Een aantal vragen die ik heb:
- Waarom zette je je voertuig op rijstrook 3/vluchtstrook neer?
- Stond je de hele tijd op de vluchtstrook of ook tussendoor achter de vangrail?
- Is RWS later nog gekomen?
- Wat voor signalering had je allemaal aan, behalve even de dashboard flitser?
Deze vragen zijn puur uit interesse.
Ik kwam eerst van de andere en was onderweg naar huis, toen ik zag dat op de andere rijbaan 1 voertuig op de vluchtstrook stond met daarnaast een voertuig op RS3. In de spiegel zag ik dat er nog geen signaleringen geactiveerd waren, daarop heb ik besloten om om te draaien en te kijken of ik het goed zag wat ik daar zag.
Bij aankomst heb ik dus zowel de voor als achter flitsers geactiveerd en de auto bewust op RS 3 gezet (met in gedachten het gevaar van het verkeer). Zodra ik uitstap heb ik de frontflitser uitgezet en pak ik een zwaailicht die 360 graden zichtbaar is, ook heb ik power flares neergelegd zodat het duidelijk zichtbaar (elke streep een flares en aan het begin 3 schuin naar de andere baan) is dat er wat op de strook staat.
De vrouw die naar mij toe kwam gelopen heb ik verzocht om het voertuig aan de kant te zetten maar dat wilde ze absoluut niet doen, hierop heb ik 112 gebeld (RWS 0800 8002 was al gesloten) en de situatie uitgelegd. De meldkamer vroeg mij om de personen even aan de lijn te geven, waarop ik dus terug loop naar de personen waarop hun zeggen dat ze blijven staan.
Wanneer ik de telefoon terug krijg vraagt de meldkamer mij nogmaals of ik niet kan proberen ze aan de kant te krijgen wat mij gewoon niet lukt en ik vraag of er een mogelijkheid is om zonder tussenkomst van RWS een kruis erop te krijgen omdat het toch gevaarlijk is.
Een paar minuten later kwamen er kruizen op en heb ik de personen daar maar gelaten wat het was en heb ik een maclight met trafficcone gepakt om vervolgens het verkeer wat er reed naar RS2 te gebaren.
RWS moest vanuit Oirschot komen en kwam na het belletje ongeveer na 20 minuten aan, de berging was er eerder en die heeft hem voor het pechgeval gezet. Bij aankomst van RWS zei de man al dat het niet handig was van mij, maar ik wel zeer goed opviel wat dan toch wel weer goed was.
Signaleringen:
360 graden ece65 flitser
Dashboard flitser achter
Powerflares
mac light + traffic cone
Auto had ik niet in fendoff gezet vanwege de signaleringen maar wel het stuur ingedraaid richting vluchtstrook.
Achteraf bleek dat voordat ik bij het pechgeval was dat ze de paard in de trailer nog doodleuk op de snelweg hebben overgeladen naar een andere trailer.
Natuurlijk kan het altijd fout gaan en misschien is het niet handig voor mij, maar had ook geen zin dat er iemand op hun knalde omdat ze op de rijstrook staan.