Defensie, heeft een nato-stock-nummer voor Waterjel.
Op
http://www.waterjel.nl (helaas nog engelstalig) vind je een uitgebreide informatie over waterjel en natuurlijk diverse documenten die het product ondersteunen.
Een tijdje geleden is er bij rescue3000 een minicongres over brandwonden geweest. daar hebben ze een soort vergelijkend waren onderzoek gehouden.
Er zijn een aantal essentiele verschillen tussen de producten.
In de werkwijze is een verschil, Burshield werkt door middel van verdamping, en waterjel koelt doormiddel van het vergroten van de oppervlakte en daardoor het cooling oppervlakte (lees de website)
In de dressing zijn er essentiele verschillen, De Dressing van Burshield en klonen zijn kunststof foam en van waterjel is het soort fijn gaascompress.
De kunststof foam houd de gel vast (absorbeert) maar smelt direct bij nog hete brandwonden. (Je kan de dekens en compressen van burshield niet gebruiken om te blussen en daarom niet geschikt voor Fosfor.)
De dekens van Burshield scheuren heel gemakkelijk, (ik geloofde het ook pas toen ik het met mijn eigen ogen gewoon zag) Je wilst niet als je boven een slachtoffer staat met je deken vol gel dat tie in tweeeen scheurt.. De compressen van Waterjel dragen de Gel aan de buitenzijde van compres en niet door het te absorberen.
In de Gel zijn er minimale verschillen.
Althans ik kan ze niet conctrolleren en moet ik afgaan wat de fabrikanten er zelf over zeggen..In de inhoud van de verpakking zitten enorme verschillen in de hoeveelheid gel. Als je een verpakking van een Brunshield een 10x10 compres en je haalt het compress er uit, Knijpt het compress helemaal leeg en je meet de hoeveelheid gel. En je doet het het zelfde bij Waterjel, dan zit er bij Waterjel veel meer Gel in de zelfde verpakking dan.
En juist dat is een aanmerkelijk verschil die je wilt hebben bij Fosfor. Je wilt niet dat de fosfor weer aan de buitenlucht kan komen.
Het verschil in hoeveelheid gel, zie je bij alle compressen. (En als je de werkwijze van burnshield ziet, verdamping) raak je dus gel gedurende de tijd kwijt.
Verder heeft Waterjel absoluut het voordeel voor de eerste hulp ten opzichte van burnshield is dat het compress nooit aan de wond kan kleven en de wond reproduceerbaar blijft.
Dus je kan de compres verwijderen en weer opleggen zonder dat de wond er anders gaat uitzien en zonder dat er bacterien bij de wond kunnen komen. Dit komt voornamelijk dat de compress boven op de gel "drijft"en niet de gel absorbeert.