Waar ik mij over verbaas is de hoeveelheid rookgas wat eruit het pand geperst wordt. Het lijkt alsof de brand binnen al een geruime tijd gewoed heeft voordat hij uitsloeg en de rookgassen tot ontbranding kwam. Nu ben ik al een tijdje uit het rode vakgebied, maar had het iets uitgehaald als men was gaan ventileren op een of andere manier, bv eerder ramen van bovenverdieping verwijderen, of (zoals in de VS) gaten in het dak zagen? Let wel, dit is zuiver een vraag en geen punt van kritiek, voordat er weer van alles geroepen wordt.
Als je het filmpje ziet van de eerste 7 min met het terplaatse komen van politie en brandweer, zie je dat de rook rustig naar buiten komt. Nu weet ik niet of er geknipt is in dit filmpje, maar je ziet na ongeveer 2a3 minuten dat de rookontwikkeling snel dikkerder wordt, en de rook er steeds sneller uit wordt geperst. Nogmaals, ik weet niet of er geknipt is in het filmpje. Maar laten we stellen dat dit binnen 10 min is gebeurt.
Dat betekend dus dat je een snelle temperatuuropbouw hebt en er een steeds hogere druk in het pand onstaat. Om goed en doeltreffend te ventileren zul je moeten weten waar de brand zich bevindt, en zul je dus naar binnen moeten. We zagen eerder al dat de temperatuuropbouw erg snel is gegaan, dus heb je binnen niets meer te zoeken.
Ventileren door ramen in te gooien zal in dit stadium naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde beeld hebben gebracht. Zeker rookgasexplosies laten zich niet sturen, die rammen gewoon naar buiten