Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren

Auteur Topic: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren  (gelezen 14586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
De maat is vol: VBV stapt naar de rechter.

De maat is vol voor de VBV. De VBV heeft al verschillende veiligheidsregio’s - waaronder Limburg-Noord - aangesproken over het feit dat zij de wet overtreden door zonder wettelijke steekhoudende argumentatie de opkomsttijden generiek te verhogen. Daar waar de burgers volgens de wet 6-8 minuten moeten wachten op brandweerhulp moeten zij in de toekomst 15 minuten wachten op hulp van de brandweer. De VBV heeft verschillende keren bij de minister van Veiligheid en Justitie erop aangedrongen om tot handhaving over te gaan.

In een brief heeft de minster onlangs de veiligheidsregio Limburg-Noord met klem verzocht het dekkingsplan op orde te brengen en de opkomsttijden te verbeteren. Desondanks heeft de gemeente Roermond besloten om de brandweerkazerne in Swalmen te sluiten en wordt de opkomsttijd van de brandweer in deze kern met 8600 burgers generiek verhoogt tot gemiddeld 15 minuten.

Naast Roermond zijn meer gemeenten in de veiligheidsregio Limburg-Noord voornemens om door het invoeren van deze in feite illegale maatregelen kazernes te sluiten, waaronder de gemeente Peel en Maas. Daar staan de posten in Maasbree en Baarlo voor sluiting op de nominatie. Ook hier is dan sprake van een generieke verhoging van de opkomsttijden en zal het aantal overschrijdingen van de wettelijk vastgelegde opkomsttijden in verschillende woongemeenschappen fors toenemen. Naar het oordeel van de VBV is dat onrechtmatig. Door de sluiting van deze kazernes zal ook de rampenbestrijding onder druk komen te staan. Bij b.v overstromingen zal daar waar de nood het hoogst is langer op assistentie gewacht moeten worden.

Met grote regelmaat zet de VBV zich in om sluiting van brandweerkazernes te voorkomen omdat deze vrijwel altijd de veiligheid van burgers, en in sommige gevallen brandweerpersoneel, ernstig in gevaar kunnen brengen. De VBV respecteert de democratische besluitvorming in de verschillende bestuurslagen van ons land, maar komt in het verweer zodra dat gebeurt op basis van wankele en oneigenlijke argumenten en drogredenen. De ‘casus’ Swalmen draagt allerlei kenmerken om op zijn minst te twijfelen aan de rechtmatigheid van het besluit.

Het uitgangspunt voor onze interventie ligt altijd in een afweging van de aangevoerde argumenten die worden gebruikt om te komen tot een democratisch genomen besluit. Soms zijn deze argumenten en gronden van de verantwoordelijk bestuurders plausibel en overtuigend, hoe bitter deze ook worden ervaren. Echter; steeds vaker zien we dat besluiten tot stand komen zonder een overtuigend, deskundig, vakinhoudelijk correct advies en vinden we voorstellen, adviezen en nota’s die volstrekt haaks staan op wettelijke bepalingen en algemeen geaccepteerde richtlijnen. Ook in de Tweede Kamer zijn regelmatig vragen gesteld over de sluiting van brandweerkazernes, heel recent nog over de voorgenomen sluiting van de post Swalmen.

Doordat een aantal veiligheidsregio’s - waaronder Limburg-Noord - besloten hebben niet meer te wachten op de antwoorden van de minister, neemt de VBV het initiatief door het indienen van bezwaar tegen het besluit tot sluiting van de post Swalmen bij de gemeente Roermond en zullen wij de bestuursrechter vragen om een voorlopige voorziening om het besluit te schorsen. Het uiteindelijke doel is het verkrijgen van een uitspraak van de rechtbank over de rechtmatigheid van het besluit tot sluiting van de post Swalmen en vervolgens de rechtmatigheid van dergelijke besluiten elders in het land.

Wordt vervolgd.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/3252/de-maat-is-vol-vbv-stapt-naar-de-rechter/#.UI7rQfMGxzE.twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gemeentedirecteur vliegt uit de bocht


Naast een burgemeester die brandweervrijwilligers vergelijkt met kalkoenen, een brandweercommandant die vindt dat alle manschappen bij de brandweer in de laagst mogelijke functie moeten worden ingedeeld, heeft nu ook gemeentedirecteur Henk Mensink van de gemeente Peel en Maas (Limburg-Noord) een bijdrage geleverd aan een vreemde vorm van wat in deze gemeente het ‘koesteren’ van vrijwilligers wordt genoemd.

In dagblad ‘De Limburger’ verscheen maandag een artikel over de rechtsgang die de VBV wil gaan volgen in verband met het sluiten van de brandweerpost in Swalmen. In hetzelfde artikel werd ook zijdelings verwezen naar een beroepsprocedure die de VBV voert namens 18 leden tegen het college van de gemeente Peel en Maas. Omdat de kwestie bij de rechter ligt heeft de VBV geen enkele ruchtbaarheid gegeven aan deze zaak en was dat ook niet voornemens te doen.

De VBV is teleurgesteld in de gemeentedirecteur van Peel en Maas. Kennelijk was het artikel voor hem aanleiding de vrijwilligers bij de brandweer geheel onterecht in een kwaad daglicht te zetten door een dag later met een artikel in dezelfde krant een volstrekt eigen interpretatie te geven van het advies van de commissie bezwaarschriften en te stellen dat de vrijwilligers hadden geweigerd in gesprek te gaan over de functie-indeling. De gemeentedirecteur maakt zich volgens de VBV hierdoor schuldig aan het verdraaien van feiten. Hoewel de VBV niet verder inhoudelijk kan reageren op deze kwestie, hebben we wel behoefte het door de gemeentedirecteur geschetste beeld te corrigeren:

Het advies van de commissie bezwaarschriften was kort maar krachtig en luidde letterlijk:

“De bezwaarschriften zijn ontvankelijk omdat ze tijdig zijn ingediend en ook voor het overige aan alle eisen voldoen. De commissie adviseert de bezwaren gegrond te verklaren en bezwaarmakers een proceskostenvergoeding toe te kennen.”

De argumentatie van de directeur dat de vrijwilligers een gesprek geweigerd zouden hebben is ook volledig uit de lucht gegrepen.
Waarvan akte. De rest is aan de rechter.

De VBV adviseert de gemeenteraad dat als controlerend orgaan van de gemeente Peel en Maas heeft aangegeven de brandweervrijwilligers te willen koesteren, om dan in ieder geval er voor te zorgen dat herleidbare beweringen van hun woordvoerder een juiste strekking hebben.

Lees ook:
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20121030_Brandweer_naar_rechter.pdf

http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20121029_Rechtszaak_om_sluiting_kazerne.pdf

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/integriteit/3253/gemeentedirecteur-vliegt-uit-de-bocht/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wet veiligheidsregio's niet voor veiligheidsregio's?


Met het verbale geweld rond de regeringsverklaring en politieke spelletjes op de achtergrond, waant zich de veiligheidsregio Limburg-Noord in een unieke omgeving waar alles kan en mag. De VBV reageert en vraagt zich af of veiligheidsregio's zich wel houden aan de de Wet veiligheidsregio's?

In antwoord op het dwingende verzoek van de regering aan de veiligheidsregio Limburg-Noord om de opkomsttijden te verbeteren en het dekkingsplan op orde te brengen, komt deze regio met een schriftelijke reactie waarin overwegend verhaaltjes staan die prima passen in een sciencefictionboek, maar niet of nauwelijks bijdragen aan de verbetering van de opkomsttijden en het dekkingsplan.

Ook worden in de reactie van de regio nieuwe – zelfbedachte - ‘normen’ en droombeelden aan de minister gepresenteerd. Dezelfde gronden worden opgevoerd om kazernes te kunnen sluiten en duizenden burgers te confronteren met een verhoging van de opkomsttijd met gemiddeld 100%. Buiten het feit dat men de wet overtreed door generiek de opkomsttijden op te hogen, hadden de burgers minstens mogen verwachten dat hen de consequenties van deze verhoging werden medegedeeld.

Hoewel deze maatregelen volledig afwijken van de wettelijke kaders, is er kennelijk niemand die zich bestuurlijk zorgen wil maken om de primaire (brand)veiligheid van de burgers in deze regio. Alhoewel; enkele Kamerleden hebben vragen gesteld aan de minister. Deze vragen hadden betrekking op het dekkingsplan en de sluiting van posten. De antwoorden van de minister zijn buitengewoon teleurstellend en vooral nietszeggend.

Het is teleurstellend te moeten constateren dat de minister zijn eigen verantwoordelijk uit de weg gaat en telkens verwijst naar de verantwoordelijkheden van de gemeenten en regio’s terwijl uit verschillende inspectierondes blijkt dat er van enige opvolging van de aanbevelingen en adviezen in de rapportages naar aanleiding van eerdere onderzoeken, amper sprake is. Integendeel; het bevoegd gezag klaagt steen en been over de ‘administratieve rompslomp’ die ze zelf hebben gecreëerd en in stand houden, ondanks het VBV advies voor een nationaal dekkingsplan. Daarnaast wordt zonder wetenschappelijke analyse beweerd dat de opkomsttijden achterhaald zijn, terwijl tot voor kort vriend en vijand in brandweerland de methodiek en de normen steunden en omarmden. Politieke besluitvorming lijkt hier dan ook de vakinhoud te verdringen, een zorgwekkende ontwikkeling aldus de VBV.

Ronduit verbijsterend is het feit dat de minister de regio Limburg-Noord eerst in een brief nadrukkelijk wijst op het naleven van de wettelijke kaders en vervolgens niet ingrijpt wanneer dezelfde wettelijke kaders daar met voeten worden getreden, zoals dat ondermeer het geval is met de sluiting van posten in kernen met duizenden inwoners. Als ‘doekje voor het bloeden’ stuurt de minister begin 2013 de Inspectie VenJ weer op pad. Volstrekt overbodig, de resultaten daarvan zijn immers voorspelbaar gezien onze verwachting dat de veiligheidsregio niet de intentie hebben iets te willen verbeteren. Tegen de tijd dat de resultaten beschikbaar zijn hebben wederom verschillende kazernes de poorten gesloten, hebben de vrijwilligers een andere, beter gewaardeerde tijdsbesteding gevonden en kunnen de burgers in plaats van gemiddeld 8 minuten, voortaan geduldig en lijdzaam zo’n 15 minuten of nog langer wachten op de brandweer. En de minister? Hij zat erbij en keek ernaar!

De veiligheidsregio Limburg-Noord geeft in haar reactie aan dat de genomen maatregelen ter ‘verbetering’ van de repressieve brandweerzorg zichtbaar worden in de actualisatie van het dekkingsplan. De minister wordt hierover voor het eind van het jaar geïnformeerd.  

De VBV heeft ondertussen al een aardige reeks effecten van het beleid en de voorgestelde ‘verbeteringen’ in de regio verzameld en zal deze straks aan de rechter voorleggen.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/opkomsttijden/3255/wet-veiligheidsregios-niet-voor-veiligheidsregios/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Rechter zet licht op groen voor het sluiten van brandweerkazernes!


De VBV heeft 3 december jongstleden bij de voorzieningenrechter in Roermond haar verzoek om het schorsen van het besluit tot het sluiten van de brandweerkazerne in Swalmen toegelicht. In de rechtszaal, vol met betrokken Brandweer Vrijwilligers, werd het verzoek verdedigd door Ronald Kraan, lid van het dagelijks bestuur van de VBV. De gemeente Roermond werd vertegenwoordigd door de commandant, het hoofd repressie en een jurist.

Met de recente uitspraak van de voorzieningenrechter op het verzoek, staat nu de deur om nog meer brandweerkazernes te sluiten wagenwijd open. Zeker omdat de veiligheidsregio een afwijkende opkomsttijd van maximaal 15 minuten heeft vastgesteld terwijl in Nederland gemiddeld 8 minuten voor woongebouwen als wettelijke norm wordt gehanteerd.

Helaas heeft de rechter vakinhoudelijke, op de veiligheid van brandweermensen en burgers gebaseerde argumenten niet laten meewegen in zijn oordeel. Hierdoor staat hij toe dat de gemeente Roermond de opkomsttijden structureel voor heel Swalmen ophoogt. Kortom; men moet in Swalmen - zonder compenserende maatregelen - langer op brandweerhulp wachten.

Het besluit van de gemeenteraad van Roermond van 25 oktober 2012 om de brandweerkazerne in Swalmen te sluiten is naar het oordeel van de VBV in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Het besluit is onzorgvuldig voorbereid en ondeugdelijk gemotiveerd. Bovendien vormt het besluit een verslechtering van de basisbrandweerzorg en daarmee een bedreiging voor de veiligheid van zowel burgers als brandweerpersoneel. Naar het oordeel van de VBV dient onmiddellijk te worden ingegrepen.

Hoewel de rechter in zijn uitspraak aangeeft dat de sluiting van de kazerne ‘onmiskenbaar feitelijke gevolgen heeft’ is het besluit van de gemeenteraad ‘niet gericht op rechtgevolg’ zoals dat formeel heet. Vrij vertaald betekent dit dat de volgens de rechter sluiting van de kazerne weliswaar nadelige gevolgen voor de burgers en brandweerlieden kán hebben maar dat niet het uitgangspunt was van de gemeenteraad bij de besluitvorming.

De VBV heeft in haar verzoekschrift  en pleitnota duidelijk gemaakt dat de aangevoerde argumenten in het raadsvoorstel niet kloppen en zelfs misleidend kunnen worden genoemd. Immers is tijdens de rechtszaak duidelijk geworden dat de opkomsttijd van de brandweer in Swalmen structureel met zeker 3 minuten zal oplopen terwijl dat niet is vermeld. Evenmin is de gemeente er in geslaagd om aan te geven welke structurele maatregelen de gemeente heeft getroffen op het gebied van b.v. preventie. Eerder, door de gemeente uitgevoerd relevant onderzoek dat wees op het hoge belang van een brandweerkazerne in Swalmen, is zonder dat hier enige aandacht aan is besteed, aan de kant geschoven. Door het opsommen van alleen juridische elementen is de rechter tot zijn oordeel gekomen. Helaas heeft de rechter hierdoor, net als de gemeenteraad vakinhoudelijke, op de veiligheid van de burgers gerichte, argumenten niet mee willen laten wegen in zijn beslissing.

Verbaasd is de VBV ook over de redenering van de rechter dat voor zover bij het nemen van deze beslissing de Wet veiligheidsregio’s en de daarop gebaseerde regelgeving in acht moeten worden genomen, hierin niet een verplichting is opgenomen in nader omschreven omstandigheden een brandweerpost te sluiten dan wel te openen. De rechter gaat hiermee voorbij aan het feit dat volgens de door hem genoemde Wet veiligheidsregio’s en de daarop gebaseerde regelgeving een dekkingplan met een object gebonden risicoanalyse aan ten grondslag dient te liggen. Dit is in de veiligheidsregio Limburg-Noord niet het geval zoals de Inspectie Veiligheid en Justitie eerder heeft geconstateerd.

Volgens de VBV betekent dit tussen de regels door dat een veiligheidsregio ‘vrij spel’ heeft om kazernes te sluiten, ook daar waar dat uit veiligheidsoverwegingen absoluut niet verantwoord is. De minister in Den Haag kan roepen wat hij wil en er nu kennelijk een wet ligt waaraan men niet hoeft te voldoen. En de burger? Die moet gewoon hopen dat er geen brand bij hem of haar uitbreekt en zorgen dat hij goed verzekerd is. Want de brandweer in Swalmen komt pas - als alles mee zit - na 15 minuten.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/sluitingen-brandweerposten/3262/rechter-zet-licht-op-groen-voor-het-sluiten-van-brandweerkazernes/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maatregelen uitruktijden brandweer van tafel

Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft maatregelen van tafel geveegd die de lange uitruktijden van brandweer moeten compenseren.

De brandweer richt zich steeds meer op zaken die branden moeten voorkomen. Maar zulke preventieve maatregelen, zoals het installeren van rookmelders in woningen, zijn volgens de minister niet voldoende.

In veel gevallen lukt het in Noord-Limburg niet om op tijd bij een brand te zijn. De veiligheidsregio heeft het dekkingsplan niet op orde. Ze heeft nog tot de zomer de tijd om dat plan opnieuw te maken. Volgens de minister moet er nog veel gebeuren in de regio om de boel op orde te krijgen. Opstelten zei woensdag tijdens een werkbezoek dat hij de brandweer aan de wettelijke opkomsttijden wil houden. De burgemeesters van Noord-Limburg spraken daar vrijdag over tijdens een overleg.
http://www.l1.nl/nieuws/206496-maatregelen-uitruktijden-brandweer-van-tafel#.USd0JzfCpuM


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Snel duidelijkheid over reorganisatie brandweer’


In het voorjaar van 2015 moet er duidelijkheid zijn over de toekomst en locaties van de brandweerkazernes in Noord- en Midden-Limburg.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
En die duidelijkheid is er enigszins gekomen:

Er worden geen brandweerkazernes in Noord- en Midden-Limburg gesloten.
Wel worden de prestaties en het aantal vrijwilliger voortaan nauwlettender in de gaten gehouden om te bezien of alle posten nog wel bestaansrecht hebben.

Organisatieplan
Daar gaat de voorkeur van de Veiligheidsregio Limburg-Noord en de postcommandanten van de brandweer naar uit. De partijen hebben zich de afgelopen maanden gebogen over de vraag hoe het nieuwe organisatieplan voor de brandweer eruit moet komen te zien. Daarbij was er keuze uit drie opties: kazernes bijbouwen, kazernes sluiten of een ‘status quo-model’.

Van de baan
Een grote meerderheid (niet op de laatste plaats de vrijwilligers) heeft een voorkeur voor het laatstgenoemde model. Dat betekent dat de geopperde sluiting of samenvoeging van kazernes in de gemeenten Peel en Maas, Venlo en Leudal - op de fusie van de posten in Hunsel en Thorn na - van de baan is.

Prestaties ondermaats
Voorlopig althans. Sluiting of fusie van kazernes wordt namelijk niet helemaal uitgesloten. Zijn er niet genoeg vrijwilligers, te weinig uitrukken of zijn de prestaties consequent ondermaats (bijvoorbeeld niet binnen vijf minuten uitrukken na een melding) dan kan het sluiten of samenvoegen van kazernes toch aan de orde zijn. Met dat verschil dat zo’n ingreep veel meer ‘van onderop’ (lees: vanuit de vrijwilligers) moet plaatsvinden.

Brandweerpreventie
De consequentie van de keuze voor een ‘status quo-model’ is dat de brandweer niet voldoet aan de ambitie om in ruim 50 procent van het werkgebied binnen tien minuten op locatie te zijn. In gemeenten als Roerdalen en Nederweert lukt dat nog niet eens in 25 procent van alle gevallen. In die gebieden wil de Veiligheidsregio nog intensiever gaan inzetten op brandweerpreventie en bewustwording bij de mensen die er wonen en/of werken.

Geen bezwaren
Het niet halen van de norm leidt volgens de Veiligheidsregio niet tot bezwaren van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit komt omdat het voornemen om de norm op te rekken naar vijftien minuten uit het plan is gehaald.
Het dekkingsplan ligt morgen voor aan het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio. Als die kan instemmen met het plan, moeten gemeenteraden het beoordelen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.