Ik ben niet bekend met een algemene regeling (wet en/of AMvB) waarin aan brugwachters verkeersregelende bevoegdheden worden toegekend. Een eventuele toekenning van bevoegdheden moet dan plaatsvinden conform de geldende procedures voor verkeersregelaars (dus met aanstellingspas), en bij de werkzaamheden moet de brugwachter de voorgeschreven kleding dragen.
Als hij geen verkeersregelaar is (geen aanstelling), dan kan hij niet op basis van de wetgeving omtrent verkeersregelaars worden aangepakt (er is immers geen aanstelling om in te trekken). Dat kan dan alleen op basis van algemene verkeerswetgeving, bijvoorbeeld in het kader van in gevaar brengen van het verkeer. Dit geldt voor alle burgers.
Er is misschien een mogelijke uitzondering, zie onder deze quote.
Ik dacht dat een brugwachter die een bruginstallatie bedient waarbij het verkeer stil gezet moet worden (bijna altijd dus) de status van verkeersregelaar moest hebben. (Weet ook niet waar ik het vandaan heb).(...)
Een bruginstallatie wordt aangelegd op basis van een rood stopsein en volledige slagbomen. Er zijn in Nederland bij mijn weten geen bruggen (meer) waarbij een brugwachter handmatig het verkeer stil dient te zetten. Dit in tegenstelling tot spoorwegen, waarbij nog steeds treinbegeleiders worden ingezet om treinen over spoorwegovergangen te helpen (vooral werktreinen).
Waar ik op dit moment echter niet zeker van ben is of een brugwachter een specifieke zorgplicht heeft voor het geval de brugsystemen uitvallen (slagbomen kunnen niet meer dicht bv.). Als dat namelijk wél zo is, dan kan hij mogelijk zijn bevoegdheid tot het stilzetten van het verkeer ontlenen aan deze zorgplicht, teneinde de veiligheid op en onder de brug te garanderen. Maar nogmaals, dit weet ik niet en dat zou dan ook eerst uitgezocht moeten worden. (In de donkere krochten van de wet- en regelgeving, ben ik bang.)