[knip]
NEE! Bij een aanrijding met een auto met geopende kofferbak is er een groot risico dat de inhoud van de kofferbak verspreid raakt over de hele rijbaan, met mogelijk andere ongevallen en schades tot gevolg. Voor wegwerkers e.d. is de regel ook dat alle wagens met gesloten deuren/kleppen worden geparkeerd.
Interessant... had ik niet over gedacht maar houdt wel steek. Kofferbak open werd overigens vroegah wel automobilisten algemeen aangeleerd in geval van panne (motorkap ook, nu ik er over nadenk).
Overigens meen ik dat het opstellen van een driehoek nuttig kan zijn, ook al is het in NL niet (meer) verplicht (bij alarmknippers aan).
- Waarschuwt achteropkomend verkeer (optisch)
- Waarschuwt achteropkomend verkeer en de automobilist bij de panne-auto (akoestisch) indien de driehoek onverhoopt door genoemd verkeer overreden wordt.
Daarom probeer ik voor opstelplaats van de driehoek op snelwegen ook altijd een afstand van 100m stroomopwaarts van de auto te handhaven. (Dit is overigens in Duitsland meen ik zelfs voorschrift.) Zodoende komt de tweede waarschuwing hierboven misschien nog op tijd om weg te springen.
Niettemin verdient het de voorkeur om de snelweg even af te rijden, indien mogelijk. (Gaat echter moelijk tot niet met een band die reeds aan flarden is.)