Vorming van de Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Vorming van de Veiligheidsregio's  (gelezen 77273 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #130 Gepost op: 7 juni 2008, 00:49:11
http://www.assen.nu/?n_id=57453&s_id=466

Drentse burgemeesters willen veiligheidsregio
vrijdag 6 juni 18:30
ASSEN - De Drentse burgemeesters hebben in de algemene besturen van de Regionale Brandweer Drenthe (RBD) en van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) unaniem besloten om tot vorming van de Veiligheidsregio over te gaan. Gemeenteraden moeten nog hun goedkeuring geven.
De verwachting is dat de gemeenten deze zomer een definitief besluit over de vorming van de Veiligheidsregio Drenthe nemen zodat de Veiligheidsregio per 1 januari 2009 van start kan gaan. Sicko Heldoorn, voorzitter van de RBD en GHOR en burgemeester van Assen is ingenomen met het besluit. ‘We hebben een belangrijke stap gezet in het gezamenlijk versterken van de regionale veiligheid in Drenthe‘, zegt hij. ‘De plannen voor de Veiligheidsregio Drenthe in combinatie met een Hulpverleningsdienst Drenthe zijn nu doorgestuurd naar de Drentse gemeenten met het verzoek om in te stemmen met de vorming van de Veiligheidsregio.‘
De twee huidige samenwerkingsverbanden RBD en GHOR gaan op in de Veiligheidsregio Drenthe, waarbij hun uitvoeringsorganisaties samengaan in de Hulpverleningsdienst Drenthe. Door deze operatie wordt de veiligheidsaanpak op Drentse regionale schaal effectiever. Het bestuurlijk overleg wordt verminderd en de coördinatie tussen veiligheidspartners zoals de politie, gemeenten, waterschappen en Defensie wordt versterkt. ‘Inwoners van Drenthe moeten eigenlijk niets van de Veiligheidsregio Drenthe merken‘, vindt Heldoorn. ‘We proberen om met elkaar in de veiligheidsregio rampen en incidenten zo veel mogelijk te voorkomen, maar die zijn natuurlijk niet helemaal uit te sluiten. Als zich dan een ramp voordoet, is het belangrijk dat er goed en gecoördineerd wordt opgetreden. Daar zullen we ook in Drenthe in moeten blijven investeren. De Veiligheidsregio Drenthe en Hulpverleningsdienst Drenthe zijn daarin belangrijke schakels.‘ Met het inrichten van de Veiligheidsregio Drenthe wordt het beleid van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gevolgd. Heldoorn: ‘Aan de wens van de minister van BZK om de gemeentelijke brandweer te regionaliseren komt Drenthe op dit moment niet tegemoet. Dat blijft gemeentelijk, maar het streven is wel om de onderlinge samenwerking te versterken. De Hulpverleningsdienst Drenthe willen we zodanig inrichten dat het gemakkelijker wordt om een aantal specifieke taken in opdracht van de gemeenten uit te voeren.‘


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #131 Gepost op: 16 juni 2008, 13:12:47
Inhoud pagina: Meer Duits/Nederlandse samenwerking bij rampenbeheersing en politie
13 juni 2008

De bestaande grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van rampenbeheersing en samenwerking van politiekorpsen tussen Nederland en Duitsland dient verder geoptimaliseerd te worden. Dit maakten minister Ter Horst (BZK) en haar ambtsgenoot Wolf van de deelstaatregering Noordrijn-Westfalen donderdag 12 juni 2008 in Münster bekend na een gemeenschappelijk overleg over grensoverschrijdende samenwerking. Zij woonden daar een gezamenlijke oefening bij van brandweerkorpsen uit Regio Twente en het Duitse Noordrijn-Westfalen. De oefening had plaats in de modernste oefenhal van Europa: bij het opleidings- en technisch instituut voor de brandweer in Noordrijn-Westfalen.

De bevolking - zowel in Nederland als in Noordrijn-Westfalen - plukt aldus de beide ministers nu reeds de vruchten van de goede samenwerking tussen overheden en instituties van beide buurlanden. Het meest recente voorbeeld daarvan deed zich voor op 30 mei jl., toen na een ongeluk met een vrachtwagen op de A40 bij Straelen een grote uitslaande brand uitbrak. Het brandweerkorps van Venlo wist de Duitse brandweerkorpsen ter plekke met succes te ondersteunen.

Minister Ter Horst en minister Wolf met vertegenwoordigers van de brandweerkorpsen regio Twente en het Duitse Noordrijn-Westfalen (23 Kb)
Tijdens het gemeenschappelijke overleg van de beide ministers in Münster ging het om het belichten van verdere verbeteringsmogelijkheden voor grensoverschrijdende samenwerking. In het bijzonder is gesproken over de samenwerking op gemeentelijk en regionaal niveau alsmede over de samenwerking tussen politiekorpsen en over gemeenschappelijk crisismanagement. Een strikte scheiding tussen de politieactiviteiten aan Nederlandse en Duitse zijde van de grens komt de veiligheid in beide landen, aldus de gedeelde opvatting van de ministers, niet ten goede. Gezien het feit dat het Euregionale Politie-Informatie-Coöperatie-Centrum (EPICC) in Heerlen zijn nut heeft bewezen, vindt momenteel onderzoek plaats naar een verdere verbreding van het bestaande centrum naar een gemeenschappelijk bovenregionaal centrum voor de uitwisseling van politiegegevens in de landendriehoek België, Nederland en Noordrijn-Westfalen.

Evenals criminaliteit houden ook rampen geen rekening met nationale grenzen. Sinds lang is de hulp die de brandweerkorpsen aan weerszijden van de grens elkaar over en weer bieden een vast gegeven in de dagelijkse werkelijkheid van het grensgebied. Om in geval van bijzonder ernstige en complexe situaties snel gemeenschappelijk te kunnen opereren zijn `korte lijnen voor bijstandsverzoeken' bij rampen overeengekomen. Verder is afgesproken gegevens ten aanzien van potentiële risico's en de organisatie van de rampenbeheersing aan weerszijden van de grens uit te wisselen. Om in de toekomst de wederzijdse erkenning van opleidingen en diploma's met betrekking tot brandweer en rampenbeheersing te kunnen waarborgen, wordt bovendien naar samenwerking gestreefd tussen de centrale opleidings- en bijscholingsinstellingen in Nederland en het opleidings- en technisch instituut voor de brandweer in Noordrijn-Westfalen.

De ministers Ter Horst en Wolf zijn het erover eens, dat er op het gebied van rampenbeheersing geen op zichzelf staand Europees rampenbestrijdingsteam moet komen. Elke lidstaat dient zelf voor de veiligheid en bescherming van zijn burgers zorg te dragen, een vanzelfsprekendheid voor Nederland en Noordrijn-Westfalen. Indien de eigen capaciteit in geval van een ramp onvoldoende blijkt te zijn, dan is volgens hen bilaterale hulp en ondersteuning beter dan een Europees rampenbestrijdingsteam. Dat blijkt nu reeds uit de succesvolle grensoverschrijdende samenwerking tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen. Nederland heeft deze opvatting inmiddels al rechtstreeks aan de EU kenbaar gemaakt. In Duitsland heeft de Bondsraad op initiatief van Noordrijn-Westfalen een dienovereenkomstig besluit geaccordeerd.

`Wij zijn ons van onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de bevolking - in het bijzonder in de grensregio - bewust. Daarom zullen wij de samenwerking als buurlanden in het belang van onze burgers intensief verder ontwikkelen en ons gesprek binnen afzienbare tijd voortzetten', benadrukten de beide ministers aan het eind van hun gesprek. Naar boven

---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #132 Gepost op: 18 juni 2008, 17:57:01
Rampenoefening in Veiligheidsregio Noord- en Midden Limburg
Binnenkort rampenoefening in Veiligheidsregio Noord- en Midden Limburg

Op een nog onbekende datum ergens tussen vandaag en vrijdag 11 juli 2008 zullen de hulpverleningsdiensten (politie, brandweer en de geneeskundige hulpverlening) en gemeenten van de Veiligheidsregio Noord- en Midden Limburg een rampenoefening houden. De oefening moet een verrassing zijn voor de hulpverleners en hun bestuurders; daarom blijft de precieze datum tot het laatste moment geheim. Over de plaats van de nagespeelde ramp is alleen bekend dat het incident in één van gemeenten Bergen, Echt-Susteren, Venlo of Weert zal plaatsvinden.

Nieuwsbank


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #133 Gepost op: 19 juni 2008, 08:44:48
'Vrijwillige brandweer Zeeland monddood'
donderdag 19 juni 2008 | 07:22

MIDDELBURG - Vrijwillige brandweerlieden in Zeeland worden monddood gemaakt.

Ze staan altijd klaar om branden te blussen en mensen uit auto's te bevrijden, maar als er beslissingen over hun organisatie worden genomen, wordt hen niets gevraagd.

Vice-voorzitter Ruud van Vliet van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) uitte zich gisteren in niet mis te verstane bewoordingen over de positie van de vrijwilligers. Aanleiding is de voorgenomen regionalisering van de brandweer: Zeeuwse burgemeesters besluiten vandaag of de plaatselijke brandweerkorpsen worden ondergebracht in één regionale brandweer. Van Vliet: ,,Het gaat over circa twaalfhonderd Zeeuwse vrijwilligers, verdeeld over meer dan zestig brandweerposten. Zij worden erbuiten gehouden! Dat is toch niet meer van deze tijd.'' De VBV vindt dat de regionalisering niet mag leiden tot sluiting van kazernes. Ook de geplande sluiting van 's-Heer Arendskerke moet volgens de VBV van tafel.

Bron PZC


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #134 Gepost op: 9 juli 2008, 14:57:44
Ondertekening convenanten veiligheidsregio's

Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) maakt afspraken met negen veiligheidsregio's over de kwaliteit van de rampenbestrijding. De afspraken staan in convenanten die op 9 juli in Utrecht ondertekend worden met de regio's Hollands Midden, Brabant-Noord, Kennemerland, Flevoland, Zeeland, Utrecht, Zuidoost-Brabant en Fryslân. Ook maakt zij afspraken met de regio Amsterdam-Amstelland. Door de afspraken wordt het verbeteren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing en het regionaal organiseren van de brandweer versneld aangepakt.

Nieuwsbank


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #135 Gepost op: 10 juli 2008, 18:38:00
Gemeente Loenen aan de Vecht


Groen licht voor regionalisering brandweer


In de vergadering van het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht van 9 juli 2008 is het besluit genomen om de regionalisering van de brandweer in de regio Utrecht in gang te zetten. Dit besluit markeert een van de belangrijkste veranderingen in de organisatie van de Utrechtse brandweerzorg van de laatste decennia.

In het brandweerveld wordt al jaren hard gewerkt om de kwaliteit van de brandweerzorg te verbeteren. De toenemende complexiteit van grootschalige incidenten, gecombineerd met tendensen in bestuur en samenleving, vraagt om een slagvaardige en efficiënt georganiseerde brandweerzorg. De huidige organisatie van gemeentelijke brandweer­ korpsen biedt daarvoor niet de meest optimale voorwaarden en mogelijkheden. Op 28 november vorig jaar heeft het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht daarom een voorgenomen besluit genomen de brandweer te regionaliseren. Dit besluit is in de bestuursvergadering van 9 juli bekrachtigd.

Bij regionalisering van de brandweer binnen de Veiligheidsregio Utrecht fuseren Utrechtse gemeentelijke brandweerkorpsen en de regionale brandweer tot één brandweerorganisatie, de Brandweer Utrechts Land. Deze maakt samen met het Bureau gemeentelijke crisisbeheersing - de gemeentelijke kolom - en de Geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen deel uit van de Veiligheidsregio Utrecht. De samenwerking met de Politie Utrecht is middels een afzonderlijk convenant geregeld.

De afgelopen maanden zijn de brandweerkorpsen en de gemeenten uitgebreid geïnformeerd over het regionaliseringvoorstel. Het voorgenomen besluit om te regionaliseren is daarnaast voor instemming aan de raden voorgelegd, die inmiddels in ruime meerderheid hebben ingestemd om de regionalisering in gang te zetten. Een aantal gemeenten hebben aangegeven de besluitvorming na de zomer af te zullen ronden. Alle burgemeesters hebben aangegeven betrokken te willen zijn bij het proces.

Het besluit van 9 juli betekent dat het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht het mandaat krijgt het regionaliseringproces in gang te zetten. Naar verwachting zal medio 2010 de geregionaliseerde brandweer vorm hebben gekregen, waarna de nieuwe organisatie de middelen en mogelijkheden in handen heeft om het bestuurlijk afgesproken en maatschappelijk gewenste niveau van brandweerzorg gestalte te geven.

Bron: Nieuwsbank


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #136 Gepost op: 12 juli 2008, 00:39:44
http://www.ezpress.eu/news/6875/Veiligheid_burger_en_brandweerman_in_het_geding

Veiligheid burger en brandweerman in het geding

Leusden, 02 Juli 2008 /EZPress/ - De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) vindt dat er met spoed onderzoek moet komen naar het aantal brandweerlieden op de eerst aankomende brandweerauto's. Gebouwen die steeds groter worden en ingewikkelder zijn, staan een snel en veilig optreden de weg. De veiligheid van de burger en die van optredende brandweerlieden lijken in het geding te komen. Financiële motieven mogen daarbij niet boven de veiligheid van het brandweerpersoneel gaan.

De VBV adviseert dit in haar nota van advies over het Besluit Veiligheidsregio's aan de minister van BZK. In dit Besluit worden algemene regels vastgelegd over voertuigbezettingen, opkomsttijden en standaardisatie van materieel. Voor deze nota is gebruik gemaakt van de resultaten van de ledenraadplegingen over het conceptbesluit Veiligheidsregio's.

In het Besluit echter krijgen de gemeenten en veiligheidsregio's de ruimte om van deze algemene regels af te wijken. De VBV is daar groot tegenstander van. Te vaak is de VBV in haar korte bestaan al geconfronteerd met bijvoorbeeld kazernesluitingen waar economische motieven de boventoon voeren. Ook de personeelsbezettingen van de blusvoertuigen van beroepscollega's in de 10 grootste steden staan onder druk. Die zouden onbetaalbaar worden.

De VBV vindt daarentegen dat
1. burgers en bedrijfsleven overal in ons land recht hebben op uniforme noodhulp en
2. er dus één landelijk bevoegd gezag moet komen voor bepaling van voertuigbezettingen en één methodiek voor bepaling van opkomsttijden. Centraal vaststellen en lokaal uitvoeren van regels is gebruikelijk (bouw en milieu).
3. de Inspectie van Openbare Orde en Veiligheid, op basis van vastgestelde regels, eventuele afwijkingen beoordeelt. Gemeenten en/of veiligheidsregio's adviseren vervolgens, betrekken hierbij hun lokale postcommandanten waarna het voorgenomen besluit wordt voorgelegd aan de landelijke brandweervakorganisaties en de VBV. De minister beslist definitief.

Tot slot. Repressief optreden in grote, uitgestrekte en ingewikkelde gebouwen vraagt onderzoek naar de slagkracht van basiseenheden in de 1ste lijn. Immers nog maar pas geleden brandde op het terrein van TU in Delft een compleet universiteitsgebouw af en kwamen in Eelde 3 brandweercollega's om bij de bestrijding in een brand in een scheepswerfloods. Bij het, door de VBV gevraagde, onderzoek moet de veiligheid van de optredende Brandweer Vrijwilligers fundamenteel onderdeel zijn. Het lijkt de VBV dat zich nieuwe veiligheidsvraagstukken rondom architectuur, bouw en gebruik in bestaande en nieuwe gebouwen hebben aangediend.

//einde bericht

Bron: Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution B.V. www.ezpress.eu


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #137 Gepost op: 1 augustus 2008, 18:55:22
Tweede Kamer kritisch over wetsvoorstel veiligheidsregio's

Naar aanleiding van de beantwoording van Minister Ter Horst op eerdere vragen heeft de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van de Tweede Kamer een nader verslag uitgebracht. Ook in deze tweede ronde zijn de Tweede Kamerfracties uiterst kritisch.

Zo noemt de CDA-fractie de beantwoording van de minister 'rechtlijnig' en vraagt zij zich hardop af of bij de minister "wel de behoefte en/of de bereidheid [bestaat] om een (brede) meerderheid in het parlement te krijgen". Ook de leden van de ChristenUnie-fractie hebben "met weinig enthousiasme kennis genomen van de beantwoording". De andere fracties reageren gematigder, maar stellen wel zeer kritische vragen.

De PvdA heeft vooral vragen over de positie van de Commissaris van de Koningin, de positie van de brandweervrijwilligers en de kwaliteitseisen in de AMvB bij de wet (Besluit Veiligheidsregio's). De VVD vraagt aandacht voor het ontbreken van duidelijke bepalingen ten aanzien van nationale en internationale crises. Ook vragen zij om een langetermijnvisie van de minister op de reikwijdte van het begrip veiligheid en de veiligheidsregio's, met name als het om sociale veiligheidsthema's gaat.

De CDA-fractie dringt erop aan zoveel mogelijk regels in de wet zelf op te nemen en niet in lagere regelgeving als een AMvB of ministeriële regeling. Het CDA gaat hiermee lijnrecht in tegen het standpunt van de minister. Bovendien dringen het CDA, de PvdA en de VVD aan op bespreking van het Besluit Veiligheidsregio's in de Tweede Kamer (een zogenaamde 'voorhangprocedure').

Een ander heikel punt voor het CDA is de operationele informatievoorziening. De fractie ziet voor de minister een centrale regierol weggelegd bij de realisatie van een landelijk uniform systeem. Verder vraagt het CDA de minister of zij bereid is te onderzoeken of er meer wettelijke eisen kunnen worden vastgelegd ten aanzien van risicobeheersing (proactieve en preventieve maatregelen om de veiligheid te vergroten).

Andere onderwerpen die worden aangesneden betreffen de relatie met het politiebestel, de positie van de voorzitter van de veiligheidsregio in relatie tot de Commissaris van de Koningin, de haalbaarheid van de opkomsttijden voor de brandweer, de regionalisering van de brandweer en rechtstreekse rijksfinanciering van de veiligheidsregio's.

De vragen in eerste aanleg van de Tweede Kamer (verslag d.d. 16 januari), de beantwoording van de minister (nota naar aanleiding van het verslag d.d. 20 mei) en de nadere vragen (nader verslag d.d. 10 juli) zijn te vinden op BrandweerKennisNet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #138 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:38:16
Omkoping is toch verboden...  ::) ::) ;)

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/meierij/3554582/Zak-geld-voor-brandweer.ece

Zak geld voor brandweer

door Domien van der Meijden. donderdag 14 augustus 2008 | 03:31 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 14 augustus 2008 | 10:51
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BOXTEL - De gemeenten Boxtel, Schijndel, Sint-Michielsgestel en Haaren werken samen met alle 21 gemeenten in Brabant-Noord mee aan verbeterplannen voor de regionale brandweer. Volgens burgemeester Frank van Beers in Boxtel is een handtekening gezet onder een nieuw convenant met de minister. " Die belooft 1,4 miljoen euro beschikbaar te stellen om goede plannen te maken voor de nabije toekomst."

Van Beers vertelt dat het normale brandweerwerk niet zal veranderen door een nieuwe opzet voor de regionale brandweer. "De lokale blusploegen blijven gewoon hun werk doen. Daarbij staat de vrijwillige brandweerman nog steeds centraal. Waar het bij de nieuwe plannen vooral om zal gaan is dat we 24 uur per dag, zeven dagen in de week, de veiligheid van alle burgers willen garanderen. Met name overdag vallen er nogal eens gaten in de brandweerorganisatie. Door een betere regionale opzet kan dat worden verbeterd. Daar zijn we met z'n allen dus op uit."

De gemeenten hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in hun eigen korpsen en materieel. "Toch is de schaal van de lokale brandweer soms wat te klein en kun je in een groter verband een grotere mate van efficiëntie bereiken. Dan moet je niet denken aan de 'warme' taken van de brandweer, maar aan de 'koude'. Het afhandelen van administratieve zaken bij vergunningen of andere zaken. Dat hoef je in alle gemeenten niet meer door 'eenpitters' te laten doen, maar kun je centraal regelen", denkt Van Beers.

Aan de andere kant hoopt Van Beers dat toch een aantal zaken wel lokaal goed geregeld blijft. "In een aantal gevallen, zoals bij lokale evenementen, is grote kennis bij plaatselijke mensen aanwezig. Dat moet je dan ook niet op grote afstand willen regelen. Dat zijn allemaal zaken waar we de komende tijd over gaan nadenken."


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #139 Gepost op: 17 oktober 2008, 12:57:29
Vrijwilligers brandweer tussen hoop en vrees

door Rien van der Steen. vrijdag 17 oktober 2008 | 03:00 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 17 oktober 2008 | 08:20

Tekstgrootte  
 

De garderobe van de brandweer in Uden. foto Jeroen Appels/Van Assendelft
Een enorme kloof tussen het management en de vrijwilligers. Dat is het spookbeeld van Cees van Beek in Leusden, voorzitter van de Vereniging van Brandweer Vrijwilligers (VBV). De vereniging maakt zich ernstig zorgen.

Brandweerposten worden opgeheven en hier en daar bestaan plannen om bij een eerste uitruk vier in plaats van zes brandweerlieden op pad te sturen. Van Beek: "Als het er om spant bij een binnenbrand kunnen vier brandweermensen niets uitrichten. Vroeger had je in elke gemeente één kazerne. Tegelijk met de herindeling nam de betrokkenheid van de burgers met sprongen af."

Sinds 1995 zijn volgens Van Beek al meer dan veertig brandweerposten gesloten. De VBV is bang dat de noodhulp in kleine plaatsen en in landelijk gebied in gevaar komt. "Dit zijn economisch gedreven maatregelen. De minister van Binnenlandse Zaken heeft zich grootschaligheid ten doel gesteld. Volgens mij vraagt niemand zich af of je in zo'n regionaal georganiseerde brandweer beter branden blust dan nu. Kijk wat er in de zorg, in het onderwijs en bij de politie is gebeurd. Door een grotere organisatie nam de betrokkenheid van de mensen af. Van die fouten zou je moeten leren."

"In een nationale of regionale brandweer efficiënter werken? Persoonlijk vind ik dat lariekoek. Dat kan in een normale samenwerking tussen gemeenten en korpsen toch ook. Samenwerking moet van onderaf groeien, die moet je niet opleggen. En zeker niet afkopen zoals nu gebeurt. In Den Bosch zijn ze nu ineens voor regionalisering. Uitsluitend omdat de minister met een zak van 1,5 miljoen euro rammelt."

Bedenkelijke politiek, vindt Van Beek, die niks met de inhoud, maar alles met geld te maken heeft. "Ik zou me doodschamen als ik burgemeester was en me hiervoor leende. Dit kan de doodsteek voor de vrijwilligers zijn. In grootschaligheid verdwijnt de motivatie. En wanneer je dat met beroepsmensen moet oplossen wordt de brandweer drie keer zo duur."

Ton van der Vossen, commandant van de vrijwillige brandweer Land van Cuijk en voorheen commandant in Vught, snapt wel dat veel vrijwilligers bang zijn voor de bureaucratie die regionalisering met zich meebrengt. "Ze zijn vrijwilliger omdat ze het interessant en avontuurlijk vinden, omdat ze iets voor de samenleving willen betekenen en omdat ze het graag doen."

Hij erkent dat de regionale brandweer in enkele opzichten een papieren tijger is. "Het kleinschalige karakter van de korpsen verdwijnt. Maar als de vlam in de pan slaat bij geneesmiddelenfabrikant Diosynth in Oss zal de organisatie van grote betekenis blijken. Het is vooral de koude, organiserende kant van de brandweer die er nut van zal hebben; voor de hete kant, het directe uitrukken, verandert er weinig."

De enige vrouwelijke brandweercommandant op districtsniveau in Nederland, Carolien Angevaren, bestiert Veghel, Uden, Landerd en binnenkort Boekel. Ze is groot voorstander van regionalisering. "Vanwege een enorm rendementsvoordeel. Maar we moeten wel alles doen om de lokale cultuur van de korpsen te behouden. Want zonder vrijwilligers is de brandweer onbetaalbaar."

Commandant Joost Knopper van het Bossche, grotendeels beroepskorps, denkt dat de regionalisering vooral voor kleine korpsen goed uit zal pakken. "Nadeel is dat gemeenten een groot deel van hun autonomie verliezen."

Jasper Derks van de Boxtelse brandweer ziet voordelen voor het vergunningenbeleid en de continuïteit. "Er is niet altijd genoeg kennis in huis om vergunningen te beoordelen. En als er bij ons iemand ziek wordt, is dat meteen een probleem. Dat kan straks regionaal opgelost worden."

Hoofdbrandwacht Jan van de Meerakker (34) uit Heeswijk-Dinther heeft er weinig vertrouwen in. Hij is sinds vijftien jaar bij de lokale brandweer en signaleert een toenemende druk op de vrijwilligers. "Zo'n reorganisatie mondt uit in nog meer cursussen, weer meer oefenavonden. Bovendien ben ik een beetje huiverig voor de aansprakelijkheid, het leggen van meer verantwoordelijkheid bij de brandweerlieden. Blijft de groep vrijwilligers wel zo hecht als die nu is? Elke brand wordt geblust, er blijft er nu geen eentje branden en straks ook niet. Maar ik hoop dat de saamhorigheid van de brandweerlieden blijft. Anders zie ik de toekomst van de vrijwilligers donker in."

Veel minder benauwd is Rob Govers (39) uit Schijndel, elf jaar vrijwilliger. "De leiding hier houdt ons goed op de hoogte van de ontwikkelingen en ik bespeur bij mijn collega's weinig onrust. Misschien verliezen we straks een stukje van onze identiteit, maar het bestrijden van brand en de hulpverlening staan voorop. Brandweerman is een roeping. Dat word je niet, dat ben je. En die gezellige club die we hier met 34 man in Schijndel hebben, die blijft bestaan, daar zorgen we zelf voor", zegt de hoofdbrandwacht. "Na elke oefenavond praten we met z'n allen de week door. Ik zie niet in waarom dat niet gewoon zo kan blijven."

Vrijwilliger Tinie van de Sande uit Liempde is al vijftien jaar brandweerman in Liempde, dat deel uitmaakt van het korps Boxtel. "We rukken hier zo'n 25 keer per jaar uit. Qua materieel verwacht ik alleen maar voordelen. Wel zullen ze in Den Bosch de dienst gaan uitmaken, maar ik zie dat niet zo donker in."

Op meer oefeningen zit Van de Sande niet te wachten. "Ik oefen elke week één keer. Bevelvoerders moeten dat twee keer per week. Daar zou ik niet aan beginnen."

Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/brabant/3887121/Vrijwilligers-brandweer-tussen-hoop-en-vrees.ece