Is een brugwachter bevoegd om het verkeer te regelen?

Auteur Topic: Is een brugwachter bevoegd om het verkeer te regelen?  (gelezen 9341 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Gepost op: 29 juni 2012, 12:39:35
Mijn vraag is of een brugwachter het verkeer mag regelen? Zo ja, aan welke voorwaarden moet hij doen. Ik bedoel dan hoe moet hij herkenbaar zijn, moet hij een zichtbaarheidsvest dragen of zelfs een officieel goedgekeurd verkeersregelaarsvest?

Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.


het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2012, 12:42:54
Een brugwachter mag verkeer regelen als hij is opgeleid tot verkeersregelaar. Als hij dat is en verkeer gaat regelen moet hij dus als verkeersregelaar herkenbaar zijn.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2012, 12:55:05
Een brugwachter mag verkeer regelen als hij is opgeleid tot verkeersregelaar. Als hij dat is en verkeer gaat regelen moet hij dus als verkeersregelaar herkenbaar zijn.

Super dank je wel. Ik dacht dit al, maar zat te twijfelen en kon het niet zo snel op het www vinden.

En natuurlijk moet jij het weten als verkeerspecialist  ;)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2012, 13:11:42
Er zijn vier partijen die verkeer mogen regelen en waaraan de burger gehoor moet geven:

- Politie en marechaussee (opvallend en herkenbaar)

- Verkeersregelaars (met de officiële verkeersregelaarskleding)

-Klaarovers (verkeersbrigadiers, alleen stoptekens met bord)

-Railbegeleiders (komt praktisch niet meer voor)

Het kan natuurlijk dat een brugwachter uit noodzaak wat verkeer moet regelen. Voldoet iemand dan niet aan het teken, dan kunnen wij er niets tegen beginnen (tenzij art. 5, 6 of 7 wvw uiteraard).

E.e.a. is terug te vinden in het RVV 1990 art 82.
Wout


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2012, 13:18:53
Er zijn vier partijen die verkeer mogen regelen en waaraan de burger gehoor moet geven:

- Politie en marechaussee (opvallend en herkenbaar)

- Verkeersregelaars (met de officiële verkeersregelaarskleding)

-Klaarovers (verkeersbrigadiers, alleen stoptekens met bord)

-Railbegeleiders (komt praktisch niet meer voor)

Het kan natuurlijk dat een brugwachter uit noodzaak wat verkeer moet regelen. Voldoet iemand dan niet aan het teken, dan kunnen wij er niets tegen beginnen (tenzij art. 5, 6 of 7 wvw uiteraard).

In de casus waaruit mijn vraag is ontstaan, was er geen noodzaak. Dat kan ik garanderen, daar ik zelf ter plaatse was en het heb kunnen zien.
De brugwachter dient dus als verkeersregelaar herkenbaar zijn en in het bezit zijn van een VKR-pas.

Wat kan je als burger/diender op het moment dat de brugwachter verkeerstekens geeft die niet voldoen aan de bijlage 2 van het RVV en niet herkenbaar is als verkeersregelaar? Kan je dan zijn bevoegdheid intrekken?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2012, 13:23:32
Zeker niet als brugwachter nee. Ik ken de casus verder niet, maar dit lijkt me ook erg ver gaan voor het onbevoegd regelen van het verkeer. Als je er echt iets mee wilt omdat je het onprofessioneel gedrag vindt zou ik een brief sturen aan zijn werkgever (veelal rijkswaterstaat, gemeente of provincie). Veroorzaakt hij gevaar of hinder, dan kun je weer iets met de WVW. En misschien is er ook nog een RVV artikel van toepassing?

Je maakt me wel nieuwsgierig naar wat er gebeurt is trouwens ;)
Wout


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2012, 14:54:06
Ik dacht dat een brugwachter die een bruginstallatie bedient waarbij het verkeer stil gezet moet worden (bijna altijd dus) de status van verkeersregelaar moest hebben. (Weet ook niet waar ik het vandaan heb).

Dat is dan natuurlijk nog wel iets anders dan met de hand het verkeer regelen.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2012, 15:28:46
Ik ben niet bekend met een algemene regeling (wet en/of AMvB) waarin aan brugwachters verkeersregelende bevoegdheden worden toegekend. Een eventuele toekenning van bevoegdheden moet dan plaatsvinden conform de geldende procedures voor verkeersregelaars (dus met aanstellingspas), en bij de werkzaamheden moet de brugwachter de voorgeschreven kleding dragen.
Als hij geen verkeersregelaar is (geen aanstelling), dan kan hij niet op basis van de wetgeving omtrent verkeersregelaars worden aangepakt (er is immers geen aanstelling om in te trekken). Dat kan dan alleen op basis van algemene verkeerswetgeving, bijvoorbeeld in het kader van in gevaar brengen van het verkeer. Dit geldt voor alle burgers.

Er is misschien een mogelijke uitzondering, zie onder deze quote.

Ik dacht dat een brugwachter die een bruginstallatie bedient waarbij het verkeer stil gezet moet worden (bijna altijd dus) de status van verkeersregelaar moest hebben. (Weet ook niet waar ik het vandaan heb).(...)
Een bruginstallatie wordt aangelegd op basis van een rood stopsein en volledige slagbomen. Er zijn in Nederland bij mijn weten geen bruggen (meer) waarbij een brugwachter handmatig het verkeer stil dient te zetten. Dit in tegenstelling tot spoorwegen, waarbij nog steeds treinbegeleiders worden ingezet om treinen over spoorwegovergangen te helpen (vooral werktreinen).

Waar ik op dit moment echter niet zeker van ben is of een brugwachter een specifieke zorgplicht heeft voor het geval de brugsystemen uitvallen (slagbomen kunnen niet meer dicht bv.). Als dat namelijk wél zo is, dan kan hij mogelijk zijn bevoegdheid tot het stilzetten van het verkeer ontlenen aan deze zorgplicht, teneinde de veiligheid op en onder de brug te garanderen. Maar nogmaals, dit weet ik niet en dat zou dan ook eerst uitgezocht moeten worden. (In de donkere krochten van de wet- en regelgeving, ben ik bang.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2012, 18:02:50
Wat kan je als burger/diender op het moment dat de brugwachter verkeerstekens geeft die niet voldoen aan de bijlage 2 van het RVV en niet herkenbaar is als verkeersregelaar? Kan je dan zijn bevoegdheid intrekken?

Naast herkenbaar moet een verkeersregelaar ook een aanstellingspas hebben. Zonder deze pas, die je krijgt na een cursus, ben je niet bevoegd. Als een verkeersregelaar het het heel bont maakt mag jij die innemen en daarmee ook direct de werkzaamheden staken. Dat pasje moet je met een ambtelijk verslag (pv-bevindingen oid) toesturen aan de instantie die het afgegeven heeft (gemeente, provincie of het rijk). Die mag dan beslissen of hij deze terug krijgt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2012, 10:36:03
Waar ik op dit moment echter niet zeker van ben is of een brugwachter een specifieke zorgplicht heeft voor het geval de brugsystemen uitvallen (slagbomen kunnen niet meer dicht bv.). Als dat namelijk wél zo is, dan kan hij mogelijk zijn bevoegdheid tot het stilzetten van het verkeer ontlenen aan deze zorgplicht, teneinde de veiligheid op en onder de brug te garanderen. Maar nogmaals, dit weet ik niet en dat zou dan ook eerst uitgezocht moeten worden. (In de donkere krochten van de wet- en regelgeving, ben ik bang.)
Als de slagbomen niet meer werken, dan wordt het scheepvaart verkeer gestremd en gaat de brug ook niet open voor de scheepvaart.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw