Ik blijf steeds met vragen zitten, dus een HD set met een HD akron lans (die volgens de leverancier ook gebruikt kan worden als LD straalpijp?
??), is het dan niet gewoon een LD straalpijp die we gebruiken met HD??? Ook in België worden op de HD haspels zulk type straalpijpen gezet, dus eigenlijk gewoon LD straalpijpen (want zo worden ze in de States verkocht).
Het debiet blijft voor mij te beperkt, je zou boven maar aankomen en net te weinig water kunnen opbrengen.
Wanneer je een straalpijp met debiet 250 L/min 1 sec open zet heb je ongeveer 4 liter water gespoten. Hier kan je nog hoger gaan want het is LD en min. debiet.
Wanneer je een straalpijp met debiet 115 L/min 1 sec open zet heb je ongeveer 2 liter water gespoten. Hier kan je niet meer hoger gaan want zit al op maximaal debiet (HD).
En dan kom je op het koelend vermogen en zo verder.
Heb even gekeken op de site van de constructeur van de lans (Akron Bras) en zij zeggen dus het volgende:
The Akron Brass Style # 1704 Turbojet is a lightweight select flow handline nozzle suited for 19 mm
medium pressure rewind hose reels and fire hose.The Akron # 1704 Turbojet has three flow rate settings of
50-90-115 Lpm @ 7 bar (700Kpa) and adjustable stream shape patterns from full fog to straight stream.
Maak zelf jullie besluit maar. Maar ik vrees voor goede werking. WIj hebbne hier nu een nieuw type lans gekocht van Leader de G-force, met een ongelooflijke goede druppelvorming bij 7 bar en 250l/min, beter dan met de HD straalpijpen.
http://www.vanassche-fire.be/pdf/892011111527-Leader%20G-Force_website.pdf