Vorming van de Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Vorming van de Veiligheidsregio's  (gelezen 76846 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #140 Gepost op: 28 oktober 2008, 19:52:15
'Niet alleen geld voor brandweerbureaus'

door Raymond de Frel. dinsdag 28 oktober 2008 | 07:47 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 28 oktober 2008 | 07:50

Tekstgrootte  
TERNEUZEN - LCF-raadslid Cees Freeke uit Terneuzen gaat te kort door de bocht als hij stelt dat de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) alleen geld uitgeeft aan bureaufuncties bij de brandweerkorpsen.

Dat stelt Terneuzense college van burgemeester en wethouders. Freeke reageerde op een rekensom van de Middelburgse burgemeester Koos Schouwenaar, die tegen een bundeling van de huidige gemeentelijke brandweer onder de VRZ-vlag is.

Schouwenaar vreest een bureaucratische organisatie, die gepaard gaat met jaarlijks twee miljoen euro extra personeelskosten.

De Terneuzense burgemeester Jan Lonink, voorzitter van de VRZ, denkt daar anders over, maar Schouwenaars opmerkingen hebben de VRZ er wel toe aangezet om het vraagstuk over de interne organisatie verder uit te diepen.

Een nadere specificatie over de twee miljoen euro extra is nu nog niet te geven", antwoordt het college op de vraag van Freeke wie het extra geld moet ophoesten. Freeke vindt dat dit in opleidingen van brandweermensen moet worden gestoken.

"De gemeenteraad van Terneuzen heeft in maart nog extra structureel geld beschikbaar gesteld, onder meer voor de mogelijkheden om te oefenen", aldus B en W.

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/3943711/Niet-alleen-geld-voor-brandweerbureaus.ece


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #141 Gepost op: 31 oktober 2008, 10:09:04
Regio krijgt 1,5 miljoen extra voor betere rampenbestrijding
door Anne Boer. vrijdag 31 oktober 2008 | 05:54

Tekstgrootte  
APELDOORN - De veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland krijgt extra geld voor verbetering van de rampenbestrijding.

Daarover zijn afspraken gemaakt met minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken. Het doel is de rampenbestrijding en crisisbeheersing versneld te verbeteren en regionaal te organiseren.

De regio krijgt een bedrag van 1,5 miljoen. De helft is al overgemaakt. De andere helft volgt als blijkt dat de regio zich eind 2009 aan de afspraken heeft gehouden.

Wat er precies met het geld gaat gebeuren, is volgens Herma van Eijk van Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland nog niet duidelijk. "Het zou extra personeel kunnen zijn, maar daar hebben we nog geen zicht op." Volgens Van Eijk betekent het akkoord met de minister niet dat er veel op de schop moet. "We hadden al allerlei verbeteringen in gang gezet en zijn nog in discussie met de minister over de aansturing van de brandweer." Dat kan nog een pittig debat worden. De minister ziet in regionalisering van de brandweer een belangrijk middel om de rampenbestrijding en crisisbeheersing op orde te brengen. Het is daarbij de bedoeling dat er in elke regio één regionale brandweerorganisatie is, onder leiding van een regionale brandweercommandant. De 22 gemeenten in de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland zien dat vooralsnog helemaal niet zitten. De regio is bezig de korpsen in de 22 gemeenten onder te brengen in zes clusters. Elk cluster van pakweg vier gemeenten krijgt waarschijnlijk een eigen commandant. "Ons gebied vraagt een andere opzet dan bijvoorbeeld Rotterdam. We zitten hier met een groot aantal gemeenten en grote afstanden. Als je van Oldebroek naar Winterswijk moet, overbrug je 140 kilometer. Daarom vragen wij ruimte om het op onze eigen manier te organiseren", geeft Herma van Eijk aan. De visie van de minister over de brandweer leidde al tot veel commotie bij vrijwilligers. Volgens de minister is dat niet nodig. "Het moet niet betekenen dat brandweermensen de voeling met hun eigen dorp of stad verliezen, integendeel.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/apeldoorn/3960633/Regio-krijgt-15-miljoen-extra-voor-betere-rampenbestrijding.ece


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #142 Gepost op: 4 november 2008, 09:32:30
Stel ook eisen aan meldkamerpersoneel in veiligheidsregio

29-10-2008

Stel niet alleen eisen aan brandweer-, politie- en GHOR-personeel binnen de veiligheidsregio, maar ook aan de informatiemanagers en de mensen in de meldkamers. Dit schrijven wij in onze reactie op het Ontwerpbesluit personeel veiligheidsregio's.

De VNG, het Veiligheidsberaad en het Korpsbeheerdersberaad hebben samen gereageerd op het Ontwerpbesluit personeel veiligheidsregio’s. Dit ontwerpbesluit moet onder andere de opleidingseisen regelen die worden gesteld aan het personeel in de veiligheidsregio.

Wet veiligheidsregio
Het ontwerpbesluit vormt samen met het Ontwerpbesluit veiligheidsregio’s (de kwaliteits-AMvB) de onderliggende regelgeving voor de Wet veiligheidsregio’s.

Onvolledig
In onze reactie schrijven wij dat het ontwerpbesluit vooral voor brandweerpersoneel is uitgewerkt, maar dat een belangrijke groep niet wordt genoemd. Zo zijn er ook multidisciplinaire functies te noemen: personeel dat niet specifiek voor de brandweer, GHOR of politie werkt, maar bijvoorbeeld in de meldkamers of als of informatiemanager.

Wij vragen ook voor deze groep eisen te stellen, zodat er met recht kan worden gesproken over een Besluit personeel veiligheidsregio's.

Bron: http://www.veiligheidsberaad.nl/smartsite.dws?ch=WVB&id=82807


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #143 Gepost op: 19 november 2008, 09:34:19
Gemeenten kwartetten met lokale brandweer

door Henk Verhagen. woensdag 19 november 2008 | 03:09 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 19 november 2008 | 09:00

Tekstgrootte  
BERNHEZE/LITH/MAASDONK/OSS - Vier gemeenten in de regio hebben besloten om hun brandweerkorpsen te laten samenwerken.

Bernheze, Lith, Maasdonk en Oss zien deze kleine 'regiobrandweer' als een goede opstap naar de vorming van de gróte regionale brandweerorganisatie in de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Daar maken 21 gemeenten deel van uit.

De vier gemeenten hebben gisteren hun besluit naar buiten gebracht. Brandweerzorg beschouwen ze als vanouds als hun taak, maar aan een eigentijdse brandweer worden steeds hogere eisen gesteld. De organisaties van de gemeentelijke en regionale brandweerkorpsen zijn in de loop der jaren versterkt, maar volgens de vier partners blijkt de schaal voor sommige gemeenten 'te klein voor een effectieve en betaalbare brandweerorganisatie'.

De gemeenten stellen hun raden eind van dit jaar voor om één grote regiobrandweer te vormen, maar die wordt pas op 1 januari 2011 operationeel. Om toch alvast iéts te doen, richten de vier gemeenten hun samenwerking vooral op taken die niets met de daadwerkelijke uitruk te maken hebben. Wat de korpsen vooral samen gaan doen is: oefenen, opleiden, preventie en bedrijfsvoering. Voor de rest blijven alle vier korpsen, is met hen overlegd, zelfstandig.

Bron:  http://www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch/4065848/Gemeenten-kwartetten-met-lokale-brandweer.ece


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #144 Gepost op: 20 november 2008, 22:35:27
Beemster tegen regiokorps brandweer

Gepubliceerd op 19 november 2008, 17:13
Laatst bijgewerkt op 19 november 2008, 17:15
Beemster -  
Burgemeester Harry Brinkman voelt zich gesteund door de gemeenteraad in zijn standpunt tegen de regionalisering van de brandweerkorpsen. Brinkman ziet inhoudelijk geen reden tot regionalisering en vindt ook de gang van zaken principieel onjuist.
  
Het Veiligheidsbestuur van de regio Waterland heeft onlangs besloten een convenant te sluiten met de minister van binnenlandse zaken, waarin de intentie wordt uitgesproken over te gaan tot regionalisering van de korpsen. ,,Ik ben niet tegen regionalisering an sich als de minister dat ook gaat regelen'', aldus de Beemster burgemeester.

Hij wijst op het feit dat een eerdere poging van de minister om te komen tot een verplichte regionalisering in de Tweede Kamer is gesneuveld. ,,Nu tracht ze die regionalisering via een omweg toch voor elkaar te krijgen. Ze stelt daartoe eenmalig een zak met geld beschikbaar.''

Niet alleen de gang van zaken stoot Brinkman tegen het hoofd. ,,Het is niet voldoende aangetoond waarom de korpsen zouden moeten regionaliseren. Ik heb sowieso een hekel aan groter wordende organisaties en groter is ook lang niet altijd beter. De gemeenteraden hebben in deze ook geen zeggenschap gehad, terwijl dit besluit wel gevolgen heeft voor de raden. Die moeten straks bijvoorbeeld gaan instemmen met de overdracht van materieel. En ook de positie van vrijwilligers speelt een belangrijke rol: die vinden hun motivatie vooral in de wens iets te doen voor de eigen gemeenschap.''

Brinkman voelt zich in zijn standpunt gesteund door de Beemster raad, al is die niet op voorhand in meerderheid tegen regionalisering van de korpsen. ,,Er is een noodzaak tot kwaliteitsverbetering en door regionalisering kunnen ook nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan. Er is ook niet gezegd dat we door regionalisering ons eigen vrijwilligerskorps niet kunnen behouden'', aldus PvdA'er Jos Dings in een reactie op een motie die door het CDA over dit onderwerp werd ingebracht.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/waterland/article4070724.ece/Beemster_tegen_regiokorps_brandweer


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #145 Gepost op: 21 november 2008, 23:18:11
'Bij verbeteren brandweer hangt alles samen'

door Bertjan Kers. vrijdag 21 november 2008 | 03:40 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 21 november 2008 | 20:19

Tekstgrootte  
 
NIJMEGEN - "Je kunt niet ergens een extra brandweervoertuig neerzetten als je de officieren van dienst niet op de juiste plaats hebt. De verbetering van de brandweerzorg in de regio moet je integraal aanpakken, want als je het ene verbetert en het andere niet, heb je er niet veel aan."

Marijke van Veen, sinds juni van dit jaar directeur van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid en commandant van de regionale brandweer Gelderland-Zuid, staat voor de taak om een plan op te stellen hoe de brandweerzorg in de regio op een hoger peil kan komen. In maximaal vier jaar moet het een stuk beter gaan met zaken als de alarmering en de aanrijtijden van de brandweer. Een betere verdeling van het materieel over het gebied is een van de middelen die haar zijn aangedragen door een onderzoeksbureau om daar iets aan te gaan doen.

Van Veen wil echter nog niet inzoomen op details, want het gaat, zoals ze zegt om 'het samenhangende pakket aan maatregelen'.

Na 22 jaar bij Justitie maakte de nu 52-jarige Van Veen de overstap naar de brandweer. "Ik wilde graag bij een uitvoeringsorganisatie blijven en werd voor deze baan gebeld. Wat me aansprak, is dat ook deze baan, net als het gevangeniswezen, alles te maken heeft met veiligheid, een zaak die iedereen raakt en roert. Bij een 24-uursbedrijf werken heel betrokken mensen en bovendien komt er een flinke portie management bij kijken." Regelmatig overleg met politieke bestuurders – Thom de Graaf en de andere zeventien burgemeesters van de regio – vond ze ook een prettig perspectief. Van Veen werd de derde vrouwelijke regionaal commandant in Nederland, inmiddels zijn er vier. Dat ze van 'buiten' de brandweer komt, ziet ze niet als een probleem. "Je hoeft er niet uit te komen om deze functie goed in te vullen." Bovendien is de brandweer niet haar enige aandachtspunt. Ze heeft de leiding over een 250 mensen tellende organisatie, waar onder meer ook de Regionale Ambulancevoorziening en de Gemeenschappelijke Meldkamer onder vallen.

Thom de Graaf zei bij een toelichting op de verbetering van de brandweerzorg dat er bij de meldkamer winst te boeken is bij de tijd die nodig is om een brandweerwagen de straat op te krijgen. Er zouden dertig seconden te winnen zijn tussen tussen melding van een incident en het piepen van de brandweer. Van Veen onderschrijft dat kritisch naar de meldkamer gekeken moet worden, maar dat daarbij wel de kwaliteit van de informatie voorop moet staan. "Je moet voorkomen dat sneller alarmeren ten koste gaat van de betrouwbaarheid van de informatie die de centralist bij de melder moet vergaren. Neemt niet weg dat je alle tijd die je kunt winnen moet pakken, maar korter betekent niet per definitie beter."

Voor verbetering van de brandweerzorg is een vierjarenplan in de maak. Doel is dat meer van de achttien gemeenten in de buurt komen van de streefnorm – een wettelijk maximum is er niet – van aanrijtijden. Na maximaal vier jaar, zo is de verwachting, zullen nog enkele gemeenten, waaronder Maasdriel, ondanks genomen maatregelen, nog altijd de streefnorm onvoldoende benaderen Volgens Van Veen heeft dat alles te maken met de omstandigheden in de landelijke gebieden. "Ik ben er voor om beslissingen te nemen die het meest effect hebben. Waar kazernes staan, daar staan ze en ik ga er van uit dat daar goed over is nagedacht. Wat ik hoop is dat we niet heel drastisch eerder genomen besluiten gaan doorkruisen.

We moeten de gemeenten ook de mogelijkheid bieden om naar een streefnorm voor aanrijtijden toe te groeien, maar welk niveau van brandweerzorg je ook wilt bereiken, je zult altijd gemeenten hebben die er niet aan kunnen voldoen. Wat kan een kleine gemeente maximaal doen, is de vraag. Er is niet voor niets begonnen met de clustering van de brandweer, want gezamenlijk, met een geregionaliseerde brandweer, kun je veel meer bereiken dan als afzonderlijke gemeente."

Aan die regionalisering wordt nog hard gewerkt, benadrukt Van Veen. "De vrijwilligers zijn daarbij heel belangrijk. Je moet goed zijn voor je vrijwilligers, zorgen dat ze goed opgeleid zijn en goed geleid worden. Er zijn bij gemeenten nogal wat verschillen in rechtspositie van de vrijwilligers. Een aspect is de verschillende beloningen die gemeenten hanteren. Deze verschillen moeten we in kaart brengen en uiteindelijk zal er één rechtspositie voor de vrijwilligers en één voor de beroeps in de regio ontstaan. Daarbij moet je er wel voor waken dat gemeenten die nu hun brandweermensen relatief laag belonen op kosten worden gejaard. Anderzijds moet je er ook voor zorgen dat de vrijwilligers niet te kort wordt gedaan."

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bommelerwaard/4079695/Bij-verbeteren-brandweer-hangt-alles-samen.ece


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #146 Gepost op: 25 november 2008, 08:57:57
Convenant regionalisering gemeentelijke brandweerkorpsen

Volendam, 15 oktober 2008: Vandaag is het besluit verspreid van het bestuur van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (w.o. voormalige Regionale Brandweer Zaanstreek-Waterland) om een convenant met de Minister van Binnenlandse Zaken Mw. ter Horst te sluiten over de intentie tot regionalisering van de gemeentelijke brandweerkorpsen.
Ook bracht het bestuur de resultaten van het recent gehouden onderzoek naar de kwaliteit van de aangesloten negen gemeentelijke brandweerkorpsen in de regio en de regionale brandweerorganisatie. Burgemeester van Beek van de Gemeente Edam-Volendam is tevreden met en onderschrijft de uitkomsten van het onderzoek, maar wenst enkele kanttekeningen te plaatsen bij het sluiten van het convenant.

Binnen de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland wordt intensief door alle gemeentes samengewerkt. Dat is ook een logische zaak om gezamenlijk elkaar te ondersteunen in geval van calamiteiten waarbij de brandweer een centrale rol speelt.

Sinds jaar en dag is de brandweer altijd een gemeentelijke zaak geweest: gemeentes zijn verantwoordelijk voor het op orde hebben van hun eigen brandweerbeleid in kwaliteit en kwantiteit, de werving en opleiding van vrijwilligers en de aanschaf van brandweermiddelen. Met het in werking treden van het convenant zou het in de toekomst zo kunnen zijn dat de gemeente deze verantwoordelijkheid verliest aan de veiligheidsregio. Feitelijk zou dat dus neer kunnen komen op het niet meer bestaan van de gemeentelijke brandweer. Verder staat het convenant voor ook de inkoop te regionaliseren en het onderbrengen onder één regionale commandant van alle gemeentelijke brandweerkorpsen. Daar zitten precies de kanttekeningen die Burgemeester Van Beek wil plaatsen.
 

Burgemeester van Beek: “Alles op een rijtje zettende heb ik gemeend, samen met twee andere burgemeesters uit de regio een afwijkend standpunt in te moeten nemen ten aanzien van het sluiten van het convenant met de minister. Natuurlijk zal ik als lid van het bestuur van de Veiligheidsregio toezien op de juiste uitvoering en het inhoud geven van het convenant. Dat geldt zeker voor de kwaliteit die we ook op regionaal niveau willen bereiken.”

“Het wetsontwerp Veiligheidsregio’s is op dit moment in behandeling in het parlement en daarom nog geen wet. Ik ben zeker niet tegen regionalisering als duidelijk gemaakt kan worden dat er een direct verband is met de kwaliteit die wij binnen onze gemeente nastreven ten aanzien van de brandweer. Dat directe verband zie ik vooralsnog niet. Nu kunnen wij binnen de gemeente onze eigen lokale prioriteiten vormgeven en aan de gemeenteraad kenbaar maken. Ik weet niet of dat bij verdere regionalisering ook nog het geval zal zijn.”

“Ook kan ik nu nog niet overzien welke impact de uitvoering van dit convenant heeft op de positie van onze brandweermedewerkers; zowel de vrijwilligers als de beroepsmensen. Dat zijn wel zaken die van groot belang zijn voor de brandweermensen zelf.”

“Ten aanzien van het plaatsen van alle korpsen onder één regionale commandant buiten de uitrukmomenten, zie ik ook niet meteen een voordeel. De hiërarchie is nu heel duidelijk.

Ik wil benadrukken dat de samenwerking die we nu hebben binnen de Veiligheidsregio ook voor onze gemeente van groot belang is en daarvan de meerwaarde duidelijk is.”


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #147 Gepost op: 1 december 2008, 17:36:32
Convenant regionalisering gemeentelijke brandweerkorpsen

. Burgemeester van Beek van de Gemeente Edam-Volendam is tevreden met en onderschrijft de uitkomsten van het onderzoek, maar wenst enkele kanttekeningen te plaatsen bij het sluiten van het convenant.

Binnen de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland wordt intensief door alle gemeentes samengewerkt. Dat is ook een logische zaak om gezamenlijk elkaar te ondersteunen in geval van calamiteiten waarbij de brandweer een centrale rol speelt.


Burgemeester van Beek: “Alles op een rijtje zettende heb ik gemeend, samen met twee andere burgemeesters uit de regio een afwijkend standpunt in te moeten nemen ten aanzien van het sluiten van het convenant met de minister. Natuurlijk zal ik als lid van het bestuur van de Veiligheidsregio toezien op de juiste uitvoering en het inhoud geven van het convenant. Dat geldt zeker voor de kwaliteit die we ook op regionaal niveau willen bereiken.”



Beemster tegen regiokorps brandweer

Gepubliceerd op 19 november 2008, 17:13
Laatst bijgewerkt op 19 november 2008, 17:15
Beemster -  
Burgemeester Harry Brinkman voelt zich gesteund door de gemeenteraad in zijn standpunt tegen de regionalisering van de brandweerkorpsen. Brinkman ziet inhoudelijk geen reden tot regionalisering en vindt ook de gang van zaken principieel onjuist.
  
Het Veiligheidsbestuur van de regio Waterland heeft onlangs besloten een convenant te sluiten met de minister van binnenlandse zaken, waarin de intentie wordt uitgesproken over te gaan tot regionalisering van de korpsen. ,,Ik ben niet tegen regionalisering an sich als de minister dat ook gaat regelen'', aldus de Beemster burgemeester.

Hij wijst op het feit dat een eerdere poging van de minister om te komen tot een verplichte regionalisering in de Tweede Kamer is gesneuveld. ,,Nu tracht ze die regionalisering via een omweg toch voor elkaar te krijgen. Ze stelt daartoe eenmalig een zak met geld beschikbaar.''

Niet alleen de gang van zaken stoot Brinkman tegen het hoofd. ,,Het is niet voldoende aangetoond waarom de korpsen zouden moeten regionaliseren. Ik heb sowieso een hekel aan groter wordende organisaties en groter is ook lang niet altijd beter. De gemeenteraden hebben in deze ook geen zeggenschap gehad, terwijl dit besluit wel gevolgen heeft voor de raden. Die moeten straks bijvoorbeeld gaan instemmen met de overdracht van materieel. En ook de positie van vrijwilligers speelt een belangrijke rol: die vinden hun motivatie vooral in de wens iets te doen voor de eigen gemeenschap.''

Brinkman voelt zich in zijn standpunt gesteund door de Beemster raad, al is die niet op voorhand in meerderheid tegen regionalisering van de korpsen. ,,Er is een noodzaak tot kwaliteitsverbetering en door regionalisering kunnen ook nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan. Er is ook niet gezegd dat we door regionalisering ons eigen vrijwilligerskorps niet kunnen behouden'', aldus PvdA'er Jos Dings in een reactie op een motie die door het CDA over dit onderwerp werd ingebracht.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/waterland/article4070724.ece/Beemster_tegen_regiokorps_brandweer

wie is dan de 3e  burgemeester die zijn kanttekeningen plaatst bij de regionalisering (in vorm van materieel en personeel in hande van de regio)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #148 Gepost op: 10 december 2008, 10:14:39
Rampenplannen op de lange baan
door Marcel Modde. woensdag 10 december 2008 | 07:20 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 10 december 2008 | 09:13

Tekstgrootte  

MIDDELBURG - Geen 'Slagkracht' op de Westerschelde en geen rampenbestrijdingsplan voor de Deltawateren. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) zet beide projecten zeker twee jaar in de koelkast.

Het dagelijks bestuur geeft daarmee blijk ernstig te twijfelen aan uitbetaling van de resterende 800.000 euro van minister Ter Horst voor verdere kwaliteitsverbetering van de brandweer. De bezuinigingsmaatregel is een direct gevolg van de weigering van de gemeente Middelburg mee te werken aan de vorming van één Zeeuws brandweerkorps.

De afzonderlijke gemeentebesturen moeten in de eerste helft van 2009 definitief laten weten of ze het convenant bekrachtigen dat de VRZ en Ter Horst afgelopen zomer ondertekenden. De verwachting is dat Middelburg voet bij stuk houdt. Daarmee wordt niet voldaan aan de vereiste eensgezindheid en loopt Zeeland de tweede helft van de rijksbijdrage mis. Slagkracht wordt in samenwerking met Vlaanderen uitgevoerd en behelst een doelmatiger aanpak van incidenten op de Westerschelde. Andere zaken die voorlopig worden doorgeschoven, zijn onder meer het crisisplan Nucleaire Veiligheid en implementatie van lessen die zijn geleerd uit de recente oefening Waterproef, aldus directeur Frans Captijn. Hij wil toe naar een andere verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdrage in de VRZ. Nu betalen de dertien jaarlijks een bedrag naar rato van het aantal inwoners. De gemeenteraden houden echter telkens het laatste woord of dat geld ook aan bepaalde projecten mag worden uitgegeven. De besluitvorming in het algemeen bestuur loopt daardoor regelmatig vast op de discussie dat de ene gemeente niet wil opdraaien voor de veiligheid van de ander. Dit 'leungedrag' speelt ook de totstandkoming van het Zeeuwse brandweerkorps parten. Captijn voelt veel meer voor de systematiek van Rotterdam-Rijnmond. Daar is het afzonderlijke veiligheidsrisico leidend en sluizen gemeenten het deel door wat ze met dat oogmerk jaarlijks van rijkswege uit het gemeentefonds krijgen. Captijn wil die uitkering ook in Zeeland ingezet zien voor 'bovenregionaal belang'. "Nu kunnen ze het in principe ook uitgeven aan lantarenpalen." Een andere financieringswijze maakt de VRZ slagvaardiger, denkt Captijn. Zo kan wellicht ook de patstelling met Middelburg worden doorbroken. "Ik heb daar een beetje mijn hoop op gezet."

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/4178761/Rampenplannen-op-de-lange-baan.ece


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #149 Gepost op: 10 december 2008, 13:24:06

wie is dan de 3e  burgemeester die zijn kanttekeningen plaatst bij de regionalisering (in vorm van materieel en personeel in hande van de regio)

De gemeente Waterland heeft tijdens de raadsvergadering van 6 november een motie van het CDA aangenomen