De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 165068 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #450 Gepost op: 1 december 2016, 08:03:31
De ANWB heeft toch ook een aantal van die kleine lepeltruckjes,werkt veel sneller dan dit apparaat dat wel handig is maar bewerkelijk en de nodige tijd neemt.
Kosten wel wat meer maar de veiligheid en snelheid zijn die investering nmm wel waard.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #451 Gepost op: 1 december 2016, 08:08:12
Even voor de beeldvorming: mag de ANWB/Wegenwacht wel slepen met de sleepkabel op de autosnelweg? Duurt namelijk geen 10 minuten om die aan te leggen  ;)

Toegegeven, niet zo veilig als een sleepas of lepel, maar bij auto's waar dit nog technisch mogelijk is met enige oefening goed beheersbaar (mits niet te snel (< ca. 50) en je weet hoe hard je moet trappen als je moet/wil remmen en aan het stuur hangen als je wil sturen (voor de hier waarschijnlijk weinige "niet-ingewijden"  0098: motor uit betekent geen servorem/servostuur)). Heb slepen met kabel op de snelweg hier in D niet al te lang geleden nog de ADAC zien doen. Mag bij mijn weten, tot de volgende afrit (in principe zelfs door privépersonen(!), maar dat wordt inmiddels ontraden).

Er zijn alternatief ook sleepstangen. Is dit geen optie voor snelle inzet? Remmen is dan niet meer zo kritisch (behalve bij noodremmaneuvre).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #452 Gepost op: 1 december 2016, 10:50:40
Citaat van: Mattijs link=msg=1463944 date=1480517348

1.Ik heb even op internet gezocht, maar kan er niet zo snel een voorbeeld bij vinden. In de USA hebben ze volgens mij op servicetrucks op de grote bruggen speciale bumpers om voertuigen voor zich uit te duwen, zodat ze snel een rijbaan kunnen vrijmaken.

2.Heb zelf een keer mijn auto in de lepels van een ANWB T5 gehad. Dit is ook nog wel een klus waar je een paar goede minuten mee bezig bent. Met alle risico's van dien.

1.Brandweer Amsterdam kazerne Nico heeft een grote variëteit aan voertuigen gehad om gestrande voertuigen uit de Y-tunnel te halen o.a. Landrovers die konden duwen, een vorkheftruck die zijwaarts kon laden en kraanwagentjes.
Duwen lijkt mij naast lepelwagentjes met speciaal uitgevoerde lepels (die dus aanzienlijk sneller werken dan de huidige lepels) de meest veilige methode om personenwagens van de vluchtstrook te halen.
2.De lepelkarren met alles wat daarbij moet worden gedaan werken inderdaad traag en omslachtig, bovendien gevaarlijk omdat ook de oprijstukken ook aan de buitenzijde
dus vanaf de rijbaan kant moeten worden aangebracht.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #453 Gepost op: 1 december 2016, 13:56:27
Duwen was vroeger ook bij de TCS in Zwitserland mogelijk d.m.v. grote rubber blokken op de voorbumpers van hun wagens. Met name handig in tunnels. Ben als student nog eens meegereden met iemand wiens wagen het midden in de tunnel opgaf. Even paniek, de vluchtstrook op, maar 10 seconden later van achteren een schokje van het geduwd worden. Ben alleen bang dat dit met de moderne kunststof bumpers snel tot schade kan leiden. De huidige TCS-wagens hebben het niet meer (vermoedelijk al wat langer niet meer).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #454 Gepost op: 2 december 2016, 09:10:49
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1464081 date=1480596987
Duwen was vroeger ook bij de TCS in Zwitserland mogelijk d.m.v. grote rubber blokken op de voorbumpers van hun wagens. Met name handig in tunnels. Ben als student nog eens meegereden met iemand wiens wagen het midden in de tunnel opgaf. Even paniek, de vluchtstrook op, maar 10 seconden later van achteren een schokje van het geduwd worden. Ben alleen bang dat dit met de moderne kunststof bumpers snel tot schade kan leiden. De huidige TCS-wagens hebben het niet meer (vermoedelijk al wat langer niet meer).

De SAAB 90,99 had pas echte bumpers die tegen een stootje (10-12 km/uur) konden. De moderne kunststof bumpers zijn kwetsbaar maar heel eenvoudig en redelijk goedkoop te vervangen. Een polyester stootkussen, uit de jachtenwereld, op de rubber blokken van het duwvoertuig kan wonderen doen. Duwen lijkt mij op de vluchtstrook de minst gevaarlijke aanpak, het duwende voertuig achter met alle toeters en bellen, weinig bewegingen op de weg buiten de voertuigen en de boel is weer snel opgeruimd zonder allerlei poespas.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #455 Gepost op: 4 december 2016, 19:13:22


Toch zou RWS ook wel aardig wat kunnen besparen als de weginspecteurs zelf voertuigen van de vluchtstrook naar de 1e afrit konden slepen.
De "repo trucks" in Amerika zijn veelal kleine afslepers of pick-ups met een afsleepinstallatie.
Nu worden automobilisten op kosten van RWS weggehaald.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #456 Gepost op: 4 december 2016, 19:41:08
Ik ben voor  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #457 Gepost op: 4 december 2016, 20:17:48
Heel handig, snelle eenmansoperatie en geen mensen onnodig op de vluchtstrook.


Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #458 Gepost op: 4 december 2016, 21:07:55
Alleen lang niet alle auto's kunnen gelepeld worden.
4x4, automaten, hybride, auto's met lekke band achter etc.

Verder zetten ze de auto niet vast met spanbanden in t filmpje, iets wat wel nodig is waardoor er toch iemand op de vluchtstrook moet werken.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #459 Gepost op: 4 december 2016, 21:40:28
Citaat van: Thor link=msg=1464752 date=1480879068
Heel handig, snelle eenmansoperatie en geen mensen onnodig op de vluchtstrook.
Zonder beveiliging bergen? Oh ja, goed idee.