Vorming van de Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Vorming van de Veiligheidsregio's  (gelezen 76518 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #230 Gepost op: 3 januari 2014, 01:15:02
GPTV: Friese Brandweer nu één korps
GPTV: Friese Brandweer nu één korps
GPTV
Gepubliceerd op 2 jan 2014
Citaat
De complete Friese brandweer is sinds de jaarwisseling één korps, dat is ondergebracht in de Veiligheidsregio Friesland. Aan de regionalisering van de Friese brandweer is een paar jaar gewerkt. Er zijn nu geen zelfstandige gemeentelijke brandweerkorpsen meer.
Binnen Veiligheidsregio Fryslân werken Brandweer Fryslân en GGD Fryslân aan de brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Anthony Hoogeveen van de Veiligheidsregio.
Samen sterk in de hulpverlening!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #231 Gepost op: 3 januari 2014, 21:46:46
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1231366 date=1387962287
De vork zit vrij eenvoudig in de steel, so to speak. Dit land geeft meer geld uit dan het verdient en dus moet er voor worden gezorgd dat daaraan een einde komt. De brandweren worden betaald (voor 90%) door de gemeenten en de gemeenten ontvangen (via het Gemeentefonds) de afgelopen en de komende jaren miljarden minder. Dus gaan, nee moeten, gemeenten ervoor zorgen dat ook zij de spreekwoordelijke tering naar de nering zetten. Dat doen zij onder meer door te bezuinigen, ook op de brandweer. Niet leuk, maar tegelijkertijd onvermijdelijk. In mijn regio per 1 januari 2015 10% minder budget en daarmee 10% minder formatie (lees: personeel). Dat is hier ongeveer 100 fte. Laten we die nu vooral vinden in de categorie waarover hier zo wordt geklaagd. Dat kan ook, want we hebben niet overal meer een lokaal commandant met zijn/haar gevolg nodig. Dus worden die als eersten wegbezuinigd, waarbij nog eens niemand gedwongen zijn baan verliest ook. Niets dements aan, gewoon zorgen dat je primaire product in stand blijft en dat je toch serieus meedoet om dit land er weer bovenop te krijgen.

Volgens mij een heel duidelijk verhaal: in een land, een maatschappij, een samenleving draait alles om keuzes maken. En die keuzes beginnen met verkiezingen en eindigen in een praktische uitvoering door de overheidsorganisaties. Alles wat we willen kost nu eenmaal geld, maar we willen ook niet teveel belasting betalen. Dus moet je een balans vinden tussen de wensen aan de ene kant en de belastingtarieven aan de andere kant.

In dit geval willen we veilig leven, willen we gered worden en willen we dat ons huis geblust wordt als het in brand staat. Maar we willen ook geen belastingverhoging, geen hoger eigen risico in de zorg en zijn boos als het eigen-woning-forfait met 0,1% stijgt.

Niet bezuinigen op Brandweer betekent gewoon dat alle bejaarden voortaan 1 dag per week in bed doorbrengen, of dat de gemeente minder gaat doen aan wegenonderhoud. Maar ja, dan klaagt de Brandweerman wel weer dat de wegen zo slecht zijn dat ze niet op tijd bij de brand kunnen zijn, ofzo...

Ja, heel vervelend allemaal, maar bedenk even dat je niet de enige bent, dat heel Nederland moet bezuinigen en dat daardoor inderdaad ons voorzieningenniveau daalt. En dat is een mooi woord voor: alles wordt een beetje slechter, dus ook de Brandweerzorg. En dat is bewust, en nodig.  98uiye
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #232 Gepost op: 4 januari 2014, 08:43:53
Brandweer Gelderland-Midden houdt alle 41 posten open

ARNHEM - De brandweer Gelderland-Midden houdt, na het samengaan tot 1 regionaal korps, alle 41 posten open, ook de kleinste. De angst dat de vorming van 1 korps tot sluiting van kleinere posten leidt, is volgens regionaal commandant Paul Joosten ongegrond.

Dat zegt hij zaterdag in een interview in De Gelderlander. Op 1 januari zijn de brandweerkorpsen van 16 gemeenten in Gelderland-Midden opgegaan in 1 organisatie.

Hartfalen
De brandweer Gelderland-Midden rukt vanuit alle posten uit in geval van hartfalen. "Deze first responders brandweerlieden moeten er binnen 6 minuten zijn. Daar redden we veel levens mee. Alleen daarom al hebben we het fijnmazige net van 41 posten nodig", aldus Joosten.

bron: http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/brandweer-gelderland-midden-houdt-alle-41-posten-open-1.4162128


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #233 Gepost op: 4 januari 2014, 09:03:50
Citaat van: joostvankempen link=msg=1233928 date=1388782006
Volgens mij een heel duidelijk verhaal: in een land, een maatschappij, een samenleving draait alles om keuzes maken. En die keuzes beginnen met verkiezingen en eindigen in een praktische uitvoering door de overheidsorganisaties. Alles wat we willen kost nu eenmaal geld, maar we willen ook niet teveel belasting betalen. Dus moet je een balans vinden tussen de wensen aan de ene kant en de belastingtarieven aan de andere kant.

In dit geval willen we veilig leven, willen we gered worden en willen we dat ons huis geblust wordt als het in brand staat. Maar we willen ook geen belastingverhoging, geen hoger eigen risico in de zorg en zijn boos als het eigen-woning-forfait met 0,1% stijgt.

Niet bezuinigen op Brandweer betekent gewoon dat alle bejaarden voortaan 1 dag per week in bed doorbrengen, of dat de gemeente minder gaat doen aan wegenonderhoud. Maar ja, dan klaagt de Brandweerman wel weer dat de wegen zo slecht zijn dat ze niet op tijd bij de brand kunnen zijn, ofzo...

Ja, heel vervelend allemaal, maar bedenk even dat je niet de enige bent, dat heel Nederland moet bezuinigen en dat daardoor inderdaad ons voorzieningenniveau daalt. En dat is een mooi woord voor: alles wordt een beetje slechter, dus ook de Brandweerzorg. En dat is bewust, en nodig.  98uiye
Ik denk dat het goed is dat jij alle recente ontwikkelingen nog eens door leest. En dan gaat beseffen waar het nu goed om gaat. En dat als dit zo doorgaat dat bij brand wij die ene bejaarde in bed en zo ook veel meer mensen op een gegeven moment niet meer kunnen redden. En die mensen dus gewoon dood gaan omdat er bezuinigt moet worden. Of kunnen we de budgetten voor de reddingsbrigades enz ook drastisch naar beneden halen? Bezuinigen is toch nodig? Dan is er bij de reddingsbrigades ook te bezuinigen. ::)


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #234 Gepost op: 4 januari 2014, 14:18:25
Uitzending van een vandaag - http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1387390#0

Brandweermannen officieren vakbonden en dergelijken zijn het met elkaar eens.
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #235 Gepost op: 4 januari 2014, 15:11:24
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1234047 date=1388841505
Uitzending van een vandaag - http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1387390#0

Brandweermannen officieren vakbonden en dergelijken zijn het met elkaar eens.
Dan zie jij iets anders als dat ik gezien heb.
Als wat jij zegt waar is, waarom is de uitzending dan gemaakt ?


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #236 Gepost op: 4 januari 2014, 16:19:06
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1234060 date=1388844684
Dan zie jij iets anders als dat ik gezien heb.
Als wat jij zegt waar is, waarom is de uitzending dan gemaakt ?

Ja bedoel het eigenlijk anders  ;) Dat de vakbond en brandweermannen het eens zijn dat de veiligheid in gevaar is !
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #237 Gepost op: 5 januari 2014, 17:40:38
Citaat van: Peter71 link=msg=1234006 date=1388822630
Ik denk dat het goed is dat jij alle recente ontwikkelingen nog eens door leest. En dan gaat beseffen waar het nu goed om gaat. En dat als dit zo doorgaat dat bij brand wij die ene bejaarde in bed en zo ook veel meer mensen op een gegeven moment niet meer kunnen redden. En die mensen dus gewoon dood gaan omdat er bezuinigt moet worden. Of kunnen we de budgetten voor de reddingsbrigades enz ook drastisch naar beneden halen? Bezuinigen is toch nodig? Dan is er bij de reddingsbrigades ook te bezuinigen. ::)

Van een kale kip kun je niet plukken:de meeste Reddingsbrigades krijgen al nauwelijks geld van de overheid, draaien vooral op sponsors, giften en contributie. Ik betaal als vrijwilliger contributie aan de club om ingezet te mogen worden en krijg geen vergoeding voor inzet, zoals de 'vrijwillige' brandweerlieden. Overigens is de subidie voor de jeugdopleidingen die we bij mijn Reddingsbrigade krijgen van de gemeente in 2 jaar tijd gehalveerd...

Maar dan praat je ook weer over details, over 1 taak van 1 organisatie. Mijn reactie maak ik als burger, als inwoner van Nederland. Met 16 miljoen mensen hebben we in ruim 200 jaar tijd een samenleving opgetuigd waarin we gezamenlijk allerlei dingen regelen: brandweerzorg, ouderenzorg, wegen, straatverlichting, vuilnisophaaldienst etc.

En al die dingen samen kosten op dit moment méér dan we met z'n allen aan belasting willen betalen. Dan heb je grofweg 3 opties: of je gaat meer belasting betalen, of je stopt met 1 of 2 dingen helemaal, óf je haalt overal een klein beetje vanaf. Dat laatste noemen ze de kaasschaafmethode en is in Nederland (en veel landen) een populaire manier van bezuinigen. Ergens helemaal mee stoppen is nog nooit echt gelukt, want er is altijd wel iemand die vind dat het moet blijven, kijk maar naar de cultuursubsidies.

En de kaasschaafmethode vindt iedereen vervelend, want op die manier wordt alles voor iedereen een beetje slechter. En alle medewerkers vinden dan in hun vakgebied dat dat eigenlijk niet kan: brandweerlieden want dan kunnen ze minder mensen redden, bejaardenverzorgers want dan moeten er mensen urenlang in hun eigen stront liggen en onderwijzers want dan worden de klassen te groot en dus de kinderen te dom. En er vallen misschien zelfs wel een paar meer doden. Een gevolgd waarvan ik vind dat politici daar best eerlijker over mogen zijn: "kiest u maar: 5 meer doden per jaar of 500 euro meer belasting"...

Keuzes, keuzes, keuzes. Zeg het maar: waar moeten we dan wel op bezuinigen als het niet op de Brandweer is? Of volgend jaar wat meer belasting??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #238 Gepost op: 5 januari 2014, 18:26:17
Citaat van: joostvankempen link=msg=1234299 date=1388940038
Van een kale kip kun je niet plukken:de meeste Reddingsbrigades krijgen al nauwelijks geld van de overheid, draaien vooral op sponsors, giften en contributie. Ik betaal als vrijwilliger contributie aan de club om ingezet te mogen worden en krijg geen vergoeding voor inzet, zoals de 'vrijwillige' brandweerlieden. Overigens is de subidie voor de jeugdopleidingen die we bij mijn Reddingsbrigade krijgen van de gemeente in 2 jaar tijd gehalveerd...

Maar dan praat je ook weer over details, over 1 taak van 1 organisatie. Mijn reactie maak ik als burger, als inwoner van Nederland. Met 16 miljoen mensen hebben we in ruim 200 jaar tijd een samenleving opgetuigd waarin we gezamenlijk allerlei dingen regelen: brandweerzorg, ouderenzorg, wegen, straatverlichting, vuilnisophaaldienst etc.

En al die dingen samen kosten op dit moment méér dan we met z'n allen aan belasting willen betalen. Dan heb je grofweg 3 opties: of je gaat meer belasting betalen, of je stopt met 1 of 2 dingen helemaal, óf je haalt overal een klein beetje vanaf. Dat laatste noemen ze de kaasschaafmethode en is in Nederland (en veel landen) een populaire manier van bezuinigen. Ergens helemaal mee stoppen is nog nooit echt gelukt, want er is altijd wel iemand die vind dat het moet blijven, kijk maar naar de cultuursubsidies.

En de kaasschaafmethode vindt iedereen vervelend, want op die manier wordt alles voor iedereen een beetje slechter. En alle medewerkers vinden dan in hun vakgebied dat dat eigenlijk niet kan: brandweerlieden want dan kunnen ze minder mensen redden, bejaardenverzorgers want dan moeten er mensen urenlang in hun eigen stront liggen en onderwijzers want dan worden de klassen te groot en dus de kinderen te dom. En er vallen misschien zelfs wel een paar meer doden. Een gevolgd waarvan ik vind dat politici daar best eerlijker over mogen zijn: "kiest u maar: 5 meer doden per jaar of 500 euro meer belasting"...

Keuzes, keuzes, keuzes. Zeg het maar: waar moeten we dan wel op bezuinigen als het niet op de Brandweer is? Of volgend jaar wat meer belasting??
Het punt is dat de burger zoet wordt gehouden met mooie praatjes. Er worden mooie berichten de wereld ingeholpen, als dat de brandweer sneller op de stoep zal staan bij brand enz enz. Nu de praktijk, bij de brandweer wordt er allang niet meer gewerkt met de kaasschaaf, daar wordt met een groot mes grote stukken van de kaas gesneden. Hoe kun je het verkopen aan de burger dat die niets zal merken, dat de veiligheid van de burger niet in gevaar zal komen. Terwijl de brandweerzorg in veel gevallen gewoon wordt gehalveerd, en in sommige gevallen tot een karig minimum wordt gebracht met een schamele TS4 die niets uit kunnen richten. Dat is de praktijk. En ik denk dat als de burger hoort dat zijn veiligheid weldegelijk in gevaar is door verminderde brandweerzorg die burger graag wat meer belasting wil betalen. Of betaal jij graag voor een grote homp kaas, terwijl je in de praktijk maar een klein plakje van die homp kaas krijgt?


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #239 Gepost op: 6 januari 2014, 00:38:02
Bij ons is de brandweerzorg de laatste jaren alleen maar duurder geworden. Wel vreemd want bij ons in het dorp zijn er alleen maar voertuigen en mensen weg gegaan/gehaald de afgelopen jaren. En niet alleen bij ons maar in de gehele regio. Terwijl het aantal incidenten eigenlijk alleen maar is gestegen de afgelopen jaren. Rara hoe kan het dan allemaal zoveel duurder zijn geworden...?? Ons hoofdkantoor is daar integen alleen maar groter geworden met advisseurs, managers, projectleiders, externe inhuur etc etc. En die mensen werken niet in de schaal waar de brandweerman op straat in zit.
En het zal echt niet alleen dat hoofdkantoor zijn. Verzekeringen, opleidingen etc. zullen ook steeds duurder zijn geworden.
Ik denk dat je echt wel op bepaalde dingen kunt bezuinigen. Denk aan zogenaamde "motivatieauto's" etc. Maar posten weghalen en minder mensen op een voertuig vind ik onverkoopbaar naar de burger. Die willen voor hun geld gewoon zo snel mogelijk een rode auto voor de deur hebben die wat kan betekenen.