By the weg...
Wat te denken van die interventie op 1:05 van die kale dikke.
Veegt wel even de vloer aan met iemand die zich met die arrestatie bemoeit en haalt m.i. wel meteen de angel uit deze hele situatie.
En ik heb zomaar het vermoeden dat die persoon zijn actie uitvoert zonder het interpreteren van enige geweldsinstructie anders dan de gebruikte heupzwaai.
Wat ik bedoel te zeggen dat goed gebruik van proportioneel geweld weldegelijk helpt. Effe een heis en ook duidelijk uitsralen dat hij daar nu de dienst uit maakt. Tegen een numerieke overmacht. Alleen zo jammer dat het geen uniform is.
Alle respect voor deze mijnheer, dat noem ik nog eens proportioneel geweld. Moet eens les gaan geven aan agenten die denken dat je met slaan beter iemand onder controle krijgt dan met grepen.
Slaan en schoppen is voor kneuzen en kleuters (krabben ontbreekt er nog net aan). Agenten zouden veel meer les moeten krijgen in professioneel geweld. Zonder dat je je knokkels zeer doet of iemand ineens je uitgestoken been klemt en je standbeen wegveegt. (ik moest hem wel doodschieten).
Ik zag ook eens beelden van een man op zijn buik die de andere pols niet wilde geven aan de agent, om hem te boeien. Schitterend wat die agent doen deed, gehurkt zijn scheenbeen in de nek van die man en langzaam gewicht overbrengen. De pols kwam heel gewillig, daar heb ik respect voor!
Ik ken een stel beveiligers bij een discotheek in Amsterdam waar ik het geluid en licht voor doe, die kunnen wel truukjes kunnen voordoen, zij schoppen en slaan nooit (dat mogen ze niet) en lossen alles op (in een nette klem mag wel).
Maar feit is dat zo'n rotfilmpje slecht is voor je PR.
Ik kan mijn mond wel weer houden en deze "discussie" voort laten gaan zonder tegen geluid, maar ik probeer het toch maar even (nee, ik heb geen hekel aan de politie, werk vaak en graag met ze samen maar heb wel een hekel aan geklungel.)