Cabo, wat doe jij voor werk precies? Heb jij ooit op straat bij een aanhouding gevochten zoals je het hebt aangeleerd tijdens de IBT dagen? Jij geeft een klap of trap, en loopt dan naar achter of naar voren of welke kant dan ook?
Volgens mij zei ik je
KAN vechten en vervolgens een veilige afstand creëren, betekend toch niet dat ik dat continue doe of wel soms? En ja ik heb weleens gevochten zoals ik bij IBT heb geleerd. En omdat je het zo graag wilt weten, ik draai nu 2 jaar wekelijks horeca/VOS in IJsselland, NOG en Drenthe en verschillende grote evenementen (dance feesten).
Bij de meeste straatgevechten of aanhoudingen met geweld zijn die IBT vaardigheden alleen maar om je het certificaat 'bekwaam' te maken zodat je volgens de ambtsinstructie geweld mag gebruiken. Je opmerking raakt duidelijk kant nog wal, wat meer straatervaring opdoen zal je comments zeker geen slechts doen.
Kijk je zegt zelf bij de
meeste, oftewel niet alle gevechten/aanhoudingen.
Jij wou mij gaan vertellen dat wanneer jij een gast van 110 kilo mee moet nemen die hevig verzet pleegt en je alleen samen met je collega bent, dat jij hem wel even naar de grond werkt? Voor jou beeldvorming, ik ben atletisch gebouwd, maar heb maar een lengte tussen de 1.75-1.80. Helaas moet je dan erkennen dat je het aflegt tegen sommige andere personen en het op een andere manier moet oplossen.
Bij ons is het niet zo dat er binnen 2 minuten 20 collega's om je heen staan, dus moet je zelf wat. En als je gaat worstelen, zoals de agent in Baflo en vervolgens doodgeschoten wordt heb je dus iets niet goed gedaan.
Op zo'n moment kies ik ervoor om iemand te trappen en te gaan vechten zoals ik ik tijdens AZV heb geleerd. Soms moet ik als iemand besloten heeft om mij en mijn collega te gaan slaan wel naar achteren bewegen en dan ja doe ik dit op de manier zoals aangeleerd. Omdraaien en wegrennen is voor mij namelijk geen optie en in het ziekenhuis belanden ook niet.
Tot op heden is iedereen die ik besloten had om aan te houden in de horeca op het bureau beland en heeft er nog nooit één het gepresteerd om mij in elkaar te slaan, ook afgelopen nacht niet
Maar ga jij maar fijn de superheld uithangen in Amsterdam met al jouw
straatervaring.
Daar gaan we weer, iemand waar je het niet mee eens is kraamt onzin uit.
DOEI! Ga het maar lekker met elkaar eens zijn.
Als jij denkt dat je niet iemand kunt raken en vervolgens veilige afstand kunt houden dan kraam je zeker onzin uit. Misschien dat jij wat meer gewicht moet mee dragen, of dat het door je leeftijd komt, en daardoor zelf niet meer zo bewegelijk bent, waardoor je denkt dat dit niet mogelijk is. Doei!