Opnieuw filmpje in de media over proportioneel geweld politie - Rotterdam 24-06-2012

Auteur Topic: Opnieuw filmpje in de media over proportioneel geweld politie - Rotterdam 24-06-2012  (gelezen 11204 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ach Henk .... Ik vind het allemaal wel mee vallen. Men geeft een mening aan de hand van 10 of 20 seconden film, zonder daarbij te horen wat er gezegd wordt of zonder daarbij de voorgeschiedenis te laten zien. Ik heb ook wel eens een verdachte een goeie knal verkocht, nadat ie tijdens de veiligheidsfouillering moeilijk ging doen en zei dat ie een mes ging trekken... Kort hierop lag hij op de grond en zat hij in de boeien. De tijd er tussen wist hij niet meer.... Niet iets waar ik blij van wordt, maar wel iets waarvan ik kan zeggen dat ik goed gehandeld heb. Als dat gefilmd was, had het zeker hier voor bij gekomen....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
*kijkt nog even wat filmpjes van onze oosterburen*

German Police Pissed Off

Legio2006 @ Youtube
Wat een enorm verschil in uitrusting en methodes, bijzonder om te zien.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Uiteindelijk heeft investeren in praktijk gerichte opleiding tot gevolg dat je met minder agenten een incident kan handelen. (en niet de kans loopt voor paal te staan in een youtube filmpje).

Totdat je een Overeem tegen het lijf loopt, die toch net iets meer les heeft gehad dan jou. Wees eens realistisch, je zult als agent nooit de tijd hebben om zoveel te trainen als een gemiddelde sporter. Half crimineel Nederland heeft op een vechtsport gezeten. Kan je wel een leuke greep doen, totdat iemand net iets beter is dan jij en vervolgens jou in een greep houdt. Kom dan maar eens bij je wapens!

Je kan beter een tik geven en afstand houden(helaas vergeet ik dit zelf vaak en ga ook stoeien), dan gaan stoeien en het misschien afleggen. Je hoeft maar 1x de verkeerde tegen te komen en je wordt geëxecuteerd met je eigen wapen. Dan weet je zeker dat je in het nieuws komt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Totdat je een Overeem tegen het lijf loopt, die toch net iets meer les heeft gehad dan jou. Wees eens realistisch, je zult als agent nooit de tijd hebben om zoveel te trainen als een gemiddelde sporter. Half crimineel Nederland heeft op een vechtsport gezeten. Kan je wel een leuke greep doen, totdat iemand net iets beter is dan jij en vervolgens jou in een greep houdt. Kom dan maar eens bij je wapens!

Je kan beter een tik geven en afstand houden(helaas vergeet ik dit zelf vaak en ga ook stoeien), dan gaan stoeien en het misschien afleggen. Je hoeft maar 1x de verkeerde tegen te komen en je wordt geëxecuteerd met je eigen wapen. Dan weet je zeker dat je in het nieuws komt.

Nou, tegen de verkeerde is slaan en schoppen zeker niet handig. Ik zie dat ook alleen gebeuren bij dronken mensen zonder reflexen. Afstand houden lukt niet als je iemand wil raken, behalve met bv een 9mm. Ik zou zeggen, als je geen ervaring hebt met man tegen man dan moet je er niet aan beginnen, pak dan meteen je wapen als je denkt je er niet uit te kunnen redden. In al deze gevallen is een taser ook handig voor nauwelijks getrainde agenten, misschien wordt het daar tijd voor. Dat kun je een kleuter nog uitleggen. Allemaal filmpjes op youtube van dronken mensen die liggen te schudden. Hoef je het ding maar te pakken en ze gaan al gewillig mee.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
In al deze gevallen is een taser ook handig voor nauwelijks getrainde agenten, misschien wordt het daar tijd voor. Dat kun je een kleuter nog uitleggen. Allemaal filmpjes op youtube van dronken mensen die liggen te schudden. Hoef je het ding maar te pakken en ze gaan al gewillig mee.

Ik zie de youtube-filmpjes, krantenkoppen en journaalitems al voor me!  98uiye

(overigens ben ik op dit moment nog geen voor- of tegenstander.... zijn er al resultaten bekend van de AT-proef met de taser?)
Edit: om niet teveel off topic te gaan heb ik deze vraag in het betreffende topic gesteld!
Senior GGP / Oost-Brabant


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Nou, tegen de verkeerde is slaan en schoppen zeker niet handig. Ik zie dat ook alleen gebeuren bij dronken mensen zonder reflexen. Afstand houden lukt niet als je iemand wil raken, behalve met bv een 9mm. Ik zou zeggen, als je geen ervaring hebt met man tegen man dan moet je er niet aan beginnen, pak dan meteen je wapen als je denkt je er niet uit te kunnen redden. In al deze gevallen is een taser ook handig voor nauwelijks getrainde agenten, misschien wordt het daar tijd voor. Dat kun je een kleuter nog uitleggen. Allemaal filmpjes op youtube van dronken mensen die liggen te schudden. Hoef je het ding maar te pakken en ze gaan al gewillig mee.

Henk, jij kraamt echt onzin uit.

Je kan vechten en vervolgens weer een veilige afstand creëren. Of te wel je geeft iemand een trap of meerdere, beweegt weer achterwaarts of naar voren afhankelijk van wat je tegenstander doet. Hier is in de opleiding vaak op geoefend en als het goed is heeft elke agent tactieken geleerd om veilig naar achteren te gaan en eventueel naar zijn wapenstok, pepperspray of vuurwapen te grijpen. Dit is ook niet dermate moeilijk dat je dat gaat vergeten.

Kijk eens naar het volgende filmpje en dan vanaf minuut 2:12: Trainen met de Koninklijke Marechaussee

Uiteraard lukken die trucjes met zijn 2en iemand in een greep naar beneden werken goed in de dojo zoals je ziet. Maar je ziet ook dat ze oefenen op het naar achteren bewegen na een trap uitdelen. Bovendien is dit een filmpje gedaan met een journalist en laten ze niet alle procedures zien, omdat ze niet iedereen wijzer willen maken dan dat zij al zijn  ;)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Nou, tegen de verkeerde is slaan en schoppen zeker niet handig. Ik zie dat ook alleen gebeuren bij dronken mensen zonder reflexen. Afstand houden lukt niet als je iemand wil raken, behalve met bv een 9mm. Ik zou zeggen, als je geen ervaring hebt met man tegen man dan moet je er niet aan beginnen, pak dan meteen je wapen als je denkt je er niet uit te kunnen redden. In al deze gevallen is een taser ook handig voor nauwelijks getrainde agenten, misschien wordt het daar tijd voor. Dat kun je een kleuter nog uitleggen. Allemaal filmpjes op youtube van dronken mensen die liggen te schudden. Hoef je het ding maar te pakken en ze gaan al gewillig mee.

Henk, de meeste verdachten waarbij ik geweld heb moeten gebruiken, daar waren uiteraard ook dronken mensen bij...echter het gros is gewoon nuchter maar zo door emotionele redenen door het lint dat praten geen optie meer is. Vroeger hadden we geen pepperspray en moest het allemaal zonder, ik blijf er bij dat je met een klap of een schop, direct de angel uit de situatie kunt halen.

Het is nu eenmaal zo dat de politie geweld mag gebruiken. Ja en dat houdt dus ook in dat als jij bij een fouillering niet luistert je zomaar een muilpeer kunt krijgen... Wij hebben regeltjes waar we ons moeten aan houden. Echter ik weet mijn bevoegdheden wel degelijk en gebruik ze ook. Dat dat inhoudt dat ik dan misschien een keer op youtube te zien ben... jammer dan. Ik doe, en vele van mijn collega's, doen dit werk naar eer en geweten. Dat daarbij geweld gebruikt moet worden is niet anders. Dat wordt meer en meer een onderdeel van het politie vak. Dat is jammer maar misschien op dit moment in deze maatschappij niet anders. Dat de politie daarbij meer dienst sport uren moet krijgen dat roept iedereen in de korpsen en ook bij de ibt onderdelen. Echter willen en krijgen zijn bij deze baas twee verschillende zaken. De BPZ komt in den lande al in de knoei door alle capaciteitsproblemen... dat extra trainen er gewoon niet inzit. Wat jij daarbij doodleuk suggereert is dat elke diender maar op een vechtsport moet gaan. lijkt me leuk, als ik daar tijd voor had. Ik ben bevelvoerder bij een brandweerpost. Dat kost mij ongeveer 2 a 3 avonden in de week. Ik werk als HAP bij een regiopolitie korps, in de volle onregelmatigheid. Daarbij doe ik twee keer in de week hardlopen en een keer in de week MTB-en. Daarnaast, ja ja want ook politie mensen zijn net mensen, heb ik, als het uitkomt, ook gewoon nog een sociaal leven en vrienden waar ik misschien wel eens een borreltje mee wil drinken. Tijd over voor een vechtsport ? Nee... afgezien van de financiele gevolgen die dat heeft. Want de lidmaatschap van een vechtsport vereniging komt daar ook nog bij.

Ergo... leuk dat je van alles roept... maar de waarheid is voor mij een hele andere kant op !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Henk, jij kraamt echt onzin uit.

Je kan vechten en vervolgens weer een veilige afstand creëren. Of te wel je geeft iemand een trap of meerdere, beweegt weer achterwaarts of naar voren afhankelijk van wat je tegenstander doet. Hier is in de opleiding vaak op geoefend en als het goed is heeft elke agent tactieken geleerd om veilig naar achteren te gaan en eventueel naar zijn wapenstok, pepperspray of vuurwapen te grijpen. Dit is ook niet dermate moeilijk dat je dat gaat vergeten.

Kijk eens naar het volgende filmpje en dan vanaf minuut 2:12: Trainen met de Koninklijke Marechaussee

Uiteraard lukken die trucjes met zijn 2en iemand in een greep naar beneden werken goed in de dojo zoals je ziet. Maar je ziet ook dat ze oefenen op het naar achteren bewegen na een trap uitdelen. Bovendien is dit een filmpje gedaan met een journalist en laten ze niet alle procedures zien, omdat ze niet iedereen wijzer willen maken dan dat zij al zijn  ;)

Daar gaan we weer, iemand waar je het niet mee eens is kraamt onzin uit.

DOEI!  98uiye Ga het maar lekker met elkaar eens zijn.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Henk, jij kraamt echt onzin uit.

Je kan vechten en vervolgens weer een veilige afstand creëren. Of te wel je geeft iemand een trap of meerdere, beweegt weer achterwaarts of naar voren afhankelijk van wat je tegenstander doet. Hier is in de opleiding vaak op geoefend en als het goed is heeft elke agent tactieken geleerd om veilig naar achteren te gaan en eventueel naar zijn wapenstok, pepperspray of vuurwapen te grijpen. Dit is ook niet dermate moeilijk dat je dat gaat vergeten.

Kijk eens naar het volgende filmpje en dan vanaf minuut 2:12: Trainen met de Koninklijke Marechaussee

Uiteraard lukken die trucjes met zijn 2en iemand in een greep naar beneden werken goed in de dojo zoals je ziet. Maar je ziet ook dat ze oefenen op het naar achteren bewegen na een trap uitdelen. Bovendien is dit een filmpje gedaan met een journalist en laten ze niet alle procedures zien, omdat ze niet iedereen wijzer willen maken dan dat zij al zijn  ;)

Cabo, wat doe jij voor werk precies? Heb jij ooit op straat bij een aanhouding gevochten zoals je het hebt aangeleerd tijdens de IBT dagen? Jij geeft een klap of trap, en loopt dan naar achter of naar voren of welke kant dan ook? Bij de meeste straatgevechten of aanhoudingen met geweld zijn die IBT vaardigheden alleen maar om je het certificaat 'bekwaam' te maken zodat je volgens de ambtsinstructie geweld mag gebruiken. Je opmerking raakt duidelijk kant nog wal, wat meer straatervaring opdoen zal je comments zeker geen slechts doen.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Cabo, wat doe jij voor werk precies? Heb jij ooit op straat bij een aanhouding gevochten zoals je het hebt aangeleerd tijdens de IBT dagen? Jij geeft een klap of trap, en loopt dan naar achter of naar voren of welke kant dan ook?

Volgens mij zei ik je KAN vechten en vervolgens een veilige afstand creëren, betekend toch niet dat ik dat continue doe of wel soms? En ja ik heb weleens gevochten zoals ik bij IBT heb geleerd. En omdat je het zo graag wilt weten, ik draai nu 2 jaar wekelijks horeca/VOS in IJsselland, NOG en Drenthe en verschillende grote evenementen (dance feesten).

Bij de meeste straatgevechten of aanhoudingen met geweld zijn die IBT vaardigheden alleen maar om je het certificaat 'bekwaam' te maken zodat je volgens de ambtsinstructie geweld mag gebruiken. Je opmerking raakt duidelijk kant nog wal, wat meer straatervaring opdoen zal je comments zeker geen slechts doen.

Kijk je zegt zelf bij de meeste, oftewel niet alle gevechten/aanhoudingen.

Jij wou mij gaan vertellen dat wanneer jij een gast van 110 kilo mee moet nemen die hevig verzet pleegt en je alleen samen met je collega bent, dat jij hem wel even naar de grond werkt? Voor jou beeldvorming, ik ben atletisch gebouwd, maar heb maar een lengte tussen de 1.75-1.80. Helaas moet je dan erkennen dat je het aflegt tegen sommige andere personen en het op een andere manier moet oplossen.
Bij ons is het niet zo dat er binnen 2 minuten 20 collega's om je heen staan, dus moet je zelf wat. En als je gaat worstelen, zoals de agent in Baflo en vervolgens doodgeschoten wordt heb je dus iets niet goed gedaan.
Op zo'n moment kies ik ervoor om iemand te trappen en te gaan vechten zoals ik ik tijdens AZV heb geleerd. Soms moet ik als iemand besloten heeft om mij en mijn collega te gaan slaan wel naar achteren bewegen en dan ja doe ik dit op de manier zoals aangeleerd. Omdraaien en wegrennen is voor mij namelijk geen optie en in het ziekenhuis belanden ook niet.

Tot op heden is iedereen die ik besloten had om aan te houden in de horeca op het bureau beland en heeft er nog nooit één het gepresteerd om mij in elkaar te slaan, ook afgelopen nacht niet  ;)
Maar ga jij maar fijn de superheld uithangen in Amsterdam met al jouw straatervaring.

Daar gaan we weer, iemand waar je het niet mee eens is kraamt onzin uit.

DOEI!  98uiye Ga het maar lekker met elkaar eens zijn.

Als jij denkt dat je niet iemand kunt raken en vervolgens veilige afstand kunt houden dan kraam je zeker onzin uit. Misschien dat jij wat meer gewicht moet mee dragen, of dat het door je leeftijd komt, en daardoor zelf niet meer zo bewegelijk bent, waardoor je denkt dat dit niet mogelijk is. Doei!