Een goede opbouwer kan zijn opbouw aan elk chassis aanpassen. Maar met de eenheidssoep van mercedes/Ziegler, Volvo/Ziegler en MAN/DRV zou men kunnen denken dat de opbouwer geen Renault, Scania of Iveco opbouwen kunnen.
Aaldert
Eens, een geschikte opbouw maken is zijn werk en specilisme, dus daar mag het probleem niet zitten. Maar ik bedoelde het net andersom. Gaat een opbouwer het chassis ook aanpassen als dat nodig is?
Denk je nu echt dat een opbouwer voor de optimale engeneering gaat, hij gaat gewoon voor het chassis uit de eigen holding, zoals HDS met MAN en VW waardoor de fabrikant een zo goedkoop mogelijk produkt kan leveren.
Eigenlijk zouden alle aanbestedingen in 2 stappen moeten 1e stap chassis keuze ivm optimale rij eigenschappen daarna als 2e keuze van de opbouwer voor de optimale opbouw op het gekozen chassis.
Maar het gaat om een zo goedkoop mogelijk produkt welke aan de gestelde eisen voldoet.
Niet iedere opbouwer is gebonden aan een chassisfabrikant (tauw, gemco). En er zijn er een aantal die wel een relatie hebben, maar niet verplicht zijn om op die chassis' te bouwen (hilton bv)
Als je heel specifieke wensen hebt met bijvoorbeeld betrekking tot de maximale breedte en lengte van een voertuig, dan red je het niet meer met een standaard chassis. De opbouwer gaat dan samen met 1 of meerdere chassisfabrikanten zoeken naar de beste chassis configuratie (versmald chassis en verkort, smallere assen, etc) i.c.m. de opbouw.
De aanbesteding in 2 delen doen, kan zoals ik al zei heel goed uitpakken. Daar twijfel ik niet aan.
Maar dat alle aanbestedingen zo gedaan zouden moeten worden......
Ik ben behoorlijk thuis in aanbestedingsrecht. En het splitsen van 1 product in 2 delen is volgens aanbestedingswetgeving niet toegestaan.
Zolang andere opbouwers niet klagen of kort geding starten, kom je er wel mee weg. Maar als er iemand aan de bel trekt dan verlies je het in de rechtbank. Splitsen zodat je onder het drempelbedrag uitkomt mag gewoon niet.