De vluchtstrook op zou ik idd niet zo snel voor kiezen. (Zolang er niets zichtbaars op de normale rijbanen te zien is). Ik had meer voor de optie van ‘Lt. Col. Me’ gekozen. Geleidelijk afremmen tot een km of 30. (Snelheid gelijk houdend met het overige verkeer) Het is daar door de bocht niet zo overzichtelijk. Alarm lichten is een goede, had ik niet aan gedacht.
Voor de mensen die het zich afvragen wat nu daadwerkelijk achter de rode kruizen schuil ging het vervolg:
De bocht daar is naar links en van rechts komt er nog een rijbaan bij. Als ik door de bocht ga zie ik een auto van RWS staan op de vluchtstrook aan de rechter kant (vluchtstrook rechts van derde rijbaan die er bij gaat komen). Aangezien je redelijk schuin op de het voortuig af rijdt is het bord niet goed te zien maar volgens mij was het zo’n rode driehoek met een uitroepteken erin. (Moest wel heel goed kijken) Tot mijn verrassing kom ik er echter achter dat op mijn rijstrook (helemaal links) een voertuig half op de rijbaan stil staat. Ik reed al niet zo hard maar verlaag de snelheid tot stapvoets (of nog langzamer) en voeg in op de rechter strook. (Dit had ik eerst nog niet gedaan omdat tijdens het afremmen de ruimte die hier was verdween en besloot dat het handiger was mijn aandacht op de weg voor en achter me te houden)
Overigens stond voor het voertuig midden op de rijbaan de medewerker die bij het RWS voertuig hoorde. Hij was lichtelijk geïrriteerd over het feit dat ik daar reed. Ik heb hem even te woord gestaan en zijn vragen beantwoord over wat ik dacht enz. (Dat was wat hij vroeg) Maar had niet het idee dat hij daadwerkelijk luisterde. Het enige voordeel van deze exercitie (anders dan dat deze meneer zijn frustratie heeft kunnen uiten) was dat ik het verkeer tot stilstand bracht en daarmee een kleine file (op alle twee de rijstroken) creëerde waarmee de snelheid van het verkeer in de bocht eruit was.
Heb trouwens nadat ik weer verder ging toch nog even RWS gebeld (0800-8002, optie 1) en uiteindelijk duidelijk gemaakt dat ik of een rijstrook open verwachte of de afrit dicht. Maar dat ik de huidige situatie niet snapte. Als het goed is zou het doorgegeven worden.
Als ik zo terug denk dan zou ik een volgende keer waarschijnlijk weer op de zelfde manier reageren.
Het is natuurlijk heel lastig (en op zich nog levensgevaarlijk ook) ... maar afgekruist is stoppen ... Maar als eerste zou ik toch met 95% van mijn blikveld in de achteruitkijk spiegel zitten.
Idd, veel het verkeer wat achterop komt in de gaten houden. Stoppen was ik niet zo voor, vooral ook omdat het verkeer om mij heen ook niet voor die optie koos. Een rood kruis betekend idd dat je er niet mag rijden. Maar zomaar stoppen mag je ook niet op een snelweg. (Zelfde geldt voor op de vluchtstrook gaan staan of rijden)
Hopen dat het druk is ...
Het was rond 12 uur. Een rustig moment, maar nog steeds voldoende auto's.