De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 163719 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #200 Gepost op: 20 augustus 2014, 00:04:53
Citaat van: Berger link=msg=1290429 date=1408480253
Triest weer, en zo onnodig.....leren mensen dan nooit dat het echt levensgevaarlijk is om te stoppen op de vluchtstrook?

Zou een mooie postbus51 actie kunnen zijn: we beginnen met een mooi filmpje uit de jaren 60 met pick-nickende gezinnetjes op de vluchtstrook en 1 passerende auto per 10 minuten. Om dan vervolgens het gezinnetje verder te laten picknicken (die film blijft in de jaren 60) en het verkeer in toenemende mate in jaren vooruit te laten spoelen. Uiteraard eindigt het spotje met een rondvliegend croissantje of zo omdat het zo hard overkomt als een 24 tons vrachtwagen over het pick-nickend gezinnetje rijdt dat nog zo gezellig op de vluchtstrook zat te pick-nicken.

Mensen staan nooit stil bij het gevaar dat ze lopen tot het moment dat ze ermee geconfronteerd worden. Helaas is het dan vaak te laat...... :'( :'( :'( :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #201 Gepost op: 20 augustus 2014, 07:49:00
Citaat van: Berger link=msg=1290429 date=1408480253
Triest weer, en zo onnodig.....leren mensen dan nooit dat het echt levensgevaarlijk is om te stoppen op de vluchtstrook?
Maar wat moet je dan als je fiets van de drager loskomt? Op de snelweg laten donderen? Is het niet tijd om de snelwegen te voozien van vluchthavens langs de vluchtstrook?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #202 Gepost op: 20 augustus 2014, 08:19:53
Citaat van: Berger link=msg=1290429 date=1408480253
Triest weer, en zo onnodig.....leren mensen dan nooit dat het echt levensgevaarlijk is om te stoppen op de vluchtstrook?

Waarvoor is die vluchtstrook bedoeld en aangelegd ?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #203 Gepost op: 20 augustus 2014, 10:38:58
Citaat van: JJ75 link=msg=1290473 date=1408513740
Maar wat moet je dan als je fiets van de drager loskomt? Op de snelweg laten donderen? Is het niet tijd om de snelwegen te voozien van vluchthavens langs de vluchtstrook?

http://gelrenieuws.nl/2014/08/dodelijk-ongeval-op-de-a15-bij-ochten.html

Zoals je op de foto's bij dit artikel kunt zien, had de man ook in de berm kunnen gaan staan. Deze is vlak.
Maar de fietsen vielen er niet af, hij dacht dat ze los zaten en wilde dit nakijken. Dat kan ook als je rustig over de vluchtstrook naar een tankstation bent gereden.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #204 Gepost op: 20 augustus 2014, 10:43:33
Citaat van: HIT link=msg=1290508 date=1408523938
http://gelrenieuws.nl/2014/08/dodelijk-ongeval-op-de-a15-bij-ochten.html

Dat kan ook als je rustig over de vluchtstrook naar een tankstation bent gereden.  O0
Of je rijd rustig naar de afrit. Deze was namelijk nog geen 2km van de plek vandaan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #205 Gepost op: 20 augustus 2014, 11:01:46
Je leert dat de vluchtstrook is voor noodgevallen en hulpdiensten. Dit zou een noodgeval Kunnen worden als de fietsen zouden zijn gevallen en iemand die er achter rijdt wijkt uit. Dus het gebruik van de vluchtstrook is hier gerechtvaardigd. Maar ik ben jaren beroepsschauffeur geweest en dan zie je meerdere keren per dag een vrachtwagen die dicht op zijn collega rijdt even een broodje of zo pakken en dan op de vluchtstrook komt zonder dat hij ziet of er iets staat. Sta je daar toevallig is het einde verhaal. Het moet echt niet anders kunnen mocht ik de vluchtstrook gebruiken en dan nog zoveel mogelijk in de berm. De rijopleiding zou op dat gevaar ook wel wat meer mogen inspelen. Ook de controle over de onderlinge afstand zoals ik regelmatig in Duitsland heb gezien zou de vluchtstrook een stuk veiliger maken. Want als je voldoende afstand bewaard kun je de vluchtstrook overzien. En dan krijg je de smoes ik was bezig met inhalen. Dan is er 1 oplossing een inhaalverbod waarbij ik dan wel moet zeggen dat het wel irritant is om achter zo'n kraanwagen die 65 rijdt te moeten blijven hangen. Oplossing is om te verplichten dat een voertuig die geen 80 rijdt elke op en afrit te laten nemen en over de parkeerplaatsen te laten rijden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #206 Gepost op: 20 augustus 2014, 11:11:58
Citaat van: jelte link=msg=1290511 date=1408525306
Dit zou een noodgeval Kunnen worden als de fietsen zouden zijn gevallen en iemand die er achter rijdt wijkt uit. Dus het gebruik van de vluchtstrook is hier gerechtvaardigd.

Ja/nee, als de fietsen echt los zouden staan of op het punt van vallen ja. Maar hier gingen de fietsen alleen maar heen en weer volgens diverse artikelen, dus is het nee.

Citaat van: jelte link=msg=1290511 date=1408525306
an is er 1 oplossing een inhaalverbod waarbij ik dan wel moet zeggen dat het wel irritant is om achter zo'n kraanwagen die 65 rijdt te moeten blijven hangen.
Het probleem is als een inhaal verbod nu al niet werkt dan gaat ie dan ook niet werken. Ja er zijn genoeg chauffeurs die zich aan het inhaalverbod houden, net zoveel als er voor. Er zijn onderzoeken dat het gedrag niet is veranderd, de chauffeur die al niet inhaalde en zijn snelheid aanpaste doet dat nu nog steeds.

Citaat van: jelte link=msg=1290511 date=1408525306
Oplossing is om te verplichten dat een voertuig die geen 80 rijdt elke op en afrit te laten nemen en over de parkeerplaatsen te laten rijden.

Je zal daar maar staan slapen, de hele nacht die zware voertuigen vol gas langs je heen ( want dat doet men nu ook bij file's ) doe je geen oog dicht.
En wat denk je van spelende kinderen van mensen die een dagje uit zijn? Ik houd nu soms mijn hart al vast als ik zie hoe hard de heren chauffeurs een parkeerplaats op rijden.  :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #207 Gepost op: 20 augustus 2014, 11:36:25
Als je sterk het vermoeden hebt dat er iets niet klopt aan je voertuig, stop je op de vluchtstrook. Pas na controle kun je concluderen of het echt noodzakelijk was of dat je toch had kunnen doorrijden naar een veiliger plek.

In het topic over negeren van rode kruizen heb ik het ook al gezegd, de enige oplossing is meer agenten op straat. Op miraculeuze wijze weten veel automobilisten/chauffeurs dan wel hoe de regeltjes werken in het verkeer.  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV




jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #209 Gepost op: 20 augustus 2014, 12:04:00
Over die parkeerplaats zou je misschien een appartement strook aan kunnen leggen en wat betreft geluidsoverlast als je ligt te slapen. Denk dat de meeste chauffeurs meer last hebben van de koelers die naast hun staan. Maar natuurlijk kun je voor iedere oplossing wel een probleem verzinnen zodat er niets gebeurd. Een inhaalverbod gaat echt wel werken als er maar gehandhaafd wordt want een chauffeur zit niet te wachten op een bekeuring. Zodra je een grote pakkans hebt door camera's of agenten zul je zien dat het gaat werken. Denk dat ze om oplossingen te verzinnen er beter aan doen om er mensen van de praktijk er bij te betrekken ipv alleen mensen met een heel uitgebreide cv met dure diploma's.