Kom op zeg, wanneer iemand vindt dat hij/zij iets mag plaatsen op internet is deze persoon afgestopt en geestelijk mis? Waarom zouden mensen die hier geen probleem mee hebben een andere moraal of ethiek hebben?
Precies zoals je het zegt "een andere moraal en andere ethiek". Het gaat niet om "iets op het internet plaatsen", het gaat om een verminkt lichaam, wat wel of niet herkenbaar voor het overgrote deel van mensen een luguber iets is om te zien. Iets waar je normaal gezien (let wel in MIJN ogen normaal) niet eens bij blijft staan te kijken, laat stáán foto's van gaat maken.
Laat staan dat hun fatsoen anders zou zijn. Jij bent mensen nu wel heel erg in de verwerpelijke vakjes aan het duwen... Vind je ook niet?
Ik denk inderdaad dat mensen die bewust foto's maken van een lichaam wat overreden is door een trein een andere fatsoensnorm hebben ja. Ik denk inderdaad dat je dan een stukje menselijkheid, gevoel voor fatsoen, mist ja. Het is in mijn ogen een overduidelijk teken van de verharding, niet van "de maatschappij" maar van de jeugd die zonder gene of zonder misselijkheid daar doodgemoedereerd een plaatje van kunnen schieten. Als zoiets ze koud laat wat voor gevoel zit er dan nog wél in zo iemand zijn donder?
En nee hoor, daarmee duw ik niemand in een vakje. Ik doe niet aan vakjes, ik doe wel aan gedragsobservatie en wat ik daarvan vind heeft niets met vakjes te maken.
Het gaat er om dat iedereen zolang het niet tegen de wet is mag publiceren wat hij/zij wil. Aangezien op het tonen van een lijk geen portretrecht meer zit kan hier ook weinig mee mis zijn in dat opzicht.
Blijft de vraag openstaan welk nut dit dient, persoonlijk nut "Kijk, ik heb een lijk gefotografeerd!"
nou, joehoe, so fucking what? of het algemeen nut "Iedereen moet kijken naar dit lijk wat ik gefotografeerd heb!"
nou, dáár zaten we op te wachten! Het tonen van een lijk in verband brengen met portretrecht vind ik bijzonder verwerpelijk, piëteit met de nabestaanden zou zwaarder moeten wegen dan "hij is dood, klik, het mag"
Laten we nu niet met een betuttelende vinger gaan wijzen dat iets niet mag, gewoon iedereen zijn of haar ding laten doen, stoor jij je er persoonlijk aan, dan kijk je toch gewoon niet?
Dat is mijns inziens de meest grote dood-doender in gebruik bij eenieder die egoïsme, of gebrek aan medeleven/mededogen voor anderen, hoog bij zichzelf in het vaandel heeft staan.