Het idee van de eerste veiligheidsmaatregelen is dat je een veilige werkplek kunt creëren direct na aankomst. Bij eenzijdig aanrijdgevaar (dus meerdere rijstroken in één richting) wil je bovendien een veilige vluchtweg en daarom geen eilandvorming. Afhankelijk van de situatie besluit de eerst ter plaatse komende eenheid welke eerste afzetting wordt opgetuigd.
Voor deze case zit je met een groot praktisch probleem: je hebt netto 5 rijstroken (RS6 is al fysiek afgezet) met een incident op RS3, mogelijk zelfs met uitsteek naar RS2 en/of RS4. Je eigen voertuig is altijd te klein om dit incident conform de regels af te dekken. Je zou immers stroken 1, 2 en 3 (afzetting naar middenberm) of stroken 3, 4 en 5 (afzetting naar buitenberm) moeten afblokken. Met een rijstrookbreedte van 3,60 meter heb je dus een behoorlijke vrachtwagen nodig om dat te fixen. Als je het incident afschermt, heb je een eiland met (enigszins) veilige werkplek zonder vluchtweg. Als je stroken 4 en 5 afschermt, heb je geen veilige werkplek maar wel een veilige vluchtweg. Onthoud altijd dat je auto de klap gaat opvangen, en dat kegels totaal geen bescherming bieden.
Wat in de praktijk de oplossing is zal afhangen van de verkeersdrukte, de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, eventuele letsels, de risico-bereidheid van de hulpverlener, de eventuele melding die is gedaan, eventuele extra aanrijdende eenheden waarvan je kennis hebt (pas afschermen als je de middelen hebt is ook een optie!), enzovoort. Gebruik simpelweg je gezonde verstand, ga eerst en bovenal uit van je eigen veiligheid en houd de principes van de veiligheidsmaatregelen in gedachten.
(Er zitten zodanig veel mogelijkheden in deze case dat ik me niet laat verleiden tot het geven van een mogelijke oplossing. Het risico bestaat dan dat er bij een vergelijkbaar geval eenzelfde soort oplossing wordt toegepast die misschien dan wel helemaal niet geschikt is.)