Verzekeringstechnische vraag

Auteur Topic: Verzekeringstechnische vraag  (gelezen 3858 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Gepost op: 8 april 2010, 11:42:34
Ik ben lid van een EHBO-vereniging. Als ik daarvoor diensten draai ben ik volgens mij verzekerd via de vereniging. Een goede vriend van mij zit bij het RK (in een andere plaats dan waar ik woon) en hun komen af en toe mensen tekort. Nu vraagt hij mij of ik wel eens een dienst mee wil pikken daar.
Hoe zit het dan met de verzekering? Ik ben immers geen lid van het RK, maar van het OK/EHBO-vereniging.
Val ik dan onder de verzekering van het RK ook al ben ik geen lid of heb ik een probleem?


Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2010, 11:45:55
Wanneer je geen enkele relatie hebt met het NRK ben je daar dus ook niet verzekerd, lid zijn van het Rode kruis helpt overigens niet, je moet vrijwilliger worden, dat is verder gratis dus dat zou ik zeker doen.
Verder kun je vragen of je ehbo vereniging je detacheerd bij het NRK, je werkt dan voor je vereniging en bent ook bij hen gewoon verzekerd.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2010, 13:47:39
Ik geloof dat je bij alle EHBO handelingen die je verricht je verzekerd bent als je een EHBO diploma hebt. Dus ook als je handelingen verricht als je bezig bent voor het RK. Je bent dan alleen niet verzekerd via het RK.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2010, 13:51:36
Er zijn veel verschiollen in dekking, sommigen dekken alleen de wettelijke aansprakelijkheid jegens anderen, de NRK verzekering heeft ook vergoedingen voor letsel bijjezelf, schade aan je kleding en dat soort zaken
Dus een kwestie van de voorwaarden goed vergelkijken en je afvragen waartegen je jezelf wilt of moet verzekeren.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #4 Gepost op: 8 april 2010, 14:20:09
Ik geloof dat je bij alle EHBO handelingen die je verricht je verzekerd bent als je een EHBO diploma hebt. Dus ook als je handelingen verricht als je bezig bent voor het RK. Je bent dan alleen niet verzekerd via het RK.
Van de Oranje Kruis website:

Citaat
Ben ik verzekerd tegen aansprakelijkheid als ik eerste hulp verleen?
Met ingang van 1 oktober 2004 zijn alle houders van een geldig Diploma Eerste Hulp/EHBO-diploma zonder extra kosten verzekerd tegen aansprakelijkheid voor schade aan zaken of personen wanneer zij eerste hulp verlenen. Het Oranje Kruis heeft deze verzekering afgesloten om de eerstehulpverleners rugdekking te geven. De verzekering, die is afgesloten bij Van Lanschot Assurantiën, is gekoppeld aan alle geldige EHBO diploma’s en Diploma’s Eerste Hulp en vrijwaart de houder van aansprakelijkheid voor zaak- en personenschade in relatie tot incidentele eerstehulpverlening.
Download de verzekeringsclausule: http://www.ehbo.nl/Brochures/Clausuleblad1.pdf
Citaat
Wij zijn lid van een van de koepelorganisaties. Zijn wij dan ook verzekerd?
De koepelorganisaties hebben collectieve WA-verzekeringen voor de leden van hun aangesloten EHBO verenigingen. De polisvoorwaarden voor deze verzekering verschillen per bond; U kunt daarover nadere informatie opvragen bij het bestuur van de bond waarbij uw vereniging is aangesloten.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #5 Gepost op: 8 april 2010, 16:41:45
Wanneer je geen enkele relatie hebt met het NRK ben je daar dus ook niet verzekerd, lid zijn van het Rode kruis helpt overigens niet, je moet vrijwilliger worden, dat is verder gratis dus dat zou ik zeker doen.
Verder kun je vragen of je ehbo vereniging je detacheerd bij het NRK, je werkt dan voor je vereniging en bent ook bij hen gewoon verzekerd.

Ik heb geen idee of mijn vereniging daar zo me akkoord gaat. Om me meteen aan te sluiten bij het RK hoeft van mij ook niet. Ik neem aan dat hun ook een regel hebben dat je een x-aantal diensten moet lopen.
Gezien de toekomst die mij tegemoet gaat, zal het moeilijk te combineren worden en zal ik diensten draaien eerder op een heel laag pitje moeten zetten omdat ik mijn tijd dan heel erg hard nodig heb voor belangrijkere zaken.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #6 Gepost op: 8 april 2010, 17:15:36
Het NRK kan je aanmelden als medewerker voor een bepaalde dag.
Het district moet dat zwart op wit hebben en dan ben je verzekerd voor die bewuste inzet.

makkelijker is dus om dubbel lid te worden dan zit je altijd goed