Strandwachten moeten badgasten kunnen bekeuren

Auteur Topic: Strandwachten moeten badgasten kunnen bekeuren  (gelezen 5009 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Gepost op: 27 juni 2012, 12:22:44
De West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé wil dat strandredders administratieve boetes kunnen geven aan badgasten die de richtlijnen van de redders aan hun laars lappen. 'Zwemmers luisteren te weinig naar de redders', zegt de gouverneur.

'Zwemmers luisteren vaak niet naar de richtlijnen die redders hen van op het strand geven, en steeds vaker worden redders ook bedreigd of uitgedaagd', zegt de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé. 'Daarom wil ik onderzoeken hoe we de strandredders beter kunnen laten optreden tegen onverbeterlijke lastpakken en baders die alle regels aan hun laars lappen. Dat kan door hen de bevoegdheid te geven om GAS-boetes (gemeentelijke administratieve sancties, nvdr.) uit te schrijven.'

Met zo'n GAS-sanctie kan een gemeente boetes opleggen tot 250 euro voor wie overlast veroorzaakt. Na de zomer wil de gouverneur de burgemeesters van de kustgemeenten samenbrengen om zijn plan te bespreken. 'De zee is geen zwembad, en het strand is geen speeltuin', zegt Decaluwé. 'Een vader die met zijn kind op de arm op een golfbreker tot in zee loopt of een zwemmer die zich in een onbewaakte zone waagt, zet zijn leven op het spel. Maar als een redder daar iets over zegt, krijgt hij vaak een opgestoken middelvinger of een hele reeks verwijten naar zijn hoofd geslingerd.'

De intercommunale kustreddingsdienst IKWV ziet wel wat in het voorstel van de gouverneur. 'Maar dan mogen het alleen de hoofdredders zijn die die boetes kunnen uitschrijven', zegt An Beun van IKWV. 'De meeste van de gewone redders in het zomerseizoen zijn trouwens jobstudenten van 17 of 18 jaar oud. Hen kun je onmogelijk boetes laten geven. Een bijkomend probleem met die gemeentelijke administratieve sancties is dat een redder op dit moment geen identiteitsbewijs kan eisen. Als een amokmaker weigert om zijn paspoort te tonen, staat de redder machteloos.'

'We moeten nog verder onderzoeken wat kan en niet kan', zegt Decaluwé. 'Uiteindelijk zal elke gemeente afzonderlijk moeten beslissen of ze het systeem invoeren.'

Experimenten

Er zijn op dit moment al twee gemeenten die experimenteren met GAS-sancties: in Bredene en De Panne kunnen de hoofdredders zo'n boete uitschrijven. Ze volgden daarvoor een opleiding van een week in de West-Vlaamse politieschool. 'Ik schrijf tussen de tien en twintig overlastboetes uit per zomerseizoen', zegt Vincent Geerardyn, hoofdredder van De Panne. 'Het is een belangrijk signaal dat de toeristen op het strand weten dat ze zo'n boete kunnen krijgen en dat ze wel degelijk moeten luisteren naar de redders.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120626_00201061


Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2012, 12:31:07
Laten we ze ook een wapenstok geven en peppespray. En als iemand zich verzet tegen het afpakken van zijn biertje en de bekeuring noemen we dat "geweld tegen hulpverleners"!  O0

Goed idee.  098uo


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2012, 12:41:22
In het verleden was er op zomerse dagen in Nederland toch Politie op het strand al dan niet te paard of met de auto of lopend of in een post. Is dat niet meer het geval ? Wat er wordt beschreven is toch eigenlijk een taak voor de strandpolitie.
Als je redden/bewaken/assisteren en informeren gaat combineren met verbaliseren dan lijkt dat niet de juiste aanpak,daardoor krijg je vervelende "discussies" op zijn zachtst gezegd.
Ik vind dat de strandwacht moet signaleren naar de politie en de politie moet dan ook adequate actie ondernemen,daar moet de strandwacht dan ook op kunnen rekenen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2012, 12:45:12
In het verleden was er op zomerse dagen in Nederland toch Politie op het strand al dan niet te paard of met de auto of lopend of in een post. Is dat niet meer het geval ? Wat er wordt beschreven is toch eigenlijk een taak voor de strandpolitie.
Als je redden/bewaken/assisteren en informeren gaat combineren met verbaliseren dan lijkt dat niet de juiste aanpak,daardoor krijg je vervelende "discussies" op zijn zachtst gezegd.
Ik vind dat de strandwacht moet signaleren naar de politie en de politie moet dan ook adequate actie ondernemen,daar moet de strandwacht dan ook op kunnen rekenen.
Op Scheveningen en Kijkduin is vandaag de dag het Stranddetachement aanwezig, met dit weer zijn er alleen weinig gasten - en dus weinig overlastgevers... Maar ja, er zijn inderdaad regio's waar politie (actief) op het strand aanwezig is en in direct contact staat met de aanwezige Reddingsbrigadepost(en). Behalve dat de twee (RB en SD Politie) 9 van de 10 keer samen optreden bij waterongevallen en andere 'correctie's', is er dus op verzoek van de RB snel politie ter plaatse wanneer dit toch nodig is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2012, 12:54:42
Op Scheveningen en Kijkduin is vandaag de dag het Stranddetachement aanwezig, met dit weer zijn er alleen weinig gasten - en dus weinig overlastgevers... Maar ja, er zijn inderdaad regio's waar politie (actief) op het strand aanwezig is en in direct contact staat met de aanwezige Reddingsbrigadepost(en). Behalve dat de twee (RB en SD Politie) 9 van de 10 keer samen optreden bij waterongevallen en andere 'correctie's', is er dus op verzoek van de RB snel politie ter plaatse wanneer dit toch nodig is.

Dat lijkt mij inderdaad de juiste en effectieve aanpak. Figuren die echt dwars liggen etc. hebben in de regel ook wat losse handjes en daar moet je strandwachten niet aan blootstellen,de daartoe opgeleide politie heeft soms de grootste moeite met dat soort.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2012, 13:31:34
Paar jaar geleden had ik op het strand te maken met een groepje aangeschoten jongeren, die de tuinslang vanaf de post naar de bootpost hadden ontdekt en dichthielden. Tijdens het schoonmaken van de boot beetje uitjennen, paar keer op aangesproken, maar dat vonden ze enkel leuk omdat ze wisten dat we niets konden.

De politie zit bij ons niet om de hoek, bij spoedrit duurt het vaak al ruim 10 minuten, en dit was ook niet zo belangrijk om er per se politie voor op te roepen. Kan me dus wel voorstellen dat je voor zulke momenten kan gaan schrijven, dat was namelijk wel wat we op dat moment wel graag hadden gewild.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2012, 17:53:10
Paar jaar geleden had ik op het strand te maken met een groepje aangeschoten jongeren, die de tuinslang vanaf de post naar de bootpost hadden ontdekt en dichthielden. Tijdens het schoonmaken van de boot beetje uitjennen, paar keer op aangesproken, maar dat vonden ze enkel leuk omdat ze wisten dat we niets konden.

De politie zit bij ons niet om de hoek, bij spoedrit duurt het vaak al ruim 10 minuten, en dit was ook niet zo belangrijk om er per se politie voor op te roepen. Kan me dus wel voorstellen dat je voor zulke momenten kan gaan schrijven, dat was namelijk wel wat we op dat moment wel graag hadden gewild.

Tuurlijk. En dan kun je later die nacht je bed uit omdat de loods in de fik staat.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2012, 18:07:41
Schoenmaker, blijf bij je leest.


Waar laat je bij een redding je bonnenboekje?

Ga je nadat je iemand hebt gered een bekeuring geven omdat hij daar niet mocht zwemmen?

Etc.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2012, 20:55:38
Los hiervan is er veel studie en herhaling voor boa van belang.

9910001
9910001


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2012, 00:23:18
Tja, zoals het artikel al aangeeft zal het enkel door ouderen (APC of assistent) uitgeschreven worden en niet standaard voor elke strandwacht zijn. En wat betreft die brandende loods, ik denk dat die kans ook aanwezig is als je de politie laat komen welke ze een bon zou geven.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li