Vorming van de Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Vorming van de Veiligheidsregio's  (gelezen 77293 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

korsakoff

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 27 oktober 2007, 21:15:52
Dit soort blatende gemeentesecretarissen is voor mij nog een van de sterkste argumenten voor regionalisering. Geleuter over hoe goed gemeenten nadat meer dan 40 mensen door hun eigen onkunde om het leven gekomen zijn, ineens voor hun brandweer en brandweerzorg zijn geweest. Anderen die met volstrekt onnavolgbare logica constateren dat door het opheffen van brandweerposten en verlenging van aanrijdtijden de brandweerzorg verbetert tegen minder kosten, uiteindelijk vinden ze maar een ding vervelend: ze raken weer een beetje macht kwijt.
Integrale afweging van belangen betekent uit de mond van zo'n wicht niks meer of minder dan dat veiligheid niet teveel mag kosten en niet te veel in de weg mag staan wat betreft economische ontwikkelingen. In dat opzicht kun je haar argumentatie lezen als: een regionale brandweer is veel te sterk ten opzichte van een gemeente en krijgt daardoor veel te veel macht/ruimte om het onderwerp veiligheid duidelijk op de agenda te zetten.

Vrijwilligers blijven ook bij een regiobrandweer gewoon bij hun eigen post, houden hun eigen wagens, hun eigen kazerne en hun eigen cultuur. De preventietaken worden door veel gemeenten allang op bovenlokaal niveau ingevuld en dat werkt prima. Duidelijk bewijs dat bovengemeentelijk organiseren (lees regionaliseren) op dat vlak een verbetering heeft opgeleverd.

Daarnaast zorgt de nieuwe wet- en regelgeving rondom brandveiligheid bij bouwen toch al voor een verschuiving van preventietaken naar de club van bouw en wonen bij de gemeente.

Kortom: lekker regionaliseren zodat we te maken krijgen met deskundige leidinggevenden in plaats van zo'n wouwelende gemeentesecretaris die de melk heeft horen klotsen maar werkelijk niet weet waar de tepel hangt!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #101 Gepost op: 1 november 2007, 22:33:56
http://www.bndestem.nl/binnenland/article2094246.ece

Vrijwillige brandweer uit de gratie
door Annemieke Kooper

Donderdag 1 november 2007 - DEN HAAG - In vooral kleine dorpen duurt het in de toekomst veel langer voor de brandweer bij een brand arriveert. Dat is het gevolg van de reorganisatie van de brandweerdiensten die per 1 januari 2010 wordt doorgevoerd.

Die waarschuwing is afkomstig van Cees van Beek, voorzitter van de nieuwe Vakvereniging voor Brandweer Vrijwilligers (VBV). Bij die vereniging zijn inmiddels ruim 4600 vrijwillige brandweerlieden aangesloten.

De reorganisatie houdt in dat de 447 gemeentelijke brandweerkorpsen worden ondergebracht in 25 regionale organisaties. Van Beek verwacht dat dit uitdraait op een drama. "Gemeentelijke korpsen zitten er veel dichter op, maar die worden zo goed als zeker opgeheven. Als je straks in een dorp één keer struikelt in je brandende huis, ben je de klos."

Ook verwacht Van Beek dat vrijwillige brandweerlieden, zo'n tachtig procent van de beroepsgroep, 'massaal zullen afhaken'. "Regionalisering haalt het plezier uit het beroep." Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken wil per 1 januari 2010 een nieuwe Wet op de Veiligheidsregio's invoeren. De brandweer moet dan voldoen aan een serie - nog niet gedefinieerde - kwaliteitseisen. Daarnaast worden de gemeentelijke brandweerkorpsen vervangen door regionale organisaties. Per veiligheidsregio wordt een voorzitter aangesteld. Volgens Ter Horst heeft dat als groot voordeel dat bij een ramp die meerdere gemeenten treft, één persoon knopen kan doorhakken. Haar woordvoerder benadrukt dat gemeenten er ook voor kunnen kiezen kleine kazernes te handhaven.



>>In 2010 worden gemeentelijke brandweerkorpsen vervangen door regionale. De 447 korpsen gaan op in 25 grotere. Vrijwillige brandweer 'zal afhaken'.


Jacco

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Al aangemeld op Brandweervrijwilligers.nl?
    • Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers
Reactie #102 Gepost op: 4 november 2007, 09:12:46
Na het stukje van Korsakoff moet ik toch wel even reageren.

Gemeenten hebben de laatste tijd veel geïnvesteerd (zowel in financiële zin als tijd en energie) in een betere brandweer en rampenbestrijding. Dat moest ook gebeuren, want er was achterstallig onderhoud. Nu bijna de inhaalslag is afgerond, wordt de enigzins zorgvuldig opgebouwde organisatie uitbesteed en kan een gemeenteraad niet anders de conclusie trekken dat zij voortaan alleen nog gaan over de stoeptegels en lantarenpalen. Uiteraard is dit misschien wat plat geformuleerd, maar speelt wel degelijk mee.

Vrijwillige korpsen in veiligheidsregio's zullen inderdaad het eerste jaar hun voertuigen behouden en hun eigen indentiteit. Het is naief om te denken dat er daarna niets veranderd. Standaardisatie en uniformiteit zijn belangrijk, dus worden veel zaken eventjes doorgevoerd.

De leidinggevende van zo'n organisatie ziet een organisatie waarop hij denkt te kunnen bouwen (beroeps) en een gedeelte dat vrijwillig opkomt, dus zonder gegarandeerde opkomst. Er zal dus snel hierin een oplossing worden gevonden en wordt een rooster verplicht gesteld. Ook het aanname beleid zal veranderen en zo zijn er nog steeds meer zaken die langzamerhand gaan veranderen.

Het behoud van de kazerne en voertuigen is ook een leuke discussie. In onze regio (Rotterdam-Rijnmond) gaat gereden worden per 1 januari op wie er het eerste kan komen wordt geallarmeerd. Sommige kazernes staan hierdoor te dicht op elkaar en kunnen elkaar dus overlappen.

Bijzondere voertuigen (dus geen TS) worden opnieuw ingedeeld en teruggeplaatst in de regio. Voor de HV's betekend dit dat wij van de 15 voertuigen naar zo'n 11 zullen gaan. Een post die een HV heeft, hoeft na de indeling niet weer een HV te krijgen. Sommige kazernes zijn nu juist uitgerust en ingericht op die bijzondere taak, die hun waarschijnlijk gaat worden ontnomen.

Ik persoonlijk ben voor standaardisatie en uniformiteit. Alle brandweerlieden in Nederland in het zelfde pak en met dezelfde spullen en middelen. In Rotterdam bijvoorbeeld hebben wij zwarte helmen, terwijl de rest van Nederland met witte rondloopt. Het op grote schaal inkopen van bepaalde zaken (auto's, kleding, gereedschap, enz) kan een voordeel opleveren, hetgeen zeker benut moet worden (gemeenschapsgeld). Taken van de koude kant kunnen uiteraard beter in één organisatie worden gebracht en op een zo hoog mogelijk niveau. Een afdeling als P&O moet niet door ieder korps of district worden uitgevoerd, maar op regionaal of landelijk niveau. Bij voorkeur ook de afdeling preventie (dat voorkomt verschillen bij controles in de grensstreken tussen gemeenten, die door de regionalisering zullen worden verkleind).

Met dit in het achterhoofd en kijkend naar de VRR dan moet ik helaas tot de conclusie komen dat er geen effiiciency is bereikt. Het aantal FTE's in de koude kant is alleen maar toegenomen. En dat vind ik raar en zonde van het (gemeenschaps)geld. Volgens de afdeling voorlichting bestaat de regio op dit moment uit 1.000 vrijwilligers en 700 beroeps, waarvan er 400 werkzaam zijn in de koude kant van de brandweer.

Bezint dus eer gij aan regionaliseren begint!
Heb jij je al aangemeld op http://www.brandweervrijwilligers.nl?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #103 Gepost op: 5 november 2007, 20:32:37
Met dit in het achterhoofd en kijkend naar de VRR dan moet ik helaas tot de conclusie komen dat er geen effiiciency is bereikt. Het aantal FTE's in de koude kant is alleen maar toegenomen. En dat vind ik raar en zonde van het (gemeenschaps)geld. Volgens de afdeling voorlichting bestaat de regio op dit moment uit 1.000 vrijwilligers en 700 beroeps, waarvan er 400 werkzaam zijn in de koude kant van de brandweer.

Bezint dus eer gij aan regionaliseren begint!

Om even op dat laatste stukje in te gaan...

Is dat niet een scheve vergelijking? Naast de regionalisering, is er ook steeds meer aandacht voor de koude kant van het brandweerwerk. Dit onder ander veroorzaakt door rampen als die in Enschede, Volendam en Schiphol. Ik denk dat vanuit die ontwikkeling meer mensen voor de koude kant worden aangetrokken, en dat dit niet een gevolg van de regionalisering is. Ik durf te stellen dat er misschien nog wel meer mensen bij de koude kant werkzaam zouden zijn dan nu het geval is, als er geen regionalisering plaats zou vinden.


"Bezint eer gij met regionalisering begint" ben ik het helemaal mee eens. Ik heb meerdere gevallen gehoord waarbij speciale voertuigen naar een andere kazerne gaan, omdat dat voertuig dan centraler staat. Alleen wordt er dan geen rekening mee gehouden waar het voertuig het meest wordt ingezet en hoe snel het voertuig bemand kan worden. Een korps (of post) ingericht op twee tassen en twee bijzondere voertuigen zal eerder een bijzonder voertuig kunnen bemannen dan een korps dat is ingericht op één tas.

Rare ontwikkelingen af en toe...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #104 Gepost op: 23 november 2007, 15:46:29
http://www.pzc.nl/zeeland/algemeen/article2198011.ece

Rijk stimuleert fusie brandweer
door Ernst Jan Rozendaal

Donderdag 22 november 2007 - DEN HAAG - Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) wil vaart zetten achter de vorming van één brandweerorganisatie in Zeeland. Ze wil met elke veiligheidsregio in Nederland een overeenkomst tekenen waarin wordt afgesproken dat de brandweer volledig wordt geregionaliseerd.
 
Dat betekent dat op 1 januari 2009 de brandweerorganisatie in Zeeland centraal moet worden geleid, al het personeel in regionale dienst moet zijn en het beheer en de inkoop in één hand liggen. Als Zeeland een dergelijke afspraak met het Rijk niet maakt, loopt de provincie 1,1 tot 1,9 miljoen euro mis.

In het regeerakkoord is afgesproken de regionalisering van de brandweer niet af te dwingen. Ter Horst zet nu wel een stok achter de deur. Ze acht de vorming van een regionale brandweer essentieel om een slagvaardige en adequate rampenbestrijding te kunnen garanderen.

Zo denken niet alle Zeeuwse gemeenten erover. In april besloten de dertien gemeenten voorlopig niet over te gaan tot de vorming van één brandweerorganisatie. Vooral Middelburg en Vlissingen stribbelen tegen. "Wij zijn geen voorstander van samenvoeging, wel van samenwerking", verklaart de Middelburgse burgemeester Schouwenaar. Dat de veiligheidsregio zo een bak geld dreigt mis te lopen, maakt op hem geen indruk. Schouwenaar denkt dat een regionale brandweerorganisatie duurder is, dus zou het geld van Ter Horst alleen maar een compensatie zijn van gestegen kosten.

Ook burgemeester Lonink, voorzitter van de veiligheidsregio Zeeland, vindt dan een 'schamele anderhalf miljoen euro' niet de reden mag zijn de brandweer toch te regionaliseren. "Je moet principieel besluiten of je dat wel of niet wilt." Als burgemeester van Terneuzen is hij voorstander van één regionale brandweer, maar als voorzitter van de veiligheidsregio kiest hij zijn woorden zorgvuldig. "Sommigen vinden dit voorstel van de minister pure chantage, ik denk dat het een kans is. Maar dan moeten we er wel met dertien gemeenten als eenheid instappen."

Wil Zeeland het extra geld van Ter Horst dan moet uiterlijk 1 juli met haar een contract worden getekend over de vorming van één Zeeuwse brandweer.

Lonink verwacht dat de Zeeuwse burgemeesters in januari een besluit nemen, op basis van recente onderzoeken naar de kwaliteit van de afzonderlijke korpsen.



>>Minister Ter Horst beloont veiligheidsregio's die één brandweer vormen met 1,1 tot 1,9 miljoen euro, maar de Zeeuwse gemeenten zijn het nog niet eens.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 1 december 2007, 10:22:25
De Veiligheidsregio: óók als iedere seconde telt
  
TILBURG, 30 november 2007  
  
Om de samenwerking tussen de hulpdiensten en de gemeenten te verbeteren, zijn in 2005 zogenaamde Veiligheidsregio’s opgericht. Tot nog toe heeft de Veiligheidsregio Midden- en West Brabant vooral achter de schermen gewerkt, maar de eerste vruchten van de samenwerking zijn inmiddels zo rijp dat de burger ze kan gaan plukken.

 “We zijn er voor de burger. Die moet op ons kunnen rekenen als de nood aan de man is. Niet alleen in rampensituaties, maar ook daarbuiten”. Ruud Vreeman (burgemeester van Tilburg en voorzitter Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant) laat er geen misverstanden over bestaan. “Natuurlijk zijn de Veiligheidsregio’s indertijd door de minister opgericht voor de samenwerking bij rampen en crises. Daar is de nieuwe wet, die in conceptvorm gereed is, ook op gericht. Maar wij willen méér. We hebben elkaar in de afgelopen jaren beter leren kennen. Ik ben nu 10 jaar burgemeester en heb gemerkt dat er in die periode veel meer vanzelfsprekendheid is gekomen in de samenwerking tussen brandweer, politie en medische hulpverlening – zowel onderling als in de contacten met de gemeenten. We weten elkaar steeds beter en sneller te vinden. Ik vind het leuk en interessant dat we daardoor in staat zijn met elkaar slimme, concrete oplossingen te vinden voor praktische vraagstukken, zoals de schaarste van ambulances.”

Jan Wassenaar (lid Veiligheidsdirectie Midden- en West-Brabant) maakt het concreet: “Binnen de Veiligheidsdirectie is besloten dat in de loop van 2008 alle politieauto’s in Midden- en West-Brabant worden voorzien van een zogenaamde AED – een automatische externe defibrillator, voor de behandeling van een hartstilstand. Er zijn nu eenmaal meer politieauto’s dan ambulances op straat. Juist in situaties dat elke seconde telt, kan deze oplossing het verschil betekenen tussen leven en dood. Uit onderzoek is gebleken dat bijvoorbeeld in Baarle-Nassau, waar sinds september 2005 leden van de vrijwillige brandweer met soortelijke apparatuur werken, door de snelle inzet écht levens zijn gered.”

De vraag of politiemensen wel voldoende in staat zijn vakkundig met dergelijke apparatuur om te gaan, beantwoordt Jan Wassenaar met een glimlach: “Die televisiereclame van een verzekeringsmaatschappij, ja… Leuke spot, maar in het echt volstrekt onmogelijk. De moderne apparatuur is zo beveiligd dat die niet eens werkt als er nog sprake is van een hartslag. De burger kan volstrekt gerust zijn: dit apparaat kan alleen maar levens rédden. En bovendien: er is altijd ambulancepersoneel beschikbaar. Als de politie bij een melding als eerste ter plaatse is, gaat zij al aan de slag met de hulpverlening, maar kan ze via de portofoon continu overleggen met de verpleegkundige in de aanrijdende ambulances. Zodra deze ter plaatse zijn, nemen zij de medische hulpverlening over. De politie assisteert eventueel nog en zorgt ervoor dat het medische personeel haar werk veilig kan doen. Pas als het slachtoffer stabiel is, pakt de politie haar volledige politietaak weer op.”

 “Uiteraard is het essentieel dat de politie op de hoogte wordt gesteld van alle 112-meldingen, waarbij sprake is van een reanimatie”, vervolgt Jan Wassenaar. “Dat levert nog wel eens discussie op, omdat in de huidige richtlijnen staat dat de medische specialist in de meldkamer zelf de inschatting moet maken of de politie wel of niet op de hoogte wordt gesteld. Privacywetgeving speelt daarbij onder meer een rol. Binnen de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant vinden wij het echter onacceptabel dat de ruim 90% van de mensen, die niets voor de politie te verbergen heeft letterlijk het slachtoffer zou worden van de enkeling, die geen politie ter plaatse wil hebben. Er zijn voorbeelden te over, die aantonen hoe belangrijk het is dat de politie direct wordt gealarmeerd. Onlangs werd 112 gebeld, omdat iemand in zijn woning onwel was geworden. Op grond van de richtlijn werden wel twee ambulances gestuurd, maar werd de politie niet gealarmeerd. Toen de ambulance arriveerde, was de onwel geworden man inmiddels buiten bewustzijn en was de politie alsnog nodig om de voordeur te forceren. Zo gaan kostbare minuten verloren. En natuurlijk komen er direct ambulances in actie als een winkelende vrouw in een warenhuis onwel wordt. Maar de kans is niet denkbeeldig dat juist op dat moment een politie-eenheid in de buurt aanwezig is om een aangehouden winkeldief mee naar het bureau te nemen. Door de inzet van die politiemensen kunnen dan kostbare minuten gewonnen worden.  Persoonlijk geloof ik er ook niet zo in dat dit privacyprobleem voor de slachtoffers zélf echt vaak aan de orde is. Als twee criminelen ruzie hebben en de een de ander mishandelt, willen ze er misschien liever geen politie bij. Maar dan is het in het belang van de veiligheid van verpleegkundigen weer volstrekt onwenselijk wanneer in een dergelijke situatie geen politieassistentie aanwezig zou zijn.”

Ruud Vreeman maakt duidelijk dat dit initiatief slechts één voorbeeld is van vele ambities in de samenwerking. “We zijn in Nederland één van de voorlopers als het gaat om de zogenaamde geïntegreerde meldkamer. We werken toe naar een systeem, waarin de medewerkers van de GMK, die de 112-meldingen aannemen, voor alle disciplines werken – dus niet óf voor de politie, óf voor de brandweer, maar voor allebei.”

Maar er zijn nog veel meer praktische voordelen van intensievere samenwerking denkbaar. Ruud Vreeman: “Steeds vaker klinkt de roep om “meer rood op straat”: ook de brandweer wil meer naar de mensen toe. Als de brandweer mensen bezoekt in het kader van brandveiligheid van hun woning en kijkt naar de aanwezigheid van rookmelders, kan hij toch net zo goed ook eens kritisch naar het hang- en sluitwerk kijken en verwijzen naar het Politiekeurmerk Veilig Wonen? Binnen de Veiligheidsregio liggen nog prachtige uitdagingen in het verschiet.”
 

Auteur: Unit Communicatie

www.politiemwb.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #106 Gepost op: 21 december 2007, 16:29:37
Afspraken over kwaliteit rampenbestrijding in veiligheidsregio Haaglanden
20 december 2007

De veiligheidsregio Haaglanden krijgt de komende twee jaar 1,6 miljoen euro extra van minister Ter Horst om een versnelling aan te brengen in het verbeteren en regionaal organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing. De brandweer in de negen betrokken gemeenten wordt gezamenlijk, regionaal georganiseerd.

Dit staat in het convenant dat het bestuur van de veiligheidsregio Haaglanden[1] heeft afgesloten met minister Ter Horst. Het is het tweede convenant dat Ter Horst met een regio heeft afgesloten. De minister hoopt ook snel met de andere veiligheidsregio's afspraken te maken over het verbeteren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Zij heeft daar extra geld voor beschikbaar; het bedrag varieert per regio van 1,1 tot 1,9 miljoen euro voor de komende twee jaar.

Eerder gaf Ter Horst de organisatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing in Nederland het rapportcijfer 6-min. Door afspraken met de veiligheidsregio's te maken wil zij dit niveau binnen twee jaar omhoog krijgen naar een 7-plus.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #107 Gepost op: 8 januari 2008, 20:26:54
http://www.brandveilig.com/index.asp?Deel=Artikel&verhaal=ja&kenmerk=215&producten=nee

Minister Ter Horst streeft naar regionalisering van brandweer
Minister Ter Horst streeft naar regionalisering van brandweer, politie en geneeskundige zorg bij crisis- en rampenbestrijding. Ze wil dat de organisatie daarvan eind 2009 op orde is.
8-1-2008

http://www.brandveilig.com/uploadmap/215brandweer_regios.jpg
Brandweer regio's 2007 (bron: rivm)


Nederland is verdeeld in 25 veiligheidsregio's. De indeling van de veiligheidsregio's komt overeen met de politieregio's. In elke regio bundelen gemeenten, brandweer, GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) en politie de krachten.

De wet betreffende de invoer van veiligheidsregio`s moet nog door de Tweede Kamer worden goedgekeurd, maar Ter Horst wil alvast regio`s faciliteren waarin voornoemde diensten willen samenwerken.

Ter Horst stimuleert de samenwerking door bijvoorbeeld Haaglanden en Limburg-Zuid na het ondertekenen van het convenant 1,6 miljoen euro te bieden. Dat kwam haar op kritiek te staan van burgemeester Aalderink van Bronckhorst. Ter Horst vindt het geen oneigenlijke handelswijze. Tevens sprak ze met de betreffende gemeenten af dat de huidige 6 die rampen- en crisisbestrijding scoort, moet veranderen in een 7.

Vrijwillige brandweerlieden menen dat regionalisering van de brandweer de band van vrijwilligers met hun eigen brandweerkorps uitholt. 80% van de totale brandweer in Nederland bestaat uit vrijwilligers. Ter Horst voorziet dat er ten behoeve van de regionalisering geen kazernes gesloten hoeven te worden, zodat vrijwilligers op hun vertrouwde kazerne kunnen blijven werken. Voorts wil de minister wettelijk vastleggen dat de brandweer binnen acht minuten na melding ter plaatse moet zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #108 Gepost op: 12 januari 2008, 18:33:43
http://www.ad.nl/denhaag/westland/article1958812.ece?nscategory=autoSectie

Van der Tak: ’Brandweervrijwilliger worden is burgerplicht’

WESTLAND - Vrijwilliger worden van de brandweer zou een burgerplicht kunnen zijn. Zeker in de gemeente Westland met zijn sterke sociale saamhorigheid, zou een dergelijke ‘plicht’ de moeite waard zijn van het uitproberen.
Die suggestie doet burgemeester Van der Tak van Westland. Het zou zijns inziens een oplossing kunnen zijn voor het afnemende aantal vrijwillige brandweerlieden. Westland heeft de meeste vrijwilligers van het stadsgewest maar met name overdag is er een tekort een snel beschikbare oproepkrachten. Een probleem dat zich overal in den lande voordoet.

Bij de discussie over het vormen van een Haaglandenkorps vanaf 2009- zijn de vrijwilligers voor Westland een belangrijk discussiepunt. Binnenkort start in de gemeente een nieuwe wervingscampagne. In het overleg met de acht andere gemeenten in Haaglanden is niet eerder gesproken over burgerplicht. Van der Tak: „Maar ik wil wel het voortouw nemen en proberen daar op een of andere manier verder mee te komen.’’ Gezien de animo voor sms-alert ziet hij in zijn gemeente goede kansen.

De Westlandse politiek heeft zich neergelegd dat de eigen brandweer over elf maanden opgaat in de Regionale Brandweer Haaglanden. Wie niet meedoet, staat buitenspel. Naast zorgen over de vrijwilligheid, is men ook bevreesd duurder uit te zijn en voor het eigen materieel.

Van der Tak deelt die zorg; „Het kan niet zo zijn dat ons redvoertuig dat we in november hebben aangeschaft, op 1 januari 2009 naar een andere gemeente gaat, omdat die zo’n brandweerwagen ontbeert.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #109 Gepost op: 14 januari 2008, 16:43:59
??? ;)

http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EkppFpEpVyGhscwNKW.php

Bert Middel: plannen provinciale brandweer veroorzaken onrust
 
(tekst: weblog van Bert Middel, burgemeester Smallingerland)

Bij nacht en ontij (11-01-2008 16:05)

Om onze gemeente een beetje redelijk te laten functioneren, heb je medewerkers nodig. Ambtenaren dus. Dat zijn, anders dan wel eens wordt gesuggereerd, meestal hardwerkende mensen. Wij hebben ongeveer vierhonderd formatieplaatsen, waarvan een kleine helft in 'de buitendienst'. Dat zijn dus de mensen die onze gemeente schoon en netjes houden, die het huisvuil inzamelen en vervoeren.
Met ons personeelsbestand zitten wij lager dan vergelijkbare gemeenten. Dat leidt wel eens tot capaciteitsproblemen, maar het bespaart aan de andere kant een hoop geld. Smallingerland is dan ook voor zijn burgers een gemeente met relatief lage lasten. We willen voorzichtig omgaan met belastinggeld.

Vrijwilligers
Naast onze vaste mensen kennen wij nog een kleine vijftig onmisbare 'vrijwilligers'. Enkelen van hen werken ook 'vast' bij de gemeente, maar doen hun vrijwillige taken ernaast. Ik doel daarmee op onze gemeentelijke brandweer.
Deze brandweer neemt een heel bijzondere plaats in. In een wisseldienst van vijf ploegen staan de mannen en vrouwen van de brandweer dag en nacht paraat om waar nodig hulp te verlenen. Binnen vijf tot zes minuten na een alarmering zijn ze al onderweg, wat ik nog steeds een prestatie van jewelste vind. Want ze werken overdag ergens anders en buiten werktijd zijn ze meestal gewoon thuis. En dan toch zo snel uitgerukt. Het afgelopen jaar meer dan driehonderd keer, waarvan maar liefst de helft vanwege een vals alarm. En dan toch altijd scherp blijven.

Brandweerlieden zijn bijzondere mensen, die we met ons allen moeten koesteren. Ze zijn bereid een zeer groot deel van hun vrije tijd op te offeren aan de gemeenschap. Ze moeten veel oefenen, ze ondergaan een intensief en permanent opleidingsprogramma en ze zijn zeer stressbestendig. De meesten van hen blijven tientallen jaren bij de brandweer, totdat het vanwege de leeftijd echt niet meer kan.
Voor velen is het: eenmaal bij de brandweer, altijd bij de brandweer. Bij nacht en ontij er op uit, altijd risico's lopen, vreselijke dingen moeten meemaken en er toch altijd weer op tijd zijn. En dat allemaal als vrijwilligerswerk, tegen een schamele onkostenvergoeding. Wel moet gezegd worden dat onze brandweerspullen (auto's, kranen, spuiten, enzovoort) prima zijn. Van onze brandweerlieden zijn er maar zes 'beroeps', onder wie de commandant en twee officieren.

Intussen worden op andere plaatsen, in het bijzonder door de regering en ook binnen Friesland, wilde plannen rond de brandweer gesmeed. Er wordt gesproken over een provinciale brandweer en over de noodzaak van een volledige beroepsbrandweer. Ik vind dat niks. Een provinciale brandweer is een brandweer-op-afstand en daar zitten we hier niet op te wachten. Een volledige beroepsbrandweer is onbetaalbaar. Over het hoofd wordt gezien dat juist een grotendeels vrijwillige brandweer een sterke binding tussen het brandweerkorps en de gemeente garandeert. De snode plannen halen het waarschijnlijk niet, maar veroorzaken wel onrust. Ze dragen evenmin bij aan de motivatie van onze eigen mannen en vrouwen.
Samenwerking tussen verschillende brandweerkorpsen is belangrijk. Wij werken nu al samen met de korpsen van Opsterland en Tytjerksteradiel. We gaan daarmee in de toekomst verder. Misschien komt er ooit een korps voor een grotere regio Drachten, maar een provinciale brandweer hebben we hier echt niet nodig. Laat staan een landelijk aangestuurde brandweer.

 
Datum: Maandag, 14 Januari 2008