Wij hebben afgelopen zomer een pilot gedraaid met rescueboards van Wetiz en, zoals verwacht, leverde dit heel veel positieve reacties op onder de collega's. Het bleek een behoorlijk effectief middel voor diverse situaties.
Ik heb zelf zowel met de Wetiz als de Surftech gewerkt, en ik kan me volledig herkennen in de ervaringen die hierboven staan beschreven. Voor mij persoonlijk is de Wetiz handiger, omdat ik niet heel groot gebouwd ben en ik deze plank beter onder controle kan houden. De plank van Wetiz is echter wel véél minder stabiel, vereist aanzienlijk meer training en is zeker niet voor iedereen geschikt.
Veel collega's brachten als argument in dat het trainen en oefenen met de planken, naast de operationele waarde, ook een "leuk" iets is om de dienst mee op te vullen.
Waar ik persoonlijk, naast de inzet bij reddingen, vooral voordelen in zie zijn patrouilles op de boards. Je kan mensen snel even persoonlijk benaderen en veel dichterbij personen of golfbrekers komen dan met je boot kan. Vanaf het water heb je ook een goed overzicht over de zwemmers, wat vanaf de waterlijn nog wel eens moeilijk kan zijn met slecht weer. Door net achter de breker rij te gaan liggen, kan je rustig op je plank blijven zitten zonder al te veel inspanning. Je kan ook een duidelijke lijn vormen met een postje op de kant, waar men bijvoorbeeld niet voorbij mag. We hebben hierbij wel opgemerkt dat communicatie met handsignalen hierbij soms wat te beperkt is, daar zoeken we nog een oplossing voor. Dit zou bijvoorbeeld gewoon een porto kunnen zijn die aan de plank vast zit, zodat je iniedergeval mee kan luisteren op het werkkanaal.
Wij hebben, een beetje luxe, diverse boards om iedereen binnen de brigade te kunnen voorzien aan zijn of haar voorkeur.
Hoe is dit dan logistiek/operationeel geregeld? Het lijkt me wat moeilijk om te zorgen dat er altijd op een bepaalde post voor de aanwezige collega's de goede planken liggen of heeft iedere post van de diverse types een aantal liggen?