http://www.youtube.com/watch?v=Qxkc_O8ow_w?t=55sSimpele vuistregel, aantal viekante meters en hoeveelheid water. Ik neem aan dat de collega´s van Leeuwarden het pand kennen, en er zelfs misschien wel eens binnen zijn geweest tijdens het winkelen. Het is beduidend meer dan 30 m2 dus dat kun je nooit met een HD koelen. En One Seven geeft niet meer koelend vermogen, dus dit was al direkt een LD inzet geweest.
In dit video fragment zie je dat er alleen korte pulsen schuim naar binnen wordt geblazen, water met luchtbelletjes. En waar had deze brand te kort aan, Zuurstof!
Ik had hier gekozen voor een LD straal op een 38 mm slang direkt vanaf de TS, en dan in de deuropening water in de rookgassen brengen en zo de temparatuur laten dalen. Maar onbekend blijft uit deze beelden hoe de situatie aan de achterzijde was.
Langzaam komt de verandering wel op gang, sneller LD inzetten, en bij aansluiten op een brandkraan had men met een tank van 1500 l bij 250 l of meer 6 min of iets minder de tijd gehad om de brandkraan op te bouwen.
En mijn ervaringen met One Seven zijn inderdaad nog niet positief geweest. Alleen bij kleine begin branden heeft het enig voordeel, maar dan is het te vergelijken met goed gebruik van de HD straal. One Seven heeft zijn roem te danken aan de tijd dat iedereen nog de oude NePiRo straalpijpen had, en niemand van 3D techniek gehoord had. (zo werd het ook gedemonstreerd, minimale stoomvormimg etc blabla bla .Langzaam aan wordt men wakker en ontdekt dat het een goed aanvullend blusmiddel is maar zeker geen vervanger van HD of LD.
(lees de internationale literatuur er op na)