Regionale eenheid Rotterdam van Nationale korps behoudt als enige permanent team paraatheid (ME)

Auteur Topic: Regionale eenheid Rotterdam van Nationale korps behoudt als enige permanent team paraatheid (ME)  (gelezen 8165 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Uit het concept plan

Hoofdstuk 0 factsheet:
* Elke regionale eenheid is in staat om binnen anderhalf uur een sectie Mobiele Eenheid (ME) beschikbaar te hebben op de inzetlocatie (uit eigen capaciteit). In verband met een vergrote kans op ordeverstoring, heeft de regionale eenheid Rotterdam op voorhand ME in dienst middels het permanente team Paraatheid.
* Het korps garandeert een inrichting van ten minste 35 pelotons ME.


7.3.5.1 Afdeling Regionale Conflict- en Crisisbeheersing
Binnen enkele regionale eenheden is op onderdelen sprake van een afwijking ten opzichte van de landelijke standaard. Zo is in de regionale eenheid Den Haag vanwege het grote aantal ambassades en regeringsgebouwen een aparte afdeling Bewaken en Beveiligen (B&B) ingericht en kent de regionale eenheid Rotterdam een apart team Paraatheid.
...
* Operationeel coördineren van paraatheid: ten behoeve van snelle opschaling voorziet elke regionale eenheid in de mogelijkheid een parate eenheid in te zetten, dagelijks gedurende ten minste een dienstverband ter grootte van een sectie ME; de vorm waarin dit geschiedt wordt afhankelijk van lokale omstandigheden per regionale eenheid situationeel ingericht.
...
* Operationeel beheren van de ME-organisatie in de vorm van het beheren, plannen, coördineren en alarmeren van kwaliteitsgroepen en middelen met betrekking tot conflict- en crisisbeheersing.
* Elke regionale eenheid is in staat om binnen anderhalf uur een sectie ME beschikbaar te hebben
op de inzetlocatie (uit eigen capaciteit)

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/06/25/inrichtingsplan-natinale-politie.html

Citaat
ME blijft altijd paraat in Rotterdam
In het conceptplan van de Nationale Politie staat dat Rotterdam als enige regio in het land de ME altijd paraat heeft staan. De kans dat de openbare orde wordt verstoord is volgens minister Opstelten groter dan elders in het land.

Dit zogeheten team Paraatheid is in Rotterdam vooral voor het geweld dat vaak komt kijken bij voetbalhooliganisme. In andere negen regio's moet de Mobiele Eenheid binnen anderhalf uur ter plekke kunnen zijn. Rotterdam houdt ook als enige regio een eigen zeehavenpolitie.

De nieuwe Nationale Politie gaat tien regionale eenheden tellen. Het gaat om 43 districten en 168 zogeheten basisteams. Minister Opstelten heeft een conceptplan naar de Eerste Kamer gestuurd. Een basisteam kan een wijk van een grote stad, meerdere gemeenten of één gemeente omvatten. Deze basisteams worden volgens de minister 'het fundament' van de politie.

Op dit moment zijn er bij de politie nog 25 regiokorpsen en het Korps landelijke politiediensten. In 2015 moeten die zijn opgegaan in één landelijk korps. Rotterdam is straks de regio waar ook de politie Zuid-Holland Zuid onder gaat vallen. Over drie jaar bestaat de regio uit zes districten en zeventien basisteams.

Het volledige conceptplan is hier te vinden: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/06/25/inrichtingsplan-natinale-politie.html

http://www.rijnmond.nl/nieuws/26-06-2012/me-blijft-altijd-paraat-rotterdam




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Citaat
In verband met een vergrote kans op ordeverstoring, heeft de regionale eenheid Rotterdam op voorhand ME in dienst middels het permanente team Paraatheid.

Als ik dit zo lees dan mogen ze er nog wel het een en ander aan personeel bij krijgen als je 24/7 ME klaar heb staan. Want dat gaat behoorlijk capaciteit opslokken vanuit de basiseenheden.

of gaat men van het dienstdoende personeel uit, wat op de basiseenheden aanwezig is. Is er stront aan de knikker rijdt men vanuit hun basiseenheid naar een opkomstlocatie.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Citaat
Elke regionale eenheid is in staat om binnen anderhalf uur een sectie ME beschikbaar te hebben
op de inzetlocatie (uit eigen capaciteit)

Hierin zal men dus ook een behoorlijke verandering moeten gaan doorvoeren. In A-A is het nu zo dat als je ME-piket heb je binnen een uur op de opkomst/verzamellocatie aanwezig moet zijn. Dan volgt er een briefing en dan vertrek je pas.

Dus wat ik zeg men zal de tijden scherper moeten gaan maken of dienstdoend ME-personeel van de basiseenheden weg moeten gaan trekken. Echter krijg je dan weer dan men op de basiseenheden op kramspeersterkte moeten gaan werken.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Zal dat niet zo iets gaan worden als het Paraat Peleton van Haaglanden nu ??
Met Vriendelijke Groet.....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Zal dat niet zo iets gaan worden als het Paraat Peleton van Haaglanden nu ??

Ik zou het niet weten. Zijn die ook 24/7 aanwezig?


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Hierin zal men dus ook een behoorlijke verandering moeten gaan doorvoeren. In A-A is het nu zo dat als je ME-piket heb je binnen een uur op de opkomst/verzamellocatie aanwezig moet zijn. Dan volgt er een briefing en dan vertrek je pas.

Dus wat ik zeg men zal de tijden scherper moeten gaan maken of dienstdoend ME-personeel van de basiseenheden weg moeten gaan trekken. Echter krijg je dan weer dan men op de basiseenheden op kramspeersterkte moeten gaan werken.

De regeling in AA is nu zo dat je binnen een uur inzetbaar moet zijn. Indien nodig briefen, dus anderhalf uur wordt al gehaald. En dan hebben we het over een peleton. In AA veranderd er dus voor de opkomsttijd niks.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
De regeling in AA is nu zo dat je binnen een uur inzetbaar moet zijn. Indien nodig briefen, dus anderhalf uur wordt al gehaald. En dan hebben we het over een peleton. In AA veranderd er dus voor de opkomsttijd niks.

Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je binnen het uur op de Johan moest zijn.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik zou het niet weten. Zijn die ook 24/7 aanwezig?

Bijna wel, is volgensmij wel de bedoeling. Ik weet de precieze regeling niet maar bijna altijd is er paraat peleton in dienst.
Toevallig gister middag waren ze niet in dienst, verder heb ik vrijwel nooit gehad dat ze er niet waren.

Met alle respect. Ik snap niet zo goed waarom Rotterdam Rijnmond wel een paraat peleton behoudt en Haaglanden niet. Bij ons in de regio zijn er op jaarbasis zo'n 350 demonstraties waarvan een groot gedeelte spontaan ontstaat, dat krijg je nou eenmaal als hofstad. Ook de ME inzet is bij ons in de regio erg hoog.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Het leuke is, dat heel wat collega's een contract hebben ondertekend waar in staat dat men ingezet kan worden voor werkzaamheden binnen de Mobiele Eenheid. Veel collega's zitten niet bij de ME. Ik acht de kans aanwezig dat men meer personeel gaat opleiden tot ME'er  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Bijna wel, is volgensmij wel de bedoeling. Ik weet de precieze regeling niet maar bijna altijd is er paraat peleton in dienst.
Toevallig gister middag waren ze niet in dienst, verder heb ik vrijwel nooit gehad dat ze er niet waren.

Met alle respect. Ik snap niet zo goed waarom Rotterdam Rijnmond wel een paraat peleton behoudt en Haaglanden niet. Bij ons in de regio zijn er op jaarbasis zo'n 350 demonstraties waarvan een groot gedeelte spontaan ontstaat, dat krijg je nou eenmaal als hofstad. Ook de ME inzet is bij ons in de regio erg hoog.

Bij Haaglanden lijkt het te vallen onder het Bewaken en Beveiligen (zoals vermeld staat in het stukje). Dat het parate peleton ook voor andere zaken word ingezet staat denk ik los van de eigenlijke taak mbt de ambassades en regeringsgebouwen.