Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012

Auteur Topic: Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012  (gelezen 41463 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Eerlijk gezegd vind ik het ronduit schandalig... :-\
Geweld en agressie tegen gezagsdragers en/of hulpdiensten neemt steeds meer toe en de straffen die daarop staan (of eigenlijk opgelegd worden) staan daar tegenover totaal niet in vergelijk... Andersom als de politie gepast geweld gebruikt hoor je iedereen moord en brand schreeuwen... ::)
Wat mij betreft mag de politie juist meer bevoegdheden krijgen en daarnaast ook sneller gepast geweld gebruiken zodat het respect op straat voor hen die het werk toch maar moeten doen, weer terug komt.
Als je kijkt naar de verandering qua gedrag in de maatschappij de afgelopen 20 á 30 jaar, vraag ik mij af waar we over 10 jaar zijn.... Maar, dat er íets móet gebeuren/veranderen dat staat als een paal boven water.

Mochten de feiten zoals uit het onderzoek naar voren is gekomen kloppen, dan heeft de agente absoluut juist gehandeld... (althans, mijn mening...)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


TuttebelXL

  • Zoekende
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Voila! Er stonden op Twitter overigens een paar bizarre reacties van mensen over deze uitspraak. A.C.A.B enz enz... van dat soort vredelievende sociale reacties  :-\ :-\

Het leek mij al zeer stug dat het verhaal zoals het werd verspreid door de persoon die het filmde waar zou zijn ::)


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Van een mug een olifant maken..

Het onderzoek is afgerond, resultaat is bekend. Dan snap ik nog steeds niet waarom de politiek hiermee verder wil gaan, om eventueel kiezers te winnen?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Het valt me op dat de mensen die op de eerste bladzijdes nogal uitgesproken waren in hun mening hun standpunt niet met hand en tand verdedigen.
Ik heb me uit de discussie gehouden ondanks dat ik geen diender ben. Maar toch. Wat zie ik?

Meneer wordt met 1 schop omlaag gewerkt door iemand die fysiek de mindere zal zijn. (Ik laat even in het midden of de trap tegen de binnenkant bovenbeenspier is of dat de bellentoren factor negen punt acht op de schaal van Richter krijgt)
Meneer zakt tegen een glazen wand/deur maar blijft wel met beide voeten op de grond. (ideaal om als een springveer weer overeind te komen)
Meneer krijgt een aantal "knietjes tegen het hoofd" Toch zie je het bovenlichaam van betrokkene eigenlijk niet bewegen en de positie van de armen veranderen ook niet. Persoonlijk denk ik dat de schoenzolen van de agente kennis maken met de schenen van betrokkene. Een weliswaar pijnlijke maar proportionele manier om hem van zijn voeten af te krijgen en de eerder genoemde springveersituatie te voorkomen.

Hoe dronken meneer ook is ... hij weet (onbewust?) best wel dat als hij zijn knieën zo veel mogelijk opgetrokken houdt en niet plat gaat liggen hij het de politie niet makkelijker maakt en hij doet zijn uiterste best om niet mee te werken. En dan moet je toch wat nietwaar?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
ACP zet vraagtekens bij onderzoek ombudsman

ROTTERDAM -  Politiebond ACP zet vraagtekens bij de onafhankelijkheid van het onderzoek dat de Nationale ombudsman is begonnen naar aanleiding van het incident waarbij een agente tijdens een aanhouding een schop uitdeelde. De ACP heeft daarom een open brief gestuurd naar ombudsman Alex Brenninkmeijer.

Brenninkmeijer zei vorige week „geschokt te zijn door de heftigheid van het schopincident”. De ACP is verbaasd over die reactie. „Het politievak is een complex en risicovol beroep. Duizenden politiemensen zetten zich dagelijks, bij nacht en ontij, in voor de veiligheid van onze samenleving. Namens de overheid heeft de politie het geweldsmonopolie en kan dat zo nodig toepassen, binnen de grenzen van de wet”, zo stelt de politiebond in een reactie. „In de basis verdienen zij van burgers, bestuurders en politici waardering en respect voor het uitzonderlijke werk dat zij doen.”
ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp: „Brenninkmeijer heeft uitspraken gedaan. En die uitspraken roepen een bepaald beeld op. Je zet de politie op deze manier in de beklaagdenbank.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12442546/__ACP_zet_vraagtekens_bij_onderzoek__.html


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Geachte heer Brenninkmeijer,

Met deze brief wil ik namens onze achterban reageren op uw voornemen een nader onderzoek in te stellen naar situaties waar de politie geweld heeft gebruikt tegen burgers/verdachten. Dit mede naar aanleiding van het incident van vorige week ik Rotterdam-Rijnmond waarover veel maatschappelijk commotie is ontstaan.

Om te beginnen, wil ik stil staan bij de complexiteit en risico’s van het politievak. Duizenden politiemensen zetten zich dagelijks, bij nacht en ontij, in voor de veiligheid van onze samenleving. Een in deze tijd mooi maar ook zwaar en risicovol vak. In de basis verdienen zij van burgers, bestuurders,politici en andere gezaghebbende personen, waardering en respect voor het werk dat zij doen.

Het spreekt voor zich, waar gehakt wordt vallen spaanders. De politie heeft het geweldsmonopolie namens de overheid en kan dat daar waar nodig, binnen grenzen van proportionaliteit en subsidiariteit toepassen.  Dit optreden in de Nederlandse rechtstaat is onderworpen aan democratische en gerechtelijke controle. Dat de uitkomsten van dit “controlemechanisme” niet iedereen tot tevredenheid stemmen is evident. Toch worden hiermee de rechten van zowel burgers/verdachten als van politiemensen op een adequate wijze geborgd.

Daarnaast blijkt uit periodiek wetenschappelijk onderzoek dat het door de politie toegepaste geweld tegen burgers de afgelopen decennia stabiel en in bijna alle gevallen proportioneel  is gebleken, terwijl juist het geweld tegen de politie reeds jaren toeneemt.

In het onderstaande ga ik in op uw aankondiging van uw onderzoek naar zaken waar door de politie geweld toegepast is tegen burgers/verdachten. Wij hebben met verbazing kennisgenomen van de woorden die u gekozen hebt in reactie op het betreffende filmfragment. Door veel politiemensen, en wellicht ook burgers, is de vraag gerezen in hoeverre er nog sprake zal zijn van een  onafhankelijk onderzoek van uw kant.  Ook ontstaat het gevoel dat met de wijze waarop u het onderzoek heeft aangekondigd u de hele politie in het verdachtenbankje plaatst. Dit doet wat ons betreft geen recht
aan de inzet die politiemensen iedere dag plegen en de daaraan verbonden risico’s.

Tot slot merken wij op dat de impact van onderzoeken naar politiemensen groot is. De veelal lange doorlooptijden van (strafrechtelijke)onderzoeken heeft een enorm effect op de individuele politieman en -vrouw, de directe collega’s en de privé- situatie. Als vervolgens na afronding van deze onderzoeken, die soms jaren duren, ook nog een onderzoek door uw organisatie wordt uitgevoerd dan is de vraag hoe proportioneel dat dan nog is in de richting van politiemensen.

Wij verzoeken u dan ook dringend om uw besluit te heroverwegen om op deze wijze onderzoek te doen naar het door de politie gepleegde geweld tegen politiemensen.

Met vriendelijke groet,
Politievakbond ACP

Gerrit van de Kamp
Voorzitter

http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2012/06/27/open-brief-aan-nationale-ombudsman/


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat
Schoppende agente krijgt bloemen

De Rotterdamse agente die een dronken arrestant in z'n kruis schopte, krijgt een bloemetje van de gemeenteraad. Ook haar mannelijke collega krijgt bloemen. De raad heeft dat op voorstel van het CDA besloten in een spoeddebat over het incident.

De politie-agenten krijgen de bloemen omdat ze volgens het CDA veroordeeld zijn in de publieke opinie en de media, zonder dat de feiten bekend waren.

GroenLinks wilde dat ook de Letse arrestant een bloemetje zou krijgen, maar daarvoor was geen meerderheid. De man heeft wel een bekeuring gekregen van 480 euro voor openbare dronkenschap.

Burgemeester Aboutaleb zei in het debat dat de agente maandag weer aan het werk gaat. Na het incident had ze zich ziek gemeld.

De arrestatie van de dronken Let leidde tot ophef toen er beelden van op YouTube verschenen. Daarop was te zien dat de arrestant op de grond lag en geschopt werd door de agente. Er was niet te zien dat de man zich verzette.

Volgens het Openbaar Ministerie verzette de dronken man zich kort daarvoor nog hevig en was een dreigende situatie ontstaan. De politie moest wel hardhandig optreden om de man te kunnen aanhouden, oordeelde het OM.

De Rotterdamse raad vroeg zich vooral af of de agente niet teveel geweld gebruikt heeft tijdens de arrestatie.
http://nos.nl/artikel/389271-schoppende-agente-krijgt-bloemen.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Mooi gebaar  O0


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Van een mug een olifant maken..

Het onderzoek is afgerond, resultaat is bekend. Dan snap ik nog steeds niet waarom de politiek hiermee verder wil gaan, om eventueel kiezers te winnen?

Omdat er nog steeds tegenstrijdige verklaringen zijn van burgers en het OM. Voor de betrouwbaarheid richting de overheid is het niet verkeerd dit soort zaken tot de bodem uit te zoeken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.