C2000 bugg?

Auteur Topic: C2000 bugg?  (gelezen 4204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 22 februari 2005, 13:06:48
Het bedrijf waar ik momenteel stage loopt doet een hoop voor C2000.

Nu hoor ik ze net zeggen dat het C2000 protocol 120 woorden maximaal per minuut aankan!!! Dit dus ongeveer 1 miljoen keer langzamer dan de langzaamste GSM modem!

Is dit niet een beetje te weinig/ te langzaam :D

Weet iemand hier meer over?

CLUT




Target77

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2005, 13:23:19
Het bedrijf waar ik momenteel stage loopt doet een hoop voor C2000.

Nu hoor ik ze net zeggen dat het C2000 protocol 120 woorden maximaal per minuut aankan!!! Dit dus ongeveer 1 miljoen keer langzamer dan de langzaamste GSM modem!

Is dit niet een beetje te weinig/ te langzaam :D

Weet iemand hier meer over?

CLUT

Heb je het hier over spraak- of over datacommunicatie???


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2005, 13:29:32
Maakt eigenlijk niet uit is volgens mij voor allebei gruwelijk langzaam/weinig...

Maar ik zal het ff navragen


Target77

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2005, 13:34:29
Maakt eigenlijk niet uit is volgens mij voor allebei gruwelijk langzaam/weinig...

Maar ik zal het ff navragen


Eens ff kijken hoor.....1 minuut is 60 seconden......dus dan zou je per 0,5 seconden 1 woord kunnen zeggen..


Hoeveel woorden bestaan er eigenlijk waar je 0,5 seconden over doet om ze uit te spreken? ??? :D :D

Lijkt mij toch ruimschoots voldoende voor dit doel  ;)


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2005, 13:51:11
Betreft data...

Het schijnt dat de mobilofoon 3 spraakkanalen, 1 datakanaal en 1 ? kanaal heeft... En het data kanaal is dus nogal traag :D

Maar misschien zijn er andere die er meer verstand van hebben die er nog wat over uit kunnen leggen...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2005, 14:16:28
Maakt eigenlijk niet uit is volgens mij voor allebei gruwelijk langzaam/weinig...

Dat maakt dus wel enorm veel uit. Als de spraak eenmaal data is geworden dan is er geen sprake meer van woorden, maar van 1 grote reeks databitjes. De snelheid van data staat volledig los van hoe snel iemand kan praten.

Qua dataoverdracht is C2000 inderdaad niet bepaald snel, maar het is dan ook gebaseerd op een relatief oud protocol. Als je het zo gaat bekijken dan loop je altijd achter de feiten aan, UMTS lijkt nieuw te zijn maar de opvolger wordt inmiddels al getest en is uiteraard nog sneller.

Als ik me niet vergis komen er hier en daar wat aanpassingen waardoor de dataoverdracht sneller zou moeten gaan. Dit valt echter onder de categorie "extraatjes" want je moet met C2000 met elkaar kunnen praten en statussen kunnen versturen. Alle extra opties zijn meegenomen...

Groeten, Peter.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2005, 11:35:11
Dit is geen bug, dit is een feature..

Peter heeft gelijk dat de spraak omgezet word in digitale informatie.

De Data stroom is wel verdeeld in een aantal verschillende bandbreedtes. Er is een bepaalde bandbreedte ingesteld voor het beheer van het netwerk. Er is een bepaalde bandbreedte ingesteld voor Voice en een bepaalde bandbreedte ingesteld voor short messages. Bijvoorbeeld GPS informatie of Status informatie.

Je kan niet zomaar met die bandbreedtes spelen. Wel kan je op de gateways, naar de VOIP servers wel wat slimmers maken, zodat je er minder last van hebt.

Maar heeft iemand een compleet beeld hoe het C2000 netwerk is opgebouwd ?.


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2005, 19:09:38
Dit is geen bug, dit is een feature..

Peter heeft gelijk dat de spraak omgezet word in digitale informatie.

De Data stroom is wel verdeeld in een aantal verschillende bandbreedtes. Er is een bepaalde bandbreedte ingesteld voor het beheer van het netwerk. Er is een bepaalde bandbreedte ingesteld voor Voice en een bepaalde bandbreedte ingesteld voor short messages. Bijvoorbeeld GPS informatie of Status informatie.

Je kan niet zomaar met die bandbreedtes spelen. Wel kan je op de gateways, naar de VOIP servers wel wat slimmers maken, zodat je er minder last van hebt.

Maar heeft iemand een compleet beeld hoe het C2000 netwerk is opgebouwd ?.


Zoiets????

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2005, 23:17:20
Heb je hier wat aan?

C2000 is gebaseerd op TDMA en heeft 4 kanalen.
Snelheid is maximaal  0.9 kb/s. per kanaal.
Gebundeld (4 kanalen) is de snelheid 3.6 kb/s. maximaal.

Tetra werkt met tijdssloten. (TDMA)
In normaal Nederlands: Als ik spreek worden mijn woorden omgezet in pakketjes van digitale nulletjes en eentjes. Per minuut worden er ongeveer 4235 pakketjes van 14.167 miliseconden (0.014 seconden) verzonden over 1 kanaal.

Ter vergelijking van de snelheid..
TETRA: 0.9 (of gebundeld in max van 4 kanalen) 3.6 kb/s. Een gemid. mp3tje downloaden zou ongeveer 56 minuten of (gebundeld) 14 minuten duren.

GSM traditioneel: haalt 1.1 kb/s
Het mp3'tje is er ongeveer in 45 minuten.

Telefoonmodem: Het gemiddelde telefoon (geen isdn) modem haalt max 7 kb/s. In download termen: een gemiddeld mp3'tje duurt bij 7 kb/s ongeveer 7 minuten.

ISDN modem haalt ongeveer 8 a 9 kb/s per kanaal en (gebundeld max 2 kanalen) ongeveer 16 kb/s. Het mp3'tje is in ongeveer 6 danwel (gebundeld) 3 minuten in je bezit.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2005, 18:51:50
C2000 is niet alleen een mobiel netwerk, maar maakt ook gebruik van een vast netwerk, en servers  en applicaties die de functionaliteit bieden..

mobiel randapparatuur --> antenne -->Tetra/VOIP/IP gateway -->  VOIP server <--- PC werkplek centralist.
(VOIP=Voice over IP)

Nu ben ik geintresseerd welke Gateway en gateway software worden gebruikt..