werken met dit board is, zeker in de branding, niet voor iedereen weggelegd.

2. Surftech
Is eigenlijk een longboard met handgrepen. Laag op het water, breed en zeer stabiel. Hierdoor kunnen meer mensen met dit board overweg, wat voor ons de reden was om dit board te gaan gebruiken ipv de Wetiz.

Uiteindelijk is het natuurlijk ook een kwestie van proberen. RN  heeft twee Wetiz boards liggen voor opleidingen, wellicht dat je daarmee eens kunt proefvaren.