De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 163731 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #270 Gepost op: 15 oktober 2014, 02:07:39
Citaat van: RoelSmitsFotografie link=msg=1302022 date=1413330974
Het filmpje was al niet bedoeld voor youtube, maar stond wel tussen de filmpjes die ik vandaag geupload had. Op dat filmpje zie je echter alleen maar alles van voren, niet van achteren en je hoort al helemaal niet wat er speelt tussen mij en de mensen die op rijstrook 3 de band staan te verwisselen en wat er tussen mij en de 112 meldkamer is besproken.
Een aantal vragen die ik heb:
 - Waarom zette je je voertuig op rijstrook 3/vluchtstrook neer?
 - Stond je de hele tijd op de vluchtstrook of ook tussendoor achter de vangrail?
 - Is RWS later nog gekomen?
 - Wat voor signalering had je allemaal aan, behalve even de dashboard flitser?

Deze vragen zijn puur uit interesse.


guest14264

  • Gast
Reactie #271 Gepost op: 15 oktober 2014, 03:09:39
Citaat van: Sylvester link=msg=1302024 date=1413331659
Een aantal vragen die ik heb:
 - Waarom zette je je voertuig op rijstrook 3/vluchtstrook neer?
 - Stond je de hele tijd op de vluchtstrook of ook tussendoor achter de vangrail?
 - Is RWS later nog gekomen?
 - Wat voor signalering had je allemaal aan, behalve even de dashboard flitser?

Deze vragen zijn puur uit interesse.

Ik kwam eerst van de andere en was onderweg naar huis, toen ik zag dat op de andere rijbaan 1 voertuig op de vluchtstrook stond met daarnaast een voertuig op RS3. In de spiegel zag ik dat er nog geen signaleringen geactiveerd waren, daarop heb ik besloten om om te draaien en te kijken of ik het goed zag wat ik daar zag.

Bij aankomst heb ik dus zowel de voor als achter flitsers geactiveerd en de auto bewust op RS 3 gezet (met in gedachten het gevaar van het verkeer). Zodra ik uitstap heb ik de frontflitser uitgezet en pak ik een zwaailicht die 360 graden zichtbaar is, ook heb ik power flares neergelegd zodat het duidelijk zichtbaar (elke streep een flares en aan het begin 3 schuin naar de andere baan) is dat er wat op de strook staat.

De vrouw die naar mij toe kwam gelopen heb ik verzocht om het voertuig aan de kant te zetten maar dat wilde ze absoluut niet doen, hierop heb ik 112 gebeld (RWS 0800 8002 was al gesloten) en de situatie uitgelegd. De meldkamer vroeg mij om de personen even aan de lijn te geven, waarop ik dus terug loop naar de personen waarop hun zeggen dat ze blijven staan.
Wanneer ik de telefoon terug krijg vraagt de meldkamer mij nogmaals of ik niet kan proberen ze aan de kant te krijgen wat mij gewoon niet lukt en ik vraag of er een mogelijkheid is om zonder tussenkomst van RWS een kruis erop te krijgen omdat het toch gevaarlijk is.

Een paar minuten later kwamen er kruizen op en heb ik de personen daar maar gelaten wat het was en heb ik een maclight met trafficcone gepakt om vervolgens het verkeer wat er reed naar RS2 te gebaren.

RWS moest vanuit Oirschot komen en kwam na het belletje ongeveer na 20 minuten aan, de berging was er eerder en die heeft hem voor het pechgeval gezet. Bij aankomst van RWS zei de man al dat het niet handig was van mij, maar ik wel zeer goed opviel wat dan toch wel weer goed was.

Signaleringen:
360 graden ece65 flitser
Dashboard flitser achter
Powerflares
mac light + traffic cone

Auto had ik niet in fendoff gezet vanwege de signaleringen maar wel het stuur ingedraaid richting vluchtstrook.
Achteraf bleek dat voordat ik bij het pechgeval was dat ze de paard in de trailer nog doodleuk op de snelweg hebben overgeladen naar een andere trailer.

Natuurlijk kan het altijd fout gaan en misschien is het niet handig voor mij, maar had ook geen zin dat er iemand op hun knalde omdat ze op de rijstrook staan.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #272 Gepost op: 15 oktober 2014, 03:32:52
Bedankt voor je toelichting O0
Citaat van: RoelSmitsFotografie link=msg=1302029 date=1413335379
Bij aankomst heb ik dus zowel de voor als achter flitsers geactiveerd en de auto bewust op RS 3 gezet (met in gedachten het gevaar van het verkeer).
Als je aan het gevaar van het verkeer dacht, dan zou je je auto niet op rijstrook 3 zetten, want zelfs pijlwagens worden vaak genoeg aangereden.
Eigen veiligheid eerst is mijn motto en dat zag ik helaas niet terug in de bewuste video.

Ik heb een aantal video's van jou bekeken en daar zag ik een aantal keer het gebruik van de dashboard flitser en in alle gevallen was een dashboard flitser niet nodig geweest. Als ik jou was zou ik de dashboard flitser verplaatsen naar achteren/verwijderen.

Voor signalering op privé voertuigen zie: Signalering op privé voertuigen.

Citaat van: RoelSmitsFotografie link=msg=1302029 date=1413335379
Natuurlijk kan het altijd fout gaan en misschien is het niet handig voor mij, maar had ook geen zin dat er iemand op hun knalde omdat ze op de rijstrook staan.
Dat wil denk ik niemand, maar zoals gezegd: eigen veiligheid eerst.
Verder vroeg ik mij af of je de video terug wilt plaatsen, zodat andere mensen een beeld van het hele gebeuren kunnen krijgen.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #273 Gepost op: 16 oktober 2014, 18:21:44
Wat doe je daar, als particulier zijnde...... Als iemand achterop je auto klapt, zit je juridisch nog helemaal fout ook, en heb je een aardige kans dat je verzekering niet uitkeert.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #274 Gepost op: 17 oktober 2014, 09:56:17
Citaat van: Berger link=msg=1302355 date=1413476504
Wat doe je daar, als particulier zijnde...... Als iemand achterop je auto klapt, zit je juridisch nog helemaal fout ook, en heb je een aardige kans dat je verzekering niet uitkeert.
Niet zo verwijtend doen  :-*

Ik zeg prima gehandeld. Keuze maken tussen twee slechten en ik denk een goede keus. Discussie rond verzekerd zijn is al eerder besproken. Je moet als achterop komend voertuig altijd de weg voor je kunnen overzien en kunnen anticiperen daarop.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #275 Gepost op: 18 oktober 2014, 10:03:44
Was het misschien iets verstandiger geweest de wagen op de vluchstrook te zetten, met de verdere signalering als aangegeven?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #276 Gepost op: 23 oktober 2014, 14:35:03
Citaat
Wegwerker komt om na aanrijding met vrachtwagen op A12
Bij een ongeluk op de A12 bij Woerden is in de nacht van woensdag op donderdag een 51-jarige wegwerker uit Tilburg om het leven gekomen. Een andere wegwerker is zwaargewond geraakt.

Video: http://www.zie.nl/video/ku3zup7f8u62

Een man (34) uit Lelystad is aangehouden. Dat meldt de politie die heeft onderzocht wat er is gebeurd. Het ongeluk zorgde voor enorme files in de Randstad.

De man uit Lelystad reed in zijn vrachtauto en botste daarmee op een zogenoemde botsabsorber of pijlwagen. Dat is een voertuig dat wordt gebruikt om botsingen op te vangen, ter bescherming van de mensen die op en aan de weg werken. De wagens staan vaak vooraan wegafzettingen en geven met verlichte pijlen ook de rijrichting aan.

De bestuurder van de pijlwagen, een man (56) uit Gameren, raakte ernstig gewond.

Daarna schoven de vrachtauto en de pijlwagen door en botsten op een tweede pijlwagen waar juist een aanhanger aan werd gekoppeld. De man uit Tilburg raakte bekneld tussen de aanhanger en de pijlwagen. Hij overleed ter plekke. De bestuurder van de tweede pijlwagen liep geen verwondingen op.

Lees het hele artikel hier:
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3910173/wegwerker-komt-aanrijding-met-vrachtwagen-a12.html


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #277 Gepost op: 23 oktober 2014, 14:37:21
Citaat van: LuukPol link=msg=1303831 date=1414067703
Lees het hele artikel hier:
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3910173/wegwerker-komt-aanrijding-met-vrachtwagen-a12.html
Psst, lees eens: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87223
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #278 Gepost op: 23 oktober 2014, 15:11:02
Ja, dat begrijp ik maar ik vond het ook zeker in dit topic passen, dank voor de bijdrage!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!