De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 163724 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #250 Gepost op: 5 september 2014, 02:38:07
Citaat van: DoubleB link=msg=1292471 date=1409487238


Een klein beetje off-topic, maar sluit wel aan op het onderwerp.
Dit mocht ik vrijdag 15 augustus voor de verandering weer eens meemaken.
Ik sta bij Knooppunt Diemen onderaan de bocht van de A1 uit Amersfoort richting de A9 naar Amstelveen in een insteek tussen de geleidenrail.
Op het moment dat ik klaar ben met mijn werkzaamheden stap ik in de auto, kijk in mijn spiegel of ik rustig de vluchtstrook op kan rijden om vervolgens snelheid te maken om in te voegen.
Op datzelfde moment zie ik een Skoda de bocht door naar beneden komen, rijdt de vluchtstrook op en rolt rustig door tot vlak voorbij "mijn" insteek. De bijrijder (mama van de 2 achterin zittende kinderen) stapt uit, loop achterlangs de auto om vervolgens met haar voeten op de kantlijn haar dochter uit de auto te halen, deze vervolgens achter de auto te knuffelen (gerust te stellen) en haar kleren te verschonen.

Toen dit, gade geslagen vanuit mijn auto, mij teveel werd ben ik uitgestapt en heb deze mensen vriendelijk doch dringend verzocht om zo snel mogelijk te vertrekken omdat dit een levensgevaarlijke plaats is. Zowel mevrouw als mijnheer waren zich totaal van geen kwaad bewust ('We staan hier toch veilig?!') waardoor mevrouw het kind maar weer terug in de auto wilden zetten (jawel, op dezelfde plek als waar zij haar uit de auto heeft gehaald, de linkerzijde!!).
Dit viel bij mij verkeerd en heb zo beeldig mogelijk uitgelegd wat er met mevrouw en dochterlief zou gebeuren als dit niet goed zou gaan om ze vervolgens maar de tip te geven om zo'n 2 kilometer haar dochter maar even op schoot te nemen en afrit Weesp te nemen om daar bij het tankstation de overige noodzakelijk handelingen af te maken.
Gepikeerd stapt mevrouw weer in met dochter op schoot, doet haar gordel om en papa vertrekt, zonder ook maar een kleine moeite te nemen om snelheid te maken, richting het tankstation (daar stonden ze inderdaad toen ik hier langs reed).

Dit was de zoveelste keer dat ik/wij dit soort belachelijke situatie's meemaken. Mensen zien het gevaar totaal niet in. Deze keer is het gelukkig weer goed gegaan, maar ik ben als de dood dat ik het een keer fout zie gaan. Je let vreselijk op je eigen veiligheid, maar wordt met de ellende van een ander opgescheept.

Tja had ik niet enige tijd terug iets geroepen dat men vroeger nog wel aan het pick-nicken was op de vluchtstrook?

Mensen zijn naïef in hen eigen veiligheid en gezondheid. Dat ze in die naïefieteit ook andermans veiligheid (die van de kinderen én die van jou) in gevaar brengen komt niet bij ze op. Dat is te wijten aan een gebrek aan inzicht dat weer gedeeltelijk voortvloeit uit opvoeding en opleiding. Niet nadenken maar doen. Tja....

Ik denk dat deze mevrouw jou zéér dankbaar mag en eigenlijk moet zijn. Want een 24 ton's vrachtwagen kussen met het achterwerk is niet prettig. Anderen achterlaten met het beeld dat jij die 24-tons vrachtwagen gekust hebt al helemaal niet!

De wereld is groter en wijder dan die ene m2 die jij inneemt....

Deze mevrouw zal het nooit doen. Ik doe het wel: Bedankt voor de hulpverlening!  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens




Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #252 Gepost op: 10 september 2014, 12:01:30
Citaat van: Sylvester link=msg=1294477 date=1410279866
http://www.youtube.com/watch?v=UEGyYWIgSRI&list=UUTf56u_lud7Hh8hKKwkSJxw&index=54&shuffle=5130
Sandeman .

Ik ga bijna standaard op de claxon nast de cabine als er weer zo'n vluchtstrookrijder achter het stuur zit. Even wakker maken denk ik dan maar.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #253 Gepost op: 10 september 2014, 15:34:21
Citaat van: Mattijs link=msg=1294596 date=1410343290
Ik ga bijna standaard op de claxon nast de cabine als er weer zo'n vluchtstrookrijder achter het stuur zit. Even wakker maken denk ik dan maar.
Tot ie zo schrikt en het stuur naar rechts trekt met alle gevolgen van dien....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #254 Gepost op: 10 september 2014, 15:36:00
Citaat van: HIT link=msg=1294691 date=1410356061
Tot ie zo schrikt en het stuur naar rechts trekt met alle gevolgen van dien....

Zeg nooit nooit, maar claxoneren ter afwending van dreigend gevaar is volgens mij nog steeds toegestaan  98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #255 Gepost op: 10 september 2014, 16:24:58
Citaat van: Mattijs link=msg=1294692 date=1410356160
Zeg nooit nooit, maar claxoneren ter afwending van dreigend gevaar is volgens mij nog steeds toegestaan  98uiye
Wat is gevaar. Misschien probeert deze chauffeur met zijn vrachtwagen uit eventuele spoorvorming te blijven, en dat hij vandaar even een stuk vluchtstrook pakt. Alternatief is dat hij naar het midden van de weg gaat, kun je alleen eventjes niet meer inhalen. Verder schijnt het flink kassa te zijn voor het onnodig claxonneren. ::)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #256 Gepost op: 10 september 2014, 16:31:23
Citaat van: Peter71 link=msg=1294710 date=1410359098
Verder schijnt het flink kassa te zijn voor het onnodig claxonneren. ::)

Onnodig claxonneren kost € 90,00 dus dat valt wel mee.
Vermoed dat je in de war bent met onnodig geluid veroorzaken wat € 370,00 kost.
Beide feiten overigens exclusief € 7,00 administratiekosten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #257 Gepost op: 10 september 2014, 16:34:10
Citaat van: enrico1972 link=msg=1294713 date=1410359483
Onnodig claxonneren kost € 90,00 dus dat valt wel mee.
Vermoed dat je in de war bent met onnodig geluid veroorzaken wat € 370,00 kost.
Beide feiten overigens exclusief € 7,00 administratiekosten.
Ik kan 90 euro erg goed gebruiken, dus ik vindt dat al een vorstelijk bedrag wat je makkelijk in de zak kunt houden door de claxon enkel te gebruiken als die echt nodig is. ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #258 Gepost op: 10 september 2014, 16:36:08
Citaat van: Peter71 link=msg=1294714 date=1410359650
Ik kan 90 euro erg goed gebruiken, dus ik vindt dat al een vorstelijk bedrag wat je makkelijk in de zak kunt houden door de claxon enkel te gebruiken als die echt nodig is. ::)
Als jij ziet dat een vrachtwagenchauffeur langzaam aan afstevent op de vluchtstrook of daar half overheen rijd dan mag je van mij op de claxon drukken.* Ik! zou daar niet voor bekeuren. Sterker nog, ik zou de vrachtwagen chauffeur meenemen voor een goed gesprek. Al staat er geen auto, de berm is nou ook niet echt de plek waar je met je vrachtauto in wil komen. Dat je buiten de spoorvorming wil blijven is allemaal prachtig, maar dan heb je nog steeds helemaal niets! op de vluchtstrook te zoeken. Dan ga je inderdaad maar midden op de weg rijden als de nood echt zo hoog is.

*mogelijk denken andere agenten daar anders over.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #259 Gepost op: 10 september 2014, 16:43:20
Citaat van: Red link=msg=1294715 date=1410359768
Als jij ziet dat een vrachtwagenchauffeur langzaam aan afstevent op de vluchtstrook of daar half overheen rijd dan mag je van mij op de claxon drukken.* Ik! zou daar niet voor bekeuren. Sterker nog, ik zou de vrachtwagen chauffeur meenemen voor een goed gesprek. Al staat er geen auto, de berm is nou ook niet echt de plek waar je met je vrachtauto in wil komen. Dat je buiten de spoorvorming wil blijven is allemaal prachtig, maar dan heb je nog steeds helemaal niets! op de vluchtstrook te zoeken. Dan ga je inderdaad maar midden op de weg rijden als de nood echt zo hoog is.

*mogelijk denken andere agenten daar anders over.
Ik ben het 100% met je eens dat hij totaal niets te zoeken heeft op de vluchtstrook, maar gaat hij naar het midden van de weg gaat men dat wel weer aanvoeren als slecht weggedrag. En hindert hij het overige verkeer. Gaan we dat weer hier terug vinden. Maar wellicht zat hij echt niet op te letten of was hij met andere zaken druk en dan mag hij het volle pond doneren uiteraard. ;)