Gebruik van rescueboards (Open Water/Beach)

Auteur Topic: Gebruik van rescueboards (Open Water/Beach)  (gelezen 14906 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest11765

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2012, 20:06:04
Afgelopen zomer (Juli) heeft mijn collega de Surftech moeten uitproberen in een echte situatie.

Situatie:
Hij stond aan de waterlijn met een strand bezoeker te praten.
Er roepen wat mensen in de verte rechts van hem. Er staat een vrouw wat dichter bij en die roept er drijft iemand...

Hij rent er naar toe met de surftech en gaat er naar toe.(uiteraard eerst collega etc etc etc gewaarschuuwd)
Daar aangekomen ontdekt hij dat er in het water niet veel voor de man valt te doen.
Hij keert het board en probeerd de man er op te kantelen...
De man glijd er vanaf.
De man glijd er vanaf

Hij trapt het board aan de kant en zet het op een zwemmen met de man in zijn arm.....

Mijn collega 2.03m 85 a 90 kilo 21 jaar. Dus geen miezerig ventje.
Slachtoffer 1.70/1.75 80/90 kilo 83 jaar. Een wat vollere oude man.
Volgens mijn collega was het echt een slappe vaatdoek en niet op de plank te krijgen (stabiel en zo dat er ook weer terug gepeddelt kan worden) en hij vond het veels te lang duren en nam verder geen risico...

Conclusie? Als je meerdere mensen bij bewustzijn moet helpen > board.
Als je 1 persoon bij bewustzijn moet helpen > board.
Is de persoon buiten bewustzijn? Zwemmen! (of een boot)

(ondanks dat de man een werkelijke hartstilstand had is hij na reanimeren met hartslag in de traumaheli gegaan. Helaas een dag later alsnog overleden)

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2012, 10:25:12
Afgelopen zomer (Juli) heeft mijn collega de Surftech moeten uitproberen in een echte situatie.

Situatie:
Hij stond aan de waterlijn met een strand bezoeker te praten.
Er roepen wat mensen in de verte rechts van hem. Er staat een vrouw wat dichter bij en die roept er drijft iemand...

Hij rent er naar toe met de surftech en gaat er naar toe.(uiteraard eerst collega etc etc etc gewaarschuuwd)
Daar aangekomen ontdekt hij dat er in het water niet veel voor de man valt te doen.
De man glijd er vanaf.
De man glijd er vanaf

Hij trapt het board aan de kant en zet het op een zwemmen met de man in zijn arm.....

Mijn collega 2.03m 85 a 90 kilo 21 jaar. Dus geen miezerig ventje.
Slachtoffer 1.70/1.75 80/90 kilo 83 jaar. Een wat vollere oude man.
Volgens mijn collega was het echt een slappe vaatdoek en niet op de plank te krijgen (stabiel en zo dat er ook weer terug gepeddelt kan worden) en hij vond het veels te lang duren en nam verder geen risico...

Conclusie? Als je meerdere mensen bij bewustzijn moet helpen > board.
Als je 1 persoon bij bewustzijn moet helpen > board.
Is de persoon buiten bewustzijn? Zwemmen! (of een boot)

(ondanks dat de man een werkelijke hartstilstand had is hij na reanimeren met hartslag in de traumaheli gegaan. Helaas een dag later alsnog overleden)

Bedankt voor je duidelijke verhaal Kapitein Haeck! Ik word nu wel heel erg nieuwsgierig of het specifieke aan de type board ligt, of dat dit in het algemeen voor boards geldt? Dat zijn de ervaringen die we zoeken om goede keuzes voor de toekomst te kunnen maken!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Reddertje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2012, 10:56:14
Sorry voor de late reactie maar misschien heb je er wat aan.
Ik hoop niet dat dit tegen het zere been van iemand gaat schoppen want dat is niet de bedoeling.
Maar eigenlijk is het heel eenvoudig. Iedereen zal zijn of haar mening hebben over een board.
Groot of klein, dik of dun, groen of blauw maar zo zijn mensen en dat is logisch.
Er is niet echt een board wat totaal perfect is.
Wij hebben, een beetje luxe, diverse boards om iedereen binnen de brigade te kunnen voorzien aan zijn of haar voorkeur.

Misschien is het een goed idee om aan het begin van het seizoen, lees eind maart begin april, een dag te organiseren waarbij alle boards aanwezig zijn. Dan kan iedereen testen en nog voor het seizoen bestellen!

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2012, 16:42:47
Wij hebben afgelopen zomer een pilot gedraaid met rescueboards van Wetiz en, zoals verwacht, leverde dit heel veel positieve reacties op onder de collega's. Het bleek een behoorlijk effectief middel voor diverse situaties.

Ik heb zelf zowel met de Wetiz als de Surftech gewerkt, en ik kan me volledig herkennen in de ervaringen die hierboven staan beschreven. Voor mij persoonlijk is de Wetiz handiger, omdat ik niet heel groot gebouwd ben en ik deze plank beter onder controle kan houden. De plank van Wetiz is echter wel véél minder stabiel, vereist aanzienlijk meer training en is zeker niet voor iedereen geschikt.    

Veel collega's brachten als argument in dat het trainen en oefenen met de planken, naast de operationele waarde, ook een "leuk" iets is om de dienst mee op te vullen.  O0

Waar ik persoonlijk, naast de inzet bij reddingen, vooral voordelen in zie zijn patrouilles op de boards. Je kan mensen snel even persoonlijk benaderen en veel dichterbij personen of golfbrekers komen dan met je boot kan. Vanaf het water heb je ook een goed overzicht over de zwemmers, wat vanaf de waterlijn nog wel eens moeilijk kan zijn met slecht weer. Door net achter de breker rij te gaan liggen, kan je rustig op je plank blijven zitten zonder al te veel inspanning. Je kan ook een duidelijke lijn vormen met een postje op de kant, waar men bijvoorbeeld niet voorbij mag. We hebben hierbij wel opgemerkt dat communicatie met handsignalen hierbij soms wat te beperkt is, daar zoeken we nog een oplossing voor. Dit zou bijvoorbeeld gewoon een porto kunnen zijn die aan de plank vast zit, zodat je iniedergeval mee kan luisteren op het werkkanaal.
Wij hebben, een beetje luxe, diverse boards om iedereen binnen de brigade te kunnen voorzien aan zijn of haar voorkeur.

Hoe is dit dan logistiek/operationeel geregeld? Het lijkt me wat moeilijk om te zorgen dat er altijd op een bepaalde post voor de aanwezige collega's de goede planken liggen of heeft iedere post van de diverse types een aantal liggen?

Reddertje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2012, 17:08:21
Antwoord op de vraag over het luxe probleempje:

We hebben 1 post dus dat scheelt al.
Vervolgens hebben we diverse soorten boards
2 surftech boarden
2 wetiz (in bruikleen)
2 soort dolfin board (weet even de naam niet)

Op een mooie kaar die je kan rijden in het botenhuis.
Dus als je een voorkeur hebt pak je jou voorkeur.
Let wel als TA van de lifeguard cursus vind ik dat het eigenlijk niet uit mag maken wat voor board je hebt. Voorkeur is goed maar als het niet anders is dan is het niet.

Trouwens het C4 board is echt te vet....
Daar kan je super relax een golf je mee pakken en suppen
Maar wat duurder moeilijk aan de komen en kan inderdaad buigen.

guest11765

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2012, 07:41:04
Bedankt voor je duidelijke verhaal Kapitein Haeck! Ik word nu wel heel erg nieuwsgierig of het specifieke aan de type board ligt, of dat dit in het algemeen voor boards geldt? Dat zijn de ervaringen die we zoeken om goede keuzes voor de toekomst te kunnen maken!  8)

Nee lag niet aan het board, want de surftech is de breedste en eigenlijk is het oppervlak het meest ruwe van allemaal. Dus eigenlijk zou het meteen een goede plank ervoor moeten zijn. Tevens is deze ook 1 van de platte varianten die er bij zit, dus eigenlijk allemaal voordelen.
Volgens de collega die ik vrij kort erna gesproken heb (ik was niet bij het incident aanwezig), was de patient te log en slap om te blijven liggen. Hij zou bij het draaien al zo perfect moeten uitkomen, dat hij meteen helemaal goed ligt en dan zelf erop klimmen en gaan. Maar gezien alles bij de redder eigenlijk al te langzaam gaat in je gedachte (je wil eigenlijk terplekke al beginnen), kreeg hij het niet voor elkaar en heeft heel snel de juiste beslissing gemaakt om zo snel mogelijk plan b in werking te stellen.

Als elke seconde telt, en de omstandigheden waarin je verkeerd met de seconden veranderen, moet je een vaste basis hebben. Je moet niet nog eens je druk moeten maken of iemand wel helemaal perfect ligt of niet.

Ik heb dat probleem ook al vaker aan de hand gehad met de Wetiz. Zelf ben ik 115kilo, neem daar nog een gemiddelde man bij > 80 a 90 kilo die echt helemaal slap is (hebben we gesimuleerd), je zit zo aan de 200 kilo op het board... Als ik dan al niet ver genoeg naar achteren ga liggen, dan ligt het board met zijn punt onder water (en slachtoffer ook) en als de patient nog iets zwaarder is, ligt het hele board bijna onder water. Dan heb ik nog niet eens gesproken over hoe we aan alle kanten er overheen hangen. De wetiz is echt te klein voor grote mensen. Tevens is de oppervlakte glad, dus als het slachtoffer maar iets begint te glijden, glijd hij er aan alle kanten af.

guest11765

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2012, 08:01:10
Van het voorjaar was ik op werkbezoek bij onze franse collega's.
Hier mocht ik een week bijwonen in de opleiding tot ocean lifeguard (een strand met golven vanaf de oceaan is toch iets anders. Dit was 1 van de meest rustige dagen qua water en teven lagen we hier in een beschutte baai.

Wat ik met dit filmpje wil laten zien is hoe instabiel de plank is met een bewusteloos slachtoffer.
De trainer > Geel houd zich volkome slap.
Trainer 80 a 85 kilo 1.80m
leerling net aan 70 kilo 1.75m
Board> een Wetiz achtige (95% hetzelfde) alleen de bovenkant is een softtop.
Nou kunnen we bergen met kritiek hebben op de manier waarop dit gebeurd, maar het is een leerling in opleiding. Houd het kritiek voor je en zie het alleen als een indicatie. Tevens is het filmpje beschermt om niet mijn franse collega's te beschadigen in hun naam. Verder gebruik zonder mijn toestemming niet toegestaan.

rescue board

(ik heb de kwaliteit verlaagt, scheelt upload tijd)

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:13:49
Deze week is ons eerste rescueboard afgeleverd. Binnenkort volgt een ander model. We gaan morgen in het zwembad hiermee stoeien.

Ik weet niet welke merken we besteld hebben. Ik zal dat hier nog wel posten.

Groeten,
Mark

Rickvb

• Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2012, 13:19:12
Voor Ouddorp zijn inmiddels de twee Surftec rescue boards voor Ouddorp geleverd:

(op de achtergrond staat de tweede)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2012, 00:49:25
Van het voorjaar was ik op werkbezoek bij onze franse collega's.
Hier mocht ik een week bijwonen in de opleiding tot ocean lifeguard (een strand met golven vanaf de oceaan is toch iets anders. Dit was 1 van de meest rustige dagen qua water en teven lagen we hier in een beschutte baai.

Wat ik met dit filmpje wil laten zien is hoe instabiel de plank is met een bewusteloos slachtoffer.
De trainer > Geel houd zich volkome slap.
Trainer 80 a 85 kilo 1.80m
leerling net aan 70 kilo 1.75m
Board> een Wetiz achtige (95% hetzelfde) alleen de bovenkant is een softtop.
Nou kunnen we bergen met kritiek hebben op de manier waarop dit gebeurd, maar het is een leerling in opleiding. Houd het kritiek voor je en zie het alleen als een indicatie. Tevens is het filmpje beschermt om niet mijn franse collega's te beschadigen in hun naam. Verder gebruik zonder mijn toestemming niet toegestaan.

rescue board

(ik heb de kwaliteit verlaagt, scheelt upload tijd)

Petje af voor het doorzettingsvermogen van deze gasten, die zijn uit het goede hout gesneden. Ze doen het telkens bijna goed, maar niet helemaal... Weet je niet hoe moe je daarvan wordt!

like in groundhogday: you have to keep on doing the same thing over and over again until you do it right.